• sandra76

"tömning" av porer/egen djuprengöring hemma ??

har tänkt gå på en ansiktsbehandling med portömning & hela köret, men det är ju så dyrt! & jag har endast problem på/runt näsan. kan man göra detta på ngt sätt hemma? tips? :)
    tack!! /s

• Svar på tråden "tömning" av porer/egen djuprengöring hemma ??
  • vixen not a tramp

En klassiker är väl att koka vatten sätta ansiktet över kastrullen/bunken lägga en handuk över och sitta så ett tag. Sen klämma med tops eller ha tunna bomullsvantar på händerna. Man kan säkert lägga en djuprengörande kräm däremellan oxå.
    Lycka till med ditt hemma spa!

• sandra76

kan man inte klämma med sina händer? under förutsättning att de är helt rena förstås? ;)

• Klangling

Trots att det kostar en slant, så är det helt underbaaaart att gå iväg och å en ansiktsbehandling. Jag rekomenderar det verkligen!
    Annars tycker jag att Mia Marias tips var ett väldigt bra och ekonomiskt alternativ!
    Lycka till med pormaskarna

• charm_miss

köp sån där tejp som man sätter på näsan. låt den verka en stund och sen drar bort. supereffektiv. finns att köpa på H&M.

• sandra76

klangling- har du tips på ngn bra salong?

• EhjärtaK = sant

Hm, jag har funderat på det här med porer.

På apotekets hemsida stod det att de svarta prickarna som finns i huden INTE är smuts - utan pigmentfläckar. Och om man klämmer på dessa så förstör man bara porgångarna (eller vad det nu hette). Så länge porerna är öppna (då man ser det svarta) så blir det i regel aldrig finnar av det.

Jag tycker själv om att pilla i ansiktet, trots att det knappt finns något att pilla på. Och jag har börjat undra mer och mer om man överhuvudtaget skall hålla på och klämma pormaskar?? Är det inte bättre att bara göra rent?

Som sagt så har jag läst på apotektes hemsida, och säger inte att det är så här - utan jag är bara nyfiken. Det skulle vara intressant att höra om någon kan försvara hudterapeuternas "klämmande". Man vill ju vara säker på att inte få ärr.

• somnia

EhjärtaK = sant: Jag tror personligen att man gör med skada än nytta när man håller på och klämmer. Det bästa som kan hända är ju att pormasken lossnar, men sedan då? Den kommer ju tillbaka efter ett tag, och då står man där igen...

Jag har gett upp klämmandet nu, för mina porer ser verkligen inte roliga ut efter alla klämningsförsök. Jag använder porplåster ibland, men det är mest för att känna ett "psykologiskt" övertag... ;) Tror inte det gör någon nytta egentligen. Min nya strategi är att dölja istället. Ska köpa Cliniques pore minimizer instant perfector, hoppas det funkar. Tänkte testa BHA också, som exfolierar inifrån porerna (sägs det...).

• The Angel

svarta prickar på huden kan vara pigmentfläckar och det går ej att klämma. Sedan finns det svarta porer (comedoner) och de är öpnna porer. Det svarta är inte smuts som det stod på Apotekets hemsida utan det är talg (sebum) som oxiderar med syret när det får kontakt med luften. Så det spelar ingen roll hur du tvättar huden eftersom det svarta inte är smuts.
    Vita porer är stängda och kan bildas till en milie (milium) och då blir det en liten vit plupp som är upphöjd. Man måste göra ett hål på den för att få ut den lilla talgbollen som bildas i poren.

Visst kan man klämma hemma men se till att huden är ren, använd gärna ånga först, se till att händerna är rena och använd t.ex. kleenex på fingertopparna (ALDRIG direkt med fingrarna). Var försiktig och tryck aldrig med våld. Låt det hellre vara. Blir det sår kan det bildas fula ärr för livet.

Vill du ha mer proffesionell hjälp så besök en salong för att få en behnadling som är anpassad efter just din hyudtyp.

/Felicia, hudterapeut

• bumbi_lola

Hej!

Det finns två bra rengöringar som jag rekommenderar. Dela är det Cliniques trestegs rengöring som finns att köpa på exempelvis Åhlens. Om man vill köra på det lite billigare, har Åhlens ett eget kit med rengöringsgel, kräm och vatten. För mig fungerar det, men alla är vi olika!

Vad ni än gör, använd inte vanlig tvål i ansiktet. :)

Tvätta rent och smörj in, så kommer huden bli fin och fräsch!

Lycka till.

• EhjärtaK = sant

The Angel:
    Det var ju det jag skrev - att det INTE är smuts. Och i så fall är det ju meningslöst att försöka få bort det?! Särskilt som det verkar som om man ändå kommer att förstöra porerna ännu mer! (oj, det kanske låter som jag är sur - det är jag absolut inte ).

Eller har jag helt missuppfattat?? I så fall får någon gärna förklara för mig vad man vinner på att klämma... .
    Och nu pratar jag om de svarta prickarna - inte milier.

Angående milier förresten (nu när vi ändå är i farten ) - finns det något annat sätt att bli av med dem en att klämma? Jag har lite och skulle gärna vilja ha väck dem, men vill som sagt inte få ärr *lite smårädd*.

Jätte snällt om någon orkar svara .

Svar på tråden "tömning" av porer/egen djuprengöring hemma ??