Hej!
Min kille har en dotter sen tidigare. Hon och jag kommer bra överens och det gör även mamman och jag. Men det har tagit mig lång tid att finna min egen roll i det här. De gånger vi haft problem har det handlat om planering. När ska alla ha semester, vad ska vi göra och när ska dottern vara hos än den ena, än den andra. Och den klassiska julångesten med att fara som en tätting på julafton för att alla ska få sitt. Men allt har alltid löst sig till det bästa, och det har väl mest handlat om oro att det inte ska göra det. För min egen del har jag flera gånger känt att min kille och hans ex har planerat och bestämt saker utan att ta med mig i beräkningen. Jag tyckte att han borde ha tagit med mig i besluten, som det var i början så kom han inte ens ihåg att tala om för mig vad de bestämt utan det kom som en överraskning för mig. Men med lite distans så kan jag se nu att jag mitt eget beteende spelar in. Jag visste inte vilken roll jag skulle ta, och var därför lite undanglidande. Ibland var jag väldigt engagerad och ibland så tyckte jag att de kunde sköta sig själva. Han ville väl bara att jag inte skulle tröttna och tycka att hans förflutna skulle bli en beslastning på vårt förhållande. Sen tror jag att han tycker det är lite jobbigt att säga emot sitt ex eftersom det är hon som brukar bestämma mest.....Hursomhelst, när jag började vara mer tydlig och visa framfötterna så tror jag att det blev lättare för alla. Nu när jag också insett att jag inte alltid kan göra alla människor glada hela tiden, så kan jag fokusera på det som är viktigt, nämligen min lilla familj, som innehåller ett bonusbarn som jag får förmånen att leva med. Nackdelen är att man måste ta hänsyn till människor som egentligen inte hör till ens egen familj ibland, fördelarna är så många man gör dem.