• barba blå

    erfaranheter/åsikter av yngre män...

    Hej på er alla kloka tjejer, och killar.
    Är 25 år och min älskade sambo är fem år yngre - alltså 20. Vår kärlek är verkligen ömsesidig och jag VET att han liksom jag känner att vår kärlek är stark nog att hålla livet ut.
    ...så problemet?
    För att vara helt ärlig är jag väldigt väldigt rädd att han om några år ska komma att känna att han aldrig hann "leka av sig när han var ung". Jag själv var inte redo för mitt livs kärlek när jag var 18 (hans ålder när vi träffades). Har hört så många kommentarer om att man inte kan vara redo när man är så ung, och detta har verkligen satt griller i mitt huvud.
    Känner just nu att detta problem har gett mig en hel del hjärnspöken och därför hindrat mig för att njuta av den lycka som jag känner :(
    Vet att man aldrig kan generalisera när det kommer till mognad och känslor, men om någon av er har erfarenhet av detta, eller bara några gida råd får ni mer än gärna skriva en rad :)

    Tack tack!

  • Svar på tråden erfaranheter/åsikter av yngre män...
  • Rystall

    Jag är tre år yngre än min och det har inte varit några bekymmer. Vi träffades dock när jag var 28 och han 25. Man mamma är 8 år älder än sin man. De träffades när han var 28 och mamma 36. Mamma hade då två barn och han inga. De har nu varit tillsamman i 23 år och har (hör och häpnad) aldrig någonsin bråkat eller sagt ett ont ord till varandra. De har inga gemensamma barn men han ser oss flickor som sina egna.
    Jag tycker inte att du skall tveka. Satsa på förhållandet. Vad är det som säger att det skulle hålla bättre om han hade varit äldre?

  • Zippolina

    På detta kan jag bara svara, min bror var 17 när han träffade sin sambo som då bara var 15 = Den stora kärleken.
    Nu 18 år senare är dom gifta och har två små charm troll tillsammans och är fortfarande härligt "kära" i varandra så visst kan det var möjligt att träffa sin stora kärlek relativt ung och vara mogen för det.....

    Lycka till

  • Norrbottensbrud

    barba blå: Jag träffade min sambo när jag var 14 år och han 17 år. Nu, 12 år senare ska vi snart gifta oss och vårt förhållande har aldrig varit bättre. Det som du skriver om dvs. "att leka av sig" är nog väldigt individuellt. Vi har båda varit överens om att det hade varit bra om vi träffat varandra senare eftersom vi var väldigt unga då vi träffades. Lika överens är vi dock om att vi inte skulle byta detta mot något i världen. För oss har det varit viktigt att båda har fått göra sådant som vi ville dvs. festa, plugga, resa osv. Dock har vi gjort det mesta tillsammans och därför på något sätt växt ihop mer än växt ifrån varandra.

    Det är svårt att råda någon i din situation eftersom det som sagt är väldigt individuellt om man är en person som behöver "leka av sig". Jag tror dock inte att det är ett "måste" för alla. Mitt råd till dig är därför att du själv, antagligen är den som bäst kan bedöma om din sambo har detta behov.

  • Nyfiken gul , nu fru

    Min bror var 20 när han gifte sig med sin fru då 25..

    De har varit lyckligt gifta nu i 15 år....

    o samma frågeställning gäller väl också det omvända... en man med mycket yngre fru?..

  • Laguna

    Alltså du är 25 och din kille 20...?

    Jag är i exakt samma sits.

    Jag och patrik träffades när han precis fyllde 21 och jag skulle 3 månader senare fylla 27, dvs han är född 81 jag 76.

    Ibörjan tyckte jag precis som du att det var jobbigt... att om några år skulle jag bli rynkig och gammal medans han skulle börja tita på tjejer i sin egen ålder. Det är sååå dumt att tänka så! Han älskar MIG för den jag är, inte för min ålder. (Sen vet jag ju inte om jag varit lika "lugn" om jag var 15 år äldre än honom...)
    Jag hade bara haft 1 sexpartner (ihop i 10 år) medans patrik varit ihop och haft sex med "många" fler. Så det där med att "leka av sig" behöver jag inte oroa mig för. Inte du heller!
    Och som någon annan sa, det är väldigt individuellt. JAG har ju bara varit med 1 annan och mig kvittar det!

    Lycka till och försök att njuta och slappna av! Om han säger att du är hans allt, då är du det!

    /Hanna

  • Nightingale

    Det tror jag inte spelar någon som helst roll, jag håller med alla ovanstående talare. För att ta ett exempel, mina föräldrar träffades när pappa var 16 år och mamma var 19 och hade en dotter sedan tidigare! Men kärleken höll och nu har de varit tillsammans i nästan 35 år. Men de är varken gifta eller förlovade. Vilket egentligen inte hör hit!

  • Stinatina

    Tycker inte att du ska oroa dej! Sånt är individuellt, och har inte med ålder att göra. Många över 30 vill inte binda sej medan en hel del 20-åringar vill det!

    När jag var 19-21 var jag tillsammans med en jämnårig kille, och han var verkligen angelägen om att binda sej medan jag inte var det. Direkt efter vårt förhållande träffade han en likasinnad tjej, gifte sej och skaffade en massa barn! Alla är olika och intressen och livssyn beror inte på hur gammal man är.

  • CyberPet

    Jag vet inte, jag träffade min make för 7+ år sedan och han är 9 år yngre än mig. Jag fyllde nyss 42 och han 33. Han är mer mogen än mig i många stycken. Så åldersskillnaden mellan oss har då aldrig märkts.

    Petra

  • Swing

    Min man hade just fyllt 17 och jag skulle precis fylla 17 när vi träffades. Jag hade haft 1 kille innan och han ett par tjejer. Vi är fortfarande mycket lyckliga och lekfulla efter 26 år tillsammans!

  • barba blå

    Vill bara säga tack till alla som svarade på mitt inlägg! Jag är ju som sagt helt säker på att vi är rätta för varandra - kanske beror min rädsla på det som Laguna skrev om; Vad händer när jag börjar bli gammal och rynkig - kommer han då att vilja ha någon i sin egen ålder?
    Skönt att höra att det inte varit några problem för er och era anhöriga - det borde det ju egentligen inte vara. Detta är nog ett typexempel på ett problem skapat av samhällets normer - ingen ifrågasätter ju yngre kvinnor?...
    Jag och min älskling är ju faktiskt på samma nivå - det är ju bara en siffra som skiljer oss åt.
    ... Men som någon klock en gång sa; åldern sitter i betraktarens ögon :)

    Tack tack!

Svar på tråden erfaranheter/åsikter av yngre män...