• MarieCaroline

pessar

Hej,
    Jag kan inte använda några preventivmedel som innehåller hormoner och efter tre mycket plågsamma och tyvärr misslyckade försök att sätta in en kopparspiral är jag nu hänvisad till att fortsätta använda den där förbaskade gummioverallen (kondomen). Var hos en barnmorska nu på morgonen för att prova ut ett pessar, men barnmorskan vägrade hjälpa mig med detta då hon ansåg att det var ett för osäkert preventivmedel. Är det så att pessar inte används längre?

• Svar på tråden pessar
  • Anna-Maja

Pessar finns fortfarande att få. Det är lite meckigare än kondom, men fördelen är att den inte känns och är ivägen när den är på plats. Tror det är en säkerhet på 95% jämfört med p-piller som är 99%. Min gyn tyckte pessar var ett bra alternativ om det inte var en katastrof om vi blev gravida. Så är du det minsta orolig för att bli gravid bör ni nog komplettera med kondom.

• Forsfors

letade lite, hittade ganska mycket info, välde ut några länkar borde stå någonstans om hur säkra de är etc, hoppas att du har nytta av dessa länkar, annrs så är det bara att söka på pessar på google så får du fram mer info:

www.rfsu.se/templates/template_178.asp_Q_number_E_459_A_category_E_127

netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/pessar.shtml

213.88.140.183/KHUL/allman/site/prev/pmedel/pessar.htm

www.sexaktuellt.com/_html/vshow.asp&s=11&show=8

www.janssen-cilag.se/content/diseases/janssen-cilag.se/JC_0311b.pdf

• Tessan Prinsessan

Hej MarieCaroline!

Jag kan heller inte äta hormoner och har haft pessar. Orto hette det och säljs på apoteket(ca 400kr). Barnmorskans roll i det hela är att hjälpa dig prova ut rätt storlek.

Jag slutade använda pessar för ett år sedan för att testa Persona istället ett preventivmedel jag varmt rekommenderar. Persona är en p-dator som visar säkra och osäkra dagar (ca 6st under en månad). Osäkra innebär de dagar då ni måste använda kondom eller avstå. Lika säkert som pessar 95%, men lite dyrare. Ett startpaket med dator och teststickor kostar ca 1000kr och sedan måste man köpa teststickor varje månad 120:-. Fördelarna är att man slipper kondom större delen av månaden och hormoner.

Svar på tråden pessar