• Citronella

Berätta att du varit ihop med hennes man?

Låt oss säga att du börjar på en utbildning eller ett nytt jobb. Du pratar med en tjej som jobbar/studerar där. Det visar sig att hennes man är en kille som du haft ett strulförhållande med för några år sedan, alltså INNAN han träffade sin fru. Skulle du berätta det för tjejen? Eller skulle du bara säga att du vet vem hennes man är och be henne hälsa? Eller inte säga nånting?

Jag misstänker nämligen att en tjej jag lärt känna på en kurs är gift med en kille som jag varit ihop med och vet inte riktigt hur jag ska göra...

• Svar på tråden Berätta att du varit ihop med hennes man?
  • Squeezetoy

Jag hade sagt det, helt klart. Det är jö avklarat sedan länge, och var det bara ett strulförhållande så var det ju inte speciellt sreiöst. Så såvida inte människan är jättesvartsjukt lagd så bör det inte vara någon fara att berätta.

/Ingrid

• CyberPet

Nepp. Om det är ett strulförhållande som ingen av er menade något seriöst med se jag ingen anledning att ens nämna det. Möjligen bara säga när hans namn kommer på tal att du tror att du vet vem det är.

Vatten under broarna finns det ingen anledning att ta upp. Jag är inte svartsjuk av mig, men jag skulle inte uppskatta om någon tjej berättade för mig att hon legat med min make, och att hon berättade det mest för att antyda att de haft något ihop. Då skulle jag i alla fall fundera på vilka känslor den kvinnan har gentemot min make, om hon fortfarande är lite tänd på honom eller inte.

Så låt det vara, såvida du inte vill vara med om pinsam tystnad och kanske att hon undviker dig i framtiden.

Petra - ärlig

•  Miss Cee

Precis som Cyberpet så skulle jag säga något i stil med att jag "Tror att jag vet vem han är".

Tycker inte att du ska berätta, om det inte är en rak fråga från hennes sida. Finns ingen anledning att tala om det för henne. Om hon behöver veta det så är det hennes man som ska upplysa henne om det, inte du.

• Vitklädd i vinter

Håller med de två senaste talarna. Finns väl ingen anledning att berätta det. Om det bara var ett strul så var det säkert betydelselöst och helt onödigt att över huvudtaget prata om.

Skulle inte själv känna mig nöjd över att ha sagt nått, precis lika onöjd som fru att få veta det.

• vixen not a tramp

Håller med! Säg inget. Ser inga fördelar alls med att berätta det.

• Jeez

Och om hon nämner dig för honom hemma och han berättar, blir det inte lite konstigt då att du sagt att "du tror att du vet vem han är"? Du kan ju åtminstone säga att ni känt varandra, även om du inte berättar om allt ni gjorde.

• Zippolina

Om det bara var ett "strul" finns det ingen anledning att berätta mer än att du känner till honom.

• elis

Var det så att ni träffades i en situation typ studier/jobb/projekt eller liknande så kan man ju säga. "Aha, Arne Karlsson... jag tror att det är samme Arne som jag pluggade ihop med 98/99."

• lij

Jag skulle berätta att jag vet vem det är, men inga närmare detaljer.

• StinaS

Skulle inte heller berätta det. Kan hålla med om att man kan berätta att man träffat honom, men inte att man strulat. Finns liksom ingen anledning.

• Soffiproppen

Skulle knipa käft eftersom varken hon eller du kommer att få ut någonting av det. Jag menar varför skulle du?

Lycka till! :)

• Leone

Jag far val ga emot strommen har da, och tycker att det kan vara lage att beratta. Jag har namligen upplevt precis samma sak - men i mitt fall var det min man som hade ett strul med en jobbarkompis, som aven var en bra kompis och en i ganget. Jag trodde att de bara var bra kompisar, och det ar de ju nu, men genom omvagar fick jag reda pa att de strulade for nagra ar sen (innan jag larde kanna honom alltsa).

Det var *inte* kul att fa veta, och jag kande mig sviken av honom eftersom jag gatt och trott att de 'bara' var kompisar. Helt plotsligt fanns det en dimension till som jag inte sett forut, och da kom tankarna: "varfor funkade det inte? Ar han egentligen kar i henne fortfarande? Vill hon nat mer?" osv. Det blev ratt mycket grat och grubblerier, delvis ocksa for att jag inte ville mista henne som kompis men det kandes oarligt fran deras sida att ha umgatts under falska premisser.

Men - jag hade velat hora det fran honom, inte henne. Det ar min man som har ansvar for att inte sara mig, inte hon.

Finns det nagon chans att nagon annan berattar for henne? Kommer du att umgas med henne mycket framover? I sa fall kommer sanningen nog fram pa nat satt till slut. Ar det daremot bara en kortare kurs ni gar tillsammans, och du inte tror att ni kommer att halla kontakten, da ar det ingen ide att saga nat.

• Laguna

Om detta bara är en kortare kurs (alltså inte en utbildning på 4 år...) så hade jag inte sagt något. helt onödigt faktiskt. HAde det däremot varit så att du och tjejen skulle träffas under en längre period hade det varit pinsamt att inte säga något men att det kommer fram efter 1 år eller nått.

/Hanna

• Moddy

Misstänker du bara att hennes man är den killen som du strulade med tycker jag att du ska vara tyst. Det kan ju vara fel snubbe.

Om hon nämner något om honom som gör att det står klart att det verkligen är den här killen som du strulade med, tycker jag att du ska nämna att du kände honom för ganska många år sedan. Frågar hon då hur, får du väl berätta (på ett odramatiskt sätt - skippa detaljerna). Frågar hon inte något mer, får man väl hoppas att hon går hem till sin man och berättar för honom om dig, dvs att hon träffat någon som visste vem han var. Då blir det upp till honom att berätta.

Att utan anledning berätta att du strulat med hennes man blir bara fel, tycker jag. Lycka till.

• Suusaan

Tycker, som flera andra som svarat, att det inte är din sak att berätta det iaf. Bättre då att säga att "jo, men han vet jag vem det är". Antagligen säger hon till sin karl då att "En tjej som heter Citronella vet vem du är" och då ringer det antagligen en klocka hos honom, och han kan avgöra om han ska berätta eller inte. Om ni sedan skulle börja umgås mer än på skolan/jobbet så är det kanske läge att ompröva beslutet.

• K.C

har du inte ens träffat hennes man tycker jag inte det finns nån mening. jag skulle inte vilja höra nåt om det var jag. men det förutsätter som sagt att ni inte börjar umgås allihop, för då kan det ju bli verkligt skumt. för att förutse att sånt kan hända tycker jag också att du kan säga att du känner igen namnet eller tror att du känner honom.. då KAN du ha fel och hon slipper noja och om ni ses allihop så har du en öppning...

• Bebbsen05

Tycker att du ska fråga dig innan:

Vad vinner du på det? VAd vinner hon och han?

Skulle du själv vilja veta och sedan kanske tänka ständigt på det under hela utbildningen?

När du tänkt igenom det, DÅ vet du vad du ska göra!

Om jag går efter mig själv...
    Jag hade inte velat veta det, om det bara avrt något tillfälligt som ett strul, alltså inget årslångt förhållande.
    Jag hade bara tyckt det var jobbigt att se denna tjej då och bara se framför sig att hon var med min man.
    Men det är jag!

• zorn

Om ni börjar bli "vänner" på riktigt och inte bara jobbkompisar så tycker jag absolut att du ska tala om det.
    Tror att hon uppskattar det framför att hennes man talar om det för henne. Då undrar hon nog....

• Suusaan

Zorn: Jag tror att hon kan undra minst lika mycket om mannen inte skulle säga något...

Svar på tråden Berätta att du varit ihop med hennes man?