• inte min tur än

GI metoden

Tänkte starta en liten tråd om GI-metoden...
    Imorgon ska jag börja mitt nya liv genom att prova den metoden! Får se hur det går...
    Någon annan som har tips eller erfarenheter de vill dela med sig av?

• Svar på tråden GI metoden
  • Underbar 050312

Vad kul! ja du vet ju vad jag tycker Maila mig på mejl@underbar.org så ska du få ett tips om ett forum för bla GI. (vill inte göra reklam här!!)

• inte min tur än

Underbar 050312
    Du har mail!

• inte min tur än

Jag läste nu i min bok om fett o då står det bla " fett har en fenomenal förmåga att starta kroppens produktion av hormonet cck. Det ger oss en stark mättnadskänsla. Däremot blir det problem när fettet blandas o göms med andra födoämnen, främst kolhydrater, som i chips, då kan inte kroppen identifiera fettet på samma sätt....
    Hur kan då en macka med smör på ha lägre GI värde? Fattar inte riktigt det här känner jag!

• Jennie med ie

"GI-metoden" är ett mycket flyktigt begrepp. Så: vad menar just du med GI-metoden? Att du enbart äter mat med ett GI under en viss nivå och i så fall vilken? Att du äter mat med olika högt GI vid olika tillfällen på dygnet, och i så fall hur då? Att du inte bara begränsar dig till ett visst GI utan också minskar mängden kolhydrater?

• inte min tur än

Jennie med ie

Oj,då det var många olika varianter!
    Har fått en bok som heter gå ner i vikt med GI metoden där det är 3 olika faser i bantningen. Första 2 dagarna äter man max 20 g kolhydrater/dag, i fas 2 max 40g/dag o i fas 3 som egentligen blir din nya livsstil ska man äta kolhydrater med lågt GI-värde, är osäker på vart gränsen ska gå...
    Har du testat den här metoden? Hur funkar det?

• Jennie med ie

Mitt "förhållande" till GI:t är att jag tar hänsyn till det men att det inte är det som i första hand styr min kost. Jag äter hellre fullkornspasta än vanlig, och absolut inte snabbpasta, eftersom den förrutom att höja blodsockret mindre även ger mer fibrer och mättnad. Samma sak med bröd, där äter jag grovt och gärna med korn och frön i. Och jag undviker till stor del sådant med socker i. Över lag mer långsamma och medelsnabba kolhydrater allts. Däremot efter träning äter jag snabba kolhydrater i form av banan t ex för återhämtningens skull.

• inte min tur än

Måste säga att det hittils inte har varit så svårt med GI-metoden. Känner mig mätt och belåten efter maten och inte alls lika godis sugen som jag alltid har gjort annars. Idag bakade jag en chokladkaka utan mjöl o smör, den blev riktigt god!

• ninonica

Kan du inte lägga in receptet på chokladkakan här?

• Maj brud2006

Ja gör det lägg in receptet snälla

• inte min tur än

Ok,här kommer receptet:
    300g mörk choklad 70%
    6 ägg
    4msk fruktsocker
    1/2dl starkt kaffe
    1 dl hackade pecan eller valnötter
    1 dl kokosflingor till formen

Sätt ugnen på 200 grader o smöj en form o använd kokosflingor som ströbröd.
    Dela äggen o vispa äggvitorna till ett hårt skum. Smält chokladen i ett vattenbad.Häll chokladsmeten i gulorna o tillsätt kaffet o fruktsocker. Tillsätt nötter o rör om.vänd sedan ner smeten i äggvitorna o blanda väl. Häll smeten i den smorda formen o grädda i 10 min. Låt den stå i kylen minst 1h innan du stjälper upp den (gjorde inte jag gick bra ändå!) servera med vispad grädde.

Ingredienserna är ganska dyra,o pecannötter kan vara svåra att hitta. Ett tips är att göra som jag och köra 1/3 av allt och hälla upp i en muffins plåt istället,det räckte till ca 4 stora muffins. På så sätt kan ni smaka o se om ni gillar kakan.
    Kan rekomendera en kokbok som heter Klaras GI-mat!

Svar på tråden GI metoden