• Brud -05?

Depresion?!

Jag har levt med min fästman i över tio år och nästa sommar ska vi gifta oss. Det var från början han som väldigt gärna ville gifta sig och tillsut tyckte jag också att det kändes rätt att göra det nu.
    Vi gick som på moln båda två en månad efter beslutet, men sedan har allt ändrats.
    Han har inte varit sig själv och vill inte prata om bröllopet. Har pratat flera gånger med hon om detta och han säger att han inte har ångrat sitt beslut och att han bara är stressad.

Nu senast idag pratade jag med honom igen om vår realtion som bara har blivit sämre och sämre och han berättade för mig att han är deprimerad.

Detta beror (enligt honom) på att han inte har så mcyket jobb just nu, att vår ekonomi är dålig (jag jobbar bara deltid än så länge, då jag inte har fått nåt annat än) och att hans liv känns dåligt överlag.

Självklart blev jag jätteledsen och vet inte alls hur jag ska hantera detta. Är det någon som har gått igenom samma sak eller har goda råd till mig? Han går på krogen en gång i veckan (för det tycker han är avslappnande), sitter framför datorn ca 8 timmar om dagen, vi gör aldrig nåt tillsammans längre, han är ständigt trött och humöret svänger från timme till timme...

Och så håller det på och jag håller på att bli tokig. Hur ska jag göra för att orka hjälpa honom när vi har det så jobbigt och ett bröllop väntar? Han vill dock inte lägga bröllopet på is även fast jag har föreslagit det.

Ska jag bara låta honom hållas och bita ihop? Han säger sig själv klara av situationen så länge jag inte tjatar om allt möjligt. Men jag håller på att bli tokig. Saknar ju honom så himla mycket och är så trött på att gräla jämt.

Snälla, finns det någon som kan hjälpa oss med era visa ord?

Kramar!

• Svar på tråden Depresion?!
  • Norrbottensbrud

Brud -05?: Jag har gått igenom samma sak som du. Min sambo gick igenom en depression då han hade det väldigt svårt på arbetet. Han var väldigt tyst och inåtvänd. Han var aldrig glad och ville inte göra något. Jag vet att detta är en väldigt jobbig sits och det knakade rejält i vårt förhållande under denna tid, innan jag förstod att han var just deprimerad.

För mig handlade det om att stötta så gott det går och försöka hålla ett gott humör. Det slet hårt på mig eftersom jag kände att jag var tvungen att vara positiv hela tiden.

I slutändan visade det sig att när han fått mitt stöd i att säga upp sig och efter att han varit hemma i ganska många månader, så återvände min älskade sambo. Han blev sig själv igen och är nu helt återställd.

Vet inte om detta kan hjälpa dig på något sätt, men ville ändå dela med mig av mina erfarenheter. mitt förslag är att visa ditt stöd, tala mkt och ev. få hjälp av någon utomstående...

Lycka till!

• Brud -05?

Tack Norrbottensbrud!
    Jobbigt att du också har gått igenom samma sak, men ändå känns det skönt att veta att det inte bara jag som går igenom/gått igenom sånt här och att det går att komma igenom det tillsammans, även fast det många gånger ser mycket mörkt ut.
    Tack så jättemycket för ditt svar, det hjälpte mig oerhört mycket.
    Hoppas att allt är bra med er nu och all lycka till i framtiden.
    Kram!

• Maria Magdalena

Har din sambo sökt hjälp?

Det är onödigt tufft för partnern att vara "stöttepelare".
    Det behövs en tredje part som kan fungera som stöd, kurator el.dyl.

Skicka honom till en läkare tycker jag!

• f.d. Svart brud

Prata, prata, prata!
    Har ni svårt att prata, behöver han någon professionell att prata med. Bry er om varandra och försök komma över slentrianen. Rör vid varandra när ni går förbi varandra, visa att ni bryr er om varandra, hitta på lite nya saker tillsammans (kanske en romantisk date på restaurang då och då), säg att ni älskar varandra - sådana småsaker gör mer än man tror.
    De är nog de bästa råd jag kan ge.

Depressioner kommer ofta i stressade perioder och går ofta över igen efter en tid, men man behöver vara där och stötta.
    Eventuellt behövs medicinering en tid.

Svar på tråden Depresion?!