• Silje21

Kreta eller Parga

Vi klarar inte att bestämma oss! Håller på att titta på bröllopsresa, och klarar inte riktigt avgöra vad som blir bäst? Kreta eller Parga? Och sen det här med hotell, det finns ju hur många som helst. Har någon av er varit på antigen kreta eller parga, och vad rekommanderar ni för hotell? Vi tycker inte om "hålligong" utan vill ha det lugnt och romantisk med så lite turister som möjligt, samt fina stränder. Tips någon?

• Svar på tråden Kreta eller Parga
  • Fru Åsagåsa

Jag och maken var på Kreta, i en liten liten by som hette Almirida, på vår första bröllopsdag. Supertrevlig, inget hålligång och en fin lång strand.

Vi åkte med Langley dit.

• Laguna

Vi var på Kreta (Chania) sommaren 2003. Vi bodde inte mitt i Chania utan en liten bit utanför. Där var ett 5-7 tal restauranger, några små affärer, härlig strand med gratis solstolar. Vårt hotell bestod av 16 lägenheter så det var mysigt och bra. Ägaren var svensk så det gjorde det hela lite lättare . Jag kommer inte ihåg vad hotellet hette.... Bokade via Apollo.....
    Nåja det hjälper ju inte dig eftersom jag inte kommer ihåg vad det hette men kan i varje fall rekomendera Chania 8fast inte i centrum om man vill ha det lite lugnare... Och det ville vi).

/Hanna

• Gucci

Vi var på Kreta i somras, det var där han friade! Hade en jättebra semester, bodde i Platanias utanför Chania. Där fanns många restauranger och det var mycket turister så det kanske inte är vad du har tänkt dig. Men man kan ju välja en lite mindre ort.

Annars kan jag verligen rekommendera Santorini! Helt underbart vackert. Vi hyrde moped och åkte runt hela ön. Var där i september och då var det inte så mycket turister.

• Ann-Sofi

Har varit både på Kreta och i Parga (Greklands-freak!) och i mitt tycke är det Kreta som är favoritvalet. Där finns det förutom underbart sol och bad väldigt mycket att se (Knosssos mm). Det finns även ett underbart badställe med rosa sand (kommer inte ihåg vad det heter).

Parga var det visserligen inget fel på men det är ju betydligt mindre. Vi bodde på stadsidan och stranden som låg där var inte mycket att hurra för (åtminstone inte då för ca 6 år sen när jag var där) utan man blev tvungen att gå genom staden - vilket innebär att gå uppför ca en miljon trappsteg - för att komma till stranden som ligger på andra sidan (jättefin som jag minns det).
    Om man istället bor på strandsidan måste man plöja uppförsbacken när man vill in till stan istället. Men gillar man att gå uppför kan jag rekommendera Parga!

• Silje21

Hmm, det lutar alltså mot kreta! Kollar just nu på några stället utanför chania, det är så herligt att bara drömma sig bort från snö och vinter! Kom gärna med flera förslag! Och tack till alla som orkar skriva sina erfarenheter!

• Silje21

*puffar upp lite*

finns det inga flera greklandsentusiaster här?

• svmm

Hej

jag och min sambo var på Kreta två veckor i oktober, jag tycker det var jättemysigt. Vi bodde också i platanias som Gucci. Mycket mycket mysiga resturanger mycket att se jättehärliga stränder. Det var visserligen mycket turister där men det var absolut ingen fylla och en massa håll i gång. Det var en jättemysig stämmning.

Bestämmer ni er för att åka dit så skriv gärna det, kan rekommendera lite ställen att åka till. Vårat hotell hette sunrise village (apollo) Inget lyxhotell men det dög jättebra till oss. Det är dock en backe upp till hotellet som min sambo tyckte var alldeles för jobbig...och stenhårda sängar.

Sök på apollo så kan du nog se hur det såg ut. Ska ni åka på bröllopsresa kanske ni vill ha ett lite finare hotell.

Hoppas jag har hjälpt dig lite

• Jockesflikka

vi funderar på att åka till santorini ja eller en liten ö som heter zakynthos det ska visst vara jätte romantiskt och underbart fint där.

• Silje21

Igår kväll betällde vi resa till Kreta, närmare bestämd Neo Chora just utanför Chania, på ett ställe som heter Lägenheter Christina. Vi reser med fritidsresor, och vi ble helt kära i hotellet, 25 m till stranden och balkong med havsutsikt! Kan det bli bättre?! Nå går bara tiden så hemskt långsamt, vill att det ska bli sommar nu på en gång :) Efter mycket om och men ble det Kreta, eftersom alla som har varit där skryter sånn av det. Jag vet om många som har Kreta som sitt favoritställe på jorden, så då blev det det i stället för Parga. Har fått tips om att kolla på en strand som heter Elafonissin (eller nåt sånt), har någon av er varit där? Och svmm, vilka ställen rekommanderar du att åka till?

• Miss N

Jockes flikka:
    Jag har varit på båda Santorini och Zakynthos och jag var grymt besviken på Zakynthos. Det skulle vara så grönt och vackert men det var väldigt turistigt, stökigt. Ta hellre Santorini. De har inte sandstrand men ligger helt fantastiskt och möjligheter till häftiga utflykter (tex.båttur runt till de andra öarna) och romantiskt. Vi kombinerade Santorini med en vecka på Naxos som är motsatsen till Santorini. Långa sandstränder och mysiga gränder där man kunde gå i flera timmar.

Svar på tråden Kreta eller Parga