• crud

Pessar, goda erfarenheter någon?

Eftersom jag är tveksam till p-piller och andra preventivmetoder med hormoner har jag och min blivande man kört med kondom i två och ett halvt år. Nu börjar jag fundera på om man kunde prova något annat. Hur fungerar pessar för er? Finns det någon som tycker att det är bra? Har iofs hört att säkerheten inte är lika stor men det är okej. Hade ändå tänkt att försöka starta barnfabriken nån gång under 2006, typ...

• Svar på tråden Pessar, goda erfarenheter någon?
  • Jennie med ie

Om man användet det korrekt så är säkerheten ungefär som för minipiller, dvs inte i topp men ändå stor säkerhet. Tyvärr är det många som slarvar, t ex genom att inte ha den spermiedödande krämen på, varav över 10% blir gravida inom ett år. Men du har väl tänkt sköta dig? ;0)

Vi har haft pessar som preventivmedel i ca 3½ år och är nöjda båda två. Ingen av oss känner av pessaret under samlaget och ingen av oss tycker att spontaniteten och lusten påverkas negativt.

• T1NA

crud: Hej! Ska sluta med mina p-piller. Nu tänkte jag o min pojkvän testa med kondom istället men är lite orolig för hur det kommer att funka. Har det funkat bra för er? Är det en långvarig lösning?

• crud

Jennie med ie : Tack för infon. Jag har ju förstått att det inte är hundra provcent säkert men jag brukar vara rätt ordentlig av mig skulle vi slarva till det är det väl ingen katastrof. Stort tack!

T1NA: Kondom är ju inte toppen, det är ju ingen större skillnad för mig men för min pojkvän är det väl lite. jag har i alla fall pressat honom emellanåt på vad han tycker och ahn vidhåller att det är okej. Själva samlivet har i alla fall funkat fint.

• Cecilia J

Vi använde kondom i ca 2,5 månader (mellan p-piller och NuvaRing) och för oss var det ingen större hit. Det blir ju liksom inte riktigt samma sak. Men finns det inga andra alternativ (som för oss under denna period) så fungerar det. Men som långvarig lösning hade det inte passat oss i alla fall.

• Forsfors

gissar på att vi är flera som önskar att det manliga p-pillret kommer snart...

Svar på tråden Pessar, goda erfarenheter någon?