• nano

    från p-piller till minipiller

    Ok, här kommer ännu en preventivmedelstråd...
    Efter att ha sökt igenom en väldig massa inlägg på bröllopstorget har jag insett att det verkar vara en hel del härinne som faktiskt har drabbats av blodproppar efter att ha ätit p-piller, och eftersom jag ändå har lyckats skrämma slag på mig själv genom ren hypokondri då min barnmorska skrev ut Desolett åt mig, har jag börjat fundera på att byta till minipiller eller p-stav istället, och tänkte därför höra vilka erfarenheter ni har, om det finns några som har gått från p-piller till att ta minipiller/använda stav, ex. om ni har fått andra biverkningar (speciellt om någon har gått från Desolett/Mercilon till Cerazette, eftersom det är samma hormon, och jag har trivts ganska bra med Desolett i övrigt, men det vore också kul att höra från andra som har bytt).

  • Svar på tråden från p-piller till minipiller
  • Ananas

    Jag gick från Trimiron till Cerazette via Diane...

    Jag mådde bra under tiden jag åt Cerazette och mensen försvann, men till slut tröttnade jag på hormoner och nu när jag inte äter några alls har jag upptäckt att jag nog inte riktigt var mig själv med några p-piller/minipiller. När jag åt dem (massor av år av olika sorter) så var jag aldrig riktigt glad och jag var heller aldrig riktigt ledsen utan mer allt var lite sådär hela tiden.
    Nu kan jag vara strålande glad ibland och riktigt ledsen ibland men det känns bättre att vara helt utan...
    Tyvärr har min mensvärk kommit tillbaka igen och det med råge men jag har hittat ett läkemedel som funkar nu och vem vet, om något år kanske man kan börja fundera på att bli gravid! :)

    Lycka till!

  • emipon

    Jag fick byta från P-piller till minipiller för några år sedan. Men dom "tog" inte riktigt... Min lilla "biverkning" av minipiller är en 4,5 år gammal dotter ;)

  • Lillstrumpan

    Jag har provat 5-6 olika p-pillersorter, men fick väldiga humörsvägningar. Dessutom fick jag på tok för högt blodtryck (har alltid haft lågt tidigare). För två år sedan bytte jag till Cerazette och för mig fungerar de väldigt bra. Blodtrycket har gått ned, pga att de inte innehåller något östrogen, och det känns jätteskönt. De är lika säkra som vanliga p-piller om man tar dem ungefär vid samma tidpunkt varje dag. Jag har inte haft mens sen jag började med dem och det är också skönt. Var lite orolig för det i början, men det ska visst vara så. (Fast jag har en kompis som fått jättemycket blödningar med Cerazette.)

  • julibruttan

    Bytte från p-piller till ceracette (minipiller) Fick mer biverkningar, lite deppig varje månad samt nästan 3 v blödning åt gången. Har nu slutat helt och använder kondom. Mår mycket bättre!!! Psykiskt och fysiskt. Har fått tillbaka mättnadskänslan och kanske går ner lite på köpet!!! Rekommenderar det helt klart!

  • Texas

    Bytte från Mercilon som jag fick svår huvudvärk och illamående av till minipillret mini-pe. Får även en hel del biverkningar nu som humörsvängningar, deppighet, acne, minskad sexlust, och ömma bröst. Har inte hela tiden dessa biverkningar men de kommer och går.

Svar på tråden från p-piller till minipiller