• Guld

Varmrätt - fisk

Hej,

Jag undrar om någon har något relativt enkelt (men som känns lyxigt) fiskrecept som går att tillaga till c:a 90 personer? Vi vill bjuda på fisk till huvudrätt (dock inte lax, för det känns lite tråkigt). Vi håller på att provlaga olika recept för att komma med förslag till vår kock. Vi har prövat två olika sorters "rödspätt-rullader" - den ena fylld med laxfärs och den andra fylld med champinjonkräm. Båda var mycket goda men lite väl omständiga att tillaga till så många gäster...

Kanske har ni inte recept men idéer!!

Hälsningar, Guld

• Svar på tråden Varmrätt - fisk
  • AnnLee

Vad sägs om en lyxig fransk fiskgryta med fisk och skaldjur? Gör man grytan från grunden och kokar buljong på räkskal etc, smaksätter med vitt vin, grädde och kryddar med exempelvis saffran så känns grytan väldigt lyxig tycker jag iaf. Dekorera med musslor i skal osv. Buljongen kan man själv göra i förväg och frysa in.

• Johanna = en lat kock

hej guld

oftast är det faktiskt enklare än man tror att göra omständliga rätter till många

man kan lixom göra allt på löpande band

ett tips är att ni gör fisken i muffinsformar (helst såna plåtar i metall eller silikon) dvs fordrar formen med fisken och fyller med färsen

• Guld

Hej Johanna = en lat kock,

Du skrev att det är enklare än man tror att göra fisk till många personer och pratade om att man kunde göra fisken i muffinsformar.

Har du något/några recept av detta slag. Alla fiskrecept gjord på "vit fisk" emottages tacksamt!

Alla får förstås komma med recept!

Hälsningar,

Guld

• Johanna = en lat kock

ni kan använda det recept som ni har

och sen oljar ni hålen och lägger ett lager tunnt skuren fiskfile (så lite som möjligt eller vad man ska säga - inte massa fisk)

sen spritsar ni i fiskfärsen (det är mycket enklare och går fortare än att klicka i)

på med folie och in i ugnen på låg temp - ca 100grader

• Guld

Hej Johanna = en lat kock,

Tack för tipset med formarna - det måste jag testa! (jag är visst lite trögfattad som inte förstod att du menade innan..)

Jag såg ett annat svar från dig angående bröllopsmenyer och då skrev du att man kunde bjuda på

Förrätt: schalottenlökspannacotta med sikrom
    Det lät ju jättegott! Hur tillagar man den?

Varmrätt
    Fiskfläta med grön citronsås
    Även det låter spännande! Vad är det för ingredienser i flätan och såsen?

Jag gillar verkligen dina receptförslag! Kanske sitter du på en massa bra "vit fisk" recept som man kunde få ta del av?

Hälsningar,

Guld

• Johanna = en lat kock

panna cottan är ett modifierat arlarecept
    16-18 portioner

5 gelatinblad
    5 dl grädde
    5 dl turkisk/grekisk youghurt
    1 tsk salt
    1 krm cayennepeppar
    4-5 dl finhackad schalottenlök
    100 g sikrom, löjrom, laxrom eller stenbitsrom

Låt gelatinet ligga i kallt vatten i ca 5 min. Koka upp grädden tillsammans med löken i en kastrull tills löken är mjuk. Ta den från värmen. Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det i grädden så att det smälter. Blanda i yoghurt, salt och peppar Häll smeten i fina glas, skålar eller budgetvarianten - mazarinformar. Låt dem stelna i kylen i minst 4 timmar eller över natten. Lägg på rommen och servera.

• Johanna = en lat kock

i flätan brukar jag ta remsor (drygt 1x1cm) av fast vit fisk - tex marulk och remsor av lax och fästa ihop med tandpetare i ena änden och fläta ihop och fästa andra änden med

har jag många flätor lägger jag dom i en långpanna och häller på god salt fiskfond och lite vin och kokar i ugnen 10-15 minuter beroende på värme

Såsen är helt enkelt en citronsås (citron, lök, lite grädde och fiskfond) med en massa örter imixade på slutet - tex gräslök och persilja

• Guld

Tusen tack "Johanna = en lat kock" för all hjälp.

Nu blir det mycket goda testmiddagar att se fram emot.

Förresten vad finns det för fler fasta fisksorter förrutom marulk? Det låter ju fint att blanda lax och vit fisk i flätan så blir den ju "två färgad"!

Tack än en gång!

Hälsningar,

Guld

• Johanna = en lat kock

oj ja det är oftast bäst att fråga fiskhandlaren så man får en fast vit fisk som har bra dagspris...

• betsy05

ett annat recept som jag använde när jag lagade midag för 25 pers vid jul:

ta vita fisk fileer (Hälleflundra, rödtunga, sjötunga, piggvar, eller rödspätta är bra). Rulla dem till en rulle med en skiva räkt lax innanför. Ställ dom upp i en form eller på plåt. Servera med en sås gjord på fiskbuljong, grädde och vitt vin. Såsen kan ligga i formen runt fisken, eller separat i såskaraff.
    Till detta är det gott med lyxig potatismos eller bara färskpotatis, och grönsaker som färsk sparris eller haretkuvert som kokats i 2 minuter o sen lite havs salt och smör eller olivilja på.

• Guld

Tack betsy05 för tipset

- det låter gott och relativt enkelt! Det blir till att fixa fram muffinsformar och öppna provkök

Tack!

MVH, Guld

• Fröken Snurp

Det här grymt goda och enkla receptet på ädelostfisk hittade jag på Arla, det borde vara lätt att göra till hur många som helst, förutsatt att ni har möjlighet att värma upp maten. Gott med kokt/pressad potatis och kanske ett lantbröd. Jag använde hällefilé, mycket godare än torsk och sej tycker jag, men inte så himla dyrt. Hoppas att länken går igenom, annars söker du på ädelost på arla.se.
    www.arla.se/templates/Recipe.aspx&RecipeID=60

Svar på tråden Varmrätt - fisk