• snuttepuffan

En lypsyl som inte innehåller mineralolja

En lypsyl som inte innehåller mineralolja hade jag inte en tanke på att köpa, men det förefaller som att jag lyckades ändå (har slängt förpackningen så jag kan inte dubbelkolla).

Tänkte bara tipsa er som inte har råd med de dyra grejerna och tid att leta efter de ovanliga att Dove verkar vara mineraloljefri och fungerar trots detta helt ok (är dock tunn i konsistensen). Hur bra övriga ingredienser har jag inte utvärderat, men jag har inte fått några problem i alla fall och har en rätt kinkig kropp....

Jag påstår alltså inte att mineralolja är sämre än någon annan olja, men vet att många här inte vill använda mineralolja och tipsar därmed om denna produkt.

• Svar på tråden En lypsyl som inte innehåller mineralolja
  • Sofiefi

Ett bra tips, men tjag håller inte med dig angående mineraloljor utan tycker de bör undvikas helt :/...mineralolja som ingrediens verkar vara ett dåligt alternativ när man letar efter lypsyl. Mineraloljor täpper ju till porerna och släpper inte igenom särskilt mycket näring och fukt till huden. Dessutom tillverkas mineraloljor av råolja vilket inte känns som något man vill ha på huden.

Man kan hitta läppbalsam baserat på vegetabiliska oljor eller lypsyl som inte innehåller paraffin men bivax. De är nyttigare genom att de inte täpper till porerna på samma sätt.

Här kan man läsa om mineraloljor..

http://ekofin.blogg.se/2009/august/mineraloljor.html

• Pinkgrape

Upplys en oinsatt, vad är mineraloljor och varför vill man inte att lypsylet ska innehålla det?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sofiefi

Ett bra tips du gav men jag tycker personligen att mineraloljor som ingrediens i lypsyl. Mineraloljoa baseras om jag har förstått det rätt på råolja och täpper till hudens porer, vilket medför att läpparna har svårare att ta upp fukt och fett. Lypsyler baserade på mineraloljor leder därför lättare till ett "lypsylberoende"

Istället kan man försöka hitta ett läppbalsam som innehåller bivax eller vegetabiliska oljor och är fritt från paraffin.
    Här står mer om mineraloljor

http://ekofin.blogg.se/2009/august/mineraloljor.html

• Emblas Mamma

Det är kört för mig!
    Kan aldrig bli av med mitt beroende! =(
    Har haft lypsyl sen jag var liten, måste ha det varje halvtimme MINST!

Var utan lypsylet en timme en gång, då gnuggade jag läpparna smot varandra i panik och fick svamp runt munnen istället. Den värsta upplevelsen i mitt liv kan jag ju säga..

Lypsylet kommer följa mig in i graven. Jag har till och med skrivit en liten lapp i plånboken om att jag är fullkomligt lypsylberoende ifall jag nu skulle hamna på akuten medvetslös. Så att dom VERKLIGEN smörjer mina läppar.. och runtom!

• Pinkgrape
    Emblas Mamma skrev 2011-04-22 18:00:50 följande:
    Det är kört för mig!
    Kan aldrig bli av med mitt beroende! =(
    Har haft lypsyl sen jag var liten, måste ha det varje halvtimme MINST!

Var utan lypsylet en timme en gång, då gnuggade jag läpparna smot varandra i panik och fick svamp runt munnen istället. Den värsta upplevelsen i mitt liv kan jag ju säga..

Lypsylet kommer följa mig in i graven. Jag har till och med skrivit en liten lapp i plånboken om att jag är fullkomligt lypsylberoende ifall jag nu skulle hamna på akuten medvetslös. Så att dom VERKLIGEN smörjer mina läppar.. och runtom!
    Exakt samma sak här!!! Men jag lider inte av det...

Jag har aldrig heller hört talas om någon diskussion om mineraloljor osv. Nåja...

Smart det där med en lapp i plånkan ;P
  • Moster Stina

Förlåt mig för att jag lägger mig i, men forskare har faktiskt försökt upptäcka att det skulle vara någon skillnad mellan mineralolja och växtolja på hud. Och de kunde inte se någon som helst skillnad.
    Fast de som sagt verkligen försökte! De funkade alla precis likadant. Eller så funkade vissa växtoljor sämre.
    Men jag vet att det hur som helst är jättelätt att bli beronde av lypsil och andra cerat.

Jag använder numera bara SALSYVASE från apoteket. Ungefär ett par ggr om dagen. Morgon och kväll alltså. Funkar hur bra som helst!

Men visst är den gjord på mineralolja!

• titanperla

Och jag måste sälla mig till skaran som helt har gått ifrån lypsyl och andra mineraloljebaserade läppsmörjor till förmån för något utan dessa oljor.

Just nu har jag medevisalvans havtornscerat. Den innehåller svensk rapsolja eko, svenskt bivax, jojoba- och havtornsolja eko samt karnaubavax. Med denna behöver jag bara gno över läpparna någon gång då och då. Jag använder den tillsammans med färgpigment istället för läppstift/läppglans och får inte alls så torra och nariga läppar som jag annars får av läppstift/läppglans. Kanske är mina läppar känsliga av sig. :)

Förr om åren använde jag lypsyl, mest för att mamma gjorde det. Mamma var nog ganska beroende av lypsyl, hon hade alltid med sig det i handväskan, och jag minns ännu den ganska otäcka lukten (tycker iaf jag) från den vanliga blå/vita hylsan. Sedan jag övergick till bivaxbaserade produkter har mitt behov av läppmjukande produkter minskat avsevärt. :)

• Elintheres

Forever Living Products lip är helt fantastisk. Den innehåller Jojobaolja som är helt naturligt och bivax och inget tillsatt vatten.
    Dessutom smakar och luktar den gott.
    Den går dock bara att köpa via återförsäljare av Forever Living Products men den är såå bra! Testa den hörrni!

• Pinkgrape

Jag föredrar då Niveas (den som förut hette Labello?) och jag trivs mycket bra med den! :D

• FelizLane

Jag vill bara poängtera skillnaden mellan mineraloljor och vegitabiliska oljor.

Mineralolja är numer den renaste oljan du kan ha i smink. Den är även billigare än vegitabiliska oljor, det kräves mer att utvinna olja ur växter. Vegitabiliska oljor har tendensen att härskna vilket mineralolja inte kan. Det är även lättare för svampar etc att gro i sådan olja. Därför behövs det mer konserveringsmedel i vegitabilisktsbaserade produkter. Det är då mycket viktigt att inte peta med fingrar och direkt på huden med såna läppsyl. Använd spatel eller tub :)

Mineralolja, täpper inte till... Eller på ett sätt kan man säga att den gör det. MEN din hud andas INTE! Det är inte ett par lungor du har på huden. Men svett och sebum har utförsgångar och behövs för att smörja huden. Mineralolja smörjer inte huden i sig självt utan är mer som ett "lock" för att din kropps egen "smörja" inte ska dunsta bort. Alltså mineralolja fungerar som ett kompliment till din egen kropp. Detta är väldigt viktigt för de med eksem, mycket torr hud, känslig hy etc.

Medicinska produkter producerast mest med mineralolja för att det är det enda man vet är riktigt rent. Samt inte kan ge några allergiska reaktioner. 

Ofta så krävs det ju något som även smörjer huden, en vegitabilisk olja. Eller annat. 

Man kan inte bli beroende av mineralolja, däremot kan känslan eftersom din hudbarriär troligtvis är "sönder" vilket den är på MÅNGA. Släpper ifrån sig mycket fukt när du inte har lypsylet där som ett skydd.

Jag säger varken bu eller bä åt någon av dessa. :) 

• Tinzi

Weledas lypsyl är toppen & fri från mineraloljor...

• FelizLane

*vegetabiliska oljor... (stavat lite fel)

• Janqvist

Vill tipsa om rosenseriens läppcerat! Finns med jordgubbsdoft (vilket rekomenderas eftersom den utan doft luktar lite unket...) å gör läpparna härligt smidiga å fina!
    Behöver användas betydligt färre gånger/dag än vanligt lypsyl.

Jättebra produkt som varar länge!

• Chicita

Jag har ju fastnat för Marja Entrich produkter.

Deras solstift (Solstick tror jag det heter egentligen) är helt suveränt som "lypsyl".
    Det torkar inte ut läpparna. Och min sambo som tidigare gjorde slut på upp till 5 lypsyl i månaden, kan nu använda ett sånt solstick i 2-3 månader (det är i och för sig rätt stort, men kanske bara som 3-4 lypsyl eller nåt totalt).
    Vi hade även nytta av det nu i påskas när vi var på Grövelsjön och pimplade och alla hade glömt solskyddskräm. Men jag hade med mitt solstick...

Det är bara ätbara ingredienser i deras produkter också (även om dom inte smakar så gott) så när hunden fick tag i ett sånt och käkade upp det så blev han bara lite dålig i magen. Men inte sjuk...

Svar på tråden En lypsyl som inte innehåller mineralolja