• AnnLee

Sola solarium för första gången?!

Hej...

Ni som vet det mesta här på forumet... tänkte fråga er lite om att sola solarium.
    Jag har aldrig solat solarium men så här på vintern ser man ju lite blek ut och det vore roligt att se lite fräschare ut. Jag vet att det dinns soldusch och tabletter och annat men nu undrar jag om solarium....vet att det inte är så bra att sola men undrar ändå...
    Hur länge får man sola första gången?
    Blir man lättare bränd?
    Ska man smörja in sig?
    Vad ska man tänka på i allmänhet?
    Var ska man sola? på badhus, självserviceställen?

/En som är helt vilse när det gäller solarium...

• Svar på tråden Sola solarium för första gången?!
  • Sunshine Girl

Hmm då ska vi, första gången som du solar så kan du sola 30 minuter MEN locket som finns, stäng inte ner det hela vägen. Ha den gärna halvvägs ner annars så kan du kanske bränna dig. Men det beror ju även på vilken hudtyp du är, om du bränner dig lätt t ex.
    Smörj in dig efteråt med aftersun eller vad de kan heta så går det nog jättebra :)
    Ställen, ja, solarium finns ju lite överallt, på gym, "bara" solarium ställen kan t o m finnas i en videobutik Kolla upp området där du bor i gula sidorna och sök på solarium Ha det himla så skönt "i solen"

• ann-sofie

inte bara soldusch, men också airbrush tanning som är bättre

• strandbrud

Förstår inte vitsen med att ha locket en bit ifrån. Varför inte sola kortare tid då?
    Jag solade första & andra gången 12 minuter, tredje gången blev det 20 minuter men då brände jag mig (inte bra).
    Har inte speciellt känslig hud, men har i o för sig inte solade på många år.

• ika (fd höst05)

Fråga personalen. De brukar kunna tipsa. Betala inte för mer än vad du tänker använda, i de modernaste solarierna ska man INTE ligga i 30 minuter, särskilt om man inte har någon solbränna när man går in. Sola hellre ett par ggr med lite mellanrum än att bränna på som tusan första gången. Jag solade 7 min, sedan 13 (eller nåt sånt) ett par dagar senare när jag ville ha upp färgen lite inför en fest förra sommaren när det var så erbarmligt väder.

• Brud0507

OBS! Bara måste säga en ska! Sola INTE i 30 minuter. Det är rent farligt första gången. Inte mer än max 13 minuter skulle jag vilja säga. Jag solar rätt ofta och solar aldrig mer än 13 min någonsin! Jag är inte speciellt känslig ändå.

• trendsetter

Jag vet att du bara vil höra om solarium... men det e faktist inte bra. Du bränner dig absolut på 30 min, men som sagt alla har olika hudtyper. Men det blir bara långvariga problem(rynkor, solfläkar, cancer!!!) Fattar inte varför du vil prova det när det finns spraytan..som sagt airbrush som blir hur bra som helst. Bara du scrubar. Surfa lite..läs om det. Bl. annat kolla in meiiproductions . com dom ska ha airbrush tanning, och där står det lite om hur det fungarar med din hy. Men jag vet inte vart stället ligger. Just my opinion! Save your skin!!!

• *Blomman*

30 minuter är katastrof! Det är bara i uråldriga solarium man kan sola så länge. Som flera har sagt, börja med 7-12 minuter beroende på hur känslig hud du har.

• BlaBla

Oj! nu blir man ju skraj! Har själv funderat lite på det här med solarie och jag undrar lite som AnnLee.. "hjälper" Solskyddsfaktor när man väl ligger där?

• *Petronella*

Hej. Det beror på hur nytt solariet är. Men de är ju bättre att sola en kort stund första gången och "känna" sig fram. FRÅGA PERSONALEN! De är där för att hjälpa och ge råd. Lycka till

Svar på tråden Sola solarium för första gången?!