• Fridaaaay

    Ovestin?

    Jag har hört att Ovestin kan vara bra om man fått problem av tex p-piller.
    Är det något att rekommendera? Har hört att det inte är bra för unga att använda ovestin, stämmer detta?

  • Svar på tråden Ovestin?
  • Ananas

    Ovesterin är ett östrogentillskott och jag tycker nog du ska prata med din barnmorska eller gynekolog innan du börjar med det. De flesta unga kvinnor har inte brist på östrogen.

  • wera

    Jag skulle absolut inte använda östrogentabletter. Det finns studier som visar att ökat intag av östrogen ökar risken för bröstcancer. Jag har läst och vet av vänner med bröstcancer i släkten att bröstcancer patienter inte får ta medicin med östrogen och deras släktingar skall också undvika det. Undvik östrogen råder jag dig, men tyvärr finns det gynekologer som fortfarande skriver ut östrogen till bl.a. kvinnor i klimakteriet. Vill inte skrämma dig men vet flera kvinnor som har kvinnliga släktingar med bröstcancer och de har blivit rådda av läkare att INTE äta p-piller med östrogen i.

  • Ananas

    Wera

    Jag tror att Fridaaaay menar de receptfria varianterna som finns (vagitorier och vaginalkrämen).

    De kvinnor som verkligen har brist på östrogen mår bättre med tillskott av olika slag så jag tycker att hon ska kolla upp det hos sin gyn/barnmorska.

Svar på tråden Ovestin?