• AlmoustMrs

Hormonspiral?!?

Ska snart på efterkoll ( mitt andra barn ) och tänkte på det här med prev medel. Det jag undrar gäller hormonspiral som jag hört ska vara mycket bra men som tydligen gör jätteont att "placera" Någon som vet...

• Svar på tråden Hormonspiral?!?
  • marian

Det beror väl lite på vilken smärttröskel du har, men för min del nöp det till - ungefär som när man testar för klamydia - och sedan hade jag mensvärksliknande smärtor under eftermiddagen. Det var inte värre än så, och jag trivs oerhört bra med min spiral.

• StinaS

Jag tyckte inte det gjorde jätteont.Det gick snabbt, det kändes lite och så lite mensvärk efteråt. Men jag tror precis som ovanstående att det beror på hur sjåpig man är.

Sedan kan jag tillägga att för min del var den inte bra. Jag var en av de kvinnor som uppenbarligen reagerar hårt på hormoner och jag blev nedstämd av spiralen. Men jag gillade skarpt att den tog bort min mens.

• skalman531

Jag har haft min i ett par år o är nöjd.
    jag har också 2 barn o satte in den efter andra barnet. Har haft problem med riklig mens så jag blev rek att ha hormonspiral o nu har jag nästan ingen mens alls, skönt.

Att sätta in den var som marian skrev. Gjorde inte speciellt ont , kändes lite obehagligt men det gick ju fort så det var inget problem. Har kompisar som också har det o de har tyckt som mej!

• AlmoustMrs

Tack för era svar! Känns skönare när man hört andras erfarenheter. Tur nog har jag en hög smärttröskel så det blir väl inga problem :)
    Och eftersom att jag ätit P-piller i flera år utan nåra biverkningar så antar jag att spiralen inte kommer ge några heller.

• CyberPet

Jag fick min spiral insatt efter en skrapning då jag hade haft konstant blödning i 2 månader utan uppehåll, så när gynekologen ändå skrapade bort slemhinnan och de polyper som fanns i livmodern så satte han in en hormonspiral. Hade ont ett bra tag efteråt, typ mensvärk. Men det var inte värre än att det hjälpte med Ipren. Har nu nästan normala cykler och jag känner inte alls av sprialen.

Petra

• Zyrzan

Jag kände det inte alls... det som kändes var tången som "håller " fast livmodertappen för att den inte ska dra sig tilbaka, men inte det heller gjorde ont. Jag frågade när hon skulle sätta in de, så sa barnmorsdkan ..jag är klar!

gissa om jag blev glad. Och jag har inte fött barn innan så jag var beredd på det värsta. Jag har trivts jättebra med min. Ska ta ut den nu då jag haft den 5 år. Satte in den då jag inte tålde ppiller och spiralen har mindre hormoner. Har inte upplevt några problem alls...

Lycka till!

• Rystall

Jag har haft min hormonspiral i 6 år och jag är jättenöjd. Jag tyckte inte heller att det gjorde ont, till skillnad mot kopparspiralen. Dessutom blir man ju av med mensen, vilket är helt underbart!
    Jag tror säkert att du kommer att bli nöjd.

• Zyrzan

Har du haft den i 6år? Min varar bara i 5 så jag måste ta ut den nU? Det finns kanske olika märken?

• Rystall

Zyrzan: Jag kommer att ta ut min sprial till sommaren eftersom vi vill ha barn då. Jag kontaktade min barnmorska när det hade gått 5 år och fick då besked att hormonet börjar ta slut efter 5 år men att sprialen i sig fungerar som en vanlig spiral och klarar sig då i 3 år till, dvs totalt 8 år. Så hon rekommenderade mig att behålla spiralen eftersom jag ändå skulle ta ut den inom hyfsad snar framtid. Jag var lite senare på gyn och tog upp frågan med gyndoktorn som bekräftade vad barnmorskan hade sagt. Vad som kan hända är alltså att mensen kommer tillbaka. Jag har fått någon enstaka småblödning under detta året. Ska man ha kvar sprialen under många år är det lika bra att byta.

• Zyrzan

oj tänka sig.. intressant. Skulle ju vara pefekt för mig och ha kvar den ca ett ¨r till och slippa böka med alternativt p-skydd.

• Rystall

Zyrzan: prata med din barnmorska. Det är ju onödigt att ta bort den om den ändå skall ut ändå.

Svar på tråden Hormonspiral?!?