• Trufa

Vestibulit

Hej

Har läst lite på den här sidan och råkade läsa om vestibulit. Jag har själv har i flera år problem med mitt sexliv då jag hade extremt ont "där nere" efter att ha haft sex med min partner. Jag vet inte till hur många gynekologer jag har gått till men ingen visste vad felet var. Detta var innan jag hörde talas om något som hette vestibulit. En gynekolog sade till och med att det var fel på min hjärna att jag inte ville ha sex med min partner vilket var bara bull rent ut sagt. Blev så himla besviken då ingen kunde hitta något och bara testade lite salvor och dylikt bara för att slippa mig.

Sexlivet var inte kul, för att ha sex var jag tvungen att vänta i en eller två veckor för att underlivet skall "lugna" ner sig och då när jag väl hade sex kanske det gick en gång..max...sen var det samma visa igen...sex var inte skönt då det gjorde jätteont bara han skulle komma in. Det kändes som om det var sprickor i hela öppningen. Katastrof. Skulle killen komma i mig då kändes det som om jag var våldtagen så ont gjorde det..så det var inte kul och jag gav upp allt vad gynekologer hette.

Då jag har varit vegetarian i nio år så tänkte jag att det måste vara för att man är för torr där nere och att det därför spricker upp och gör så ont så jag tänkte att jag måste testa ngt själv. Jag testade fiskolja, Omega tre kapslar. Vet ej varför men jag vet att fisk är fet och att fiskfett är det bästa fettet man kan få.
    Jag blev chockad....sen den dagen har jag inga problem längre det är som om himlen har öppnat sig nu när man är "normal".

Har testat ett antal gånger för att se om det just var omega tre som hjälper och tro det eller ej så fort jag slutar med dom så känner jag att det gör ont. Efter att ha tagit dom igen i ngra dagar så är jag frisk..=)..Känslan är enorm..och jag fattar inte att ingen annan kan säga det...Försökte skriva till aftonblader när dom hade ett inslag om vestibulit men dom tyckte tydligen inte att det var viktigt för det kom aldrig med.

Nu hoppas jag att någon här med samma problem testar omega för jag är mycket nyfiken om det hjälper andra. Det skadar inte att prova, det lovar jag....

Så hör av er och lycka till!

=) Miki

• Svar på tråden Vestibulit
  • Swing

Trufa! Härligt att du äntligen hittade hjälp.
    Jag förstår varför det funkade! Jag har 6 ofta & länge och smörjer in mig med lite vegetabilisk olja (t.ex. sheasmörolja eller jojoba) nertill för att hålla slemhinnan smidig och slippa småsprickor, skav osv.
    Jag äter också Omega 3, men har hittills inte tänkt på att det kan vara bra även för underlivet.

• Nessie

Hej! Jag har också Vestibulit, men svår sådan. Kan inte gå på toa utan att det svider och skaver i timmar efteråt. Kan garanterat inte sitta på en cykel o.s.v. Har inte kunnat ha samlag på 1 år. Jag äter Membrasin som innehåller Omega 3,6,7 och 9. När jag gjorde uppehåll med dem blev jag sämre. Nu när jag börjat igen har det inte blivit bättre. Men det är kanske för lite omega 3 i dem. Ska kanske prova att kombinera... Tror dock inte det hjälper fullt så bra i mitt fall. Men Grattis till att det iaf har fungerat för dig!

• Fenomena

Kul att ni har blivit hjälpta! Tänk på att det finns flera olika preparat med olika sammansättning av essentiella fettsyror. Om den första sorten inte fungerar kan man prova en annan istället. Fast ge varje sort ett par tre månader åtminstone.

Vidare håller jag med om att det är bra att smörja in sig med exv barnolja flera gånger om dagen.

• glad tjej

Hej! Jag vill bara komma med ett tips som hjälpt mig. Jag har haft problem med vestibulit i över ett och ett halvt år och inget hlälpte. Men så provade jag med att smörja in mig i underlivet med Aloevera gelly och drack gel från Forever living product. Från att ha varit tomteröd och svullen i underlivet till att vara rosaskär och inte svullen. Äntligen kan jag ha sex och slippa ha ont när jag sitter. Så för er som slutat att hoppas testa dessa produkter. De hjälper.

• annaglitter

OCh membrasin på naturapoteket. Superbra!!

• Jempa-06

Hej!
    Är det någon med vestibulit som har provat att använda silikon som glidmedel? Har det funkat? Jag har själv använt det och tycker att det är bra, men är rädd att det är uttorkade.Ser att det är många som använder omega 3. Det gör jag också. Har inte fungerat helt ut men jag blir helt klart bättre av det.Det är tråkigt att det är så många som har problem med detta, men det är ändå skönt att se att man inte är ensam.

• Swing

Har inte själv vestibulit, men behöver alltid glidmedel (välutrustad make, gillar det, men glid behövs!).
    Bytte för några år sen till Pjur Eros Woman, silikonbaserat.Röd kant kring flaskan. Funkar jättebra! Supernöjda. Har inte märkt att det är uttorkande.
    Köpte i höstas samma märke med vattenbaserat (grön kant runt). Ska vara mest för "leksaker", men vi har använt den på oss också. Jag tror att det är den som lämnat en massa fula fläckar på våra sängkläder, som inte vill gå bort. Har aldrig sett såna förut. Konstigt!!! Använde ju förut apotekets vattenbaserade i minst 25 år.....
    Som sagt, rekommenderar varmt silikonet!

• strikeapose

Ni som äter Omega3, vad heter den produkten? Membrasin är så himla dyrt så jag tänkte att det kanske finns någon billigare variant? Och är det ngn som har provat ovesterin?

• glad tjej

Hej Jempa 06! Jag vill bara säga att det är inte bra att använda glidmedel om du har vestibulit. Det innehåller tillsatser, vilket inte är bra. Om du ska använda något i underlivet ska det vara utan tillsatser. Jag använder Apotekets Aco tvätt olja intim (har rosa lock). Den funkar bra som glidmedel. Denna serie (med rosa lock) innehåller inga tillsatser.

• Fenomena

strikeapose
    Membrasin innehåller omega 7 från havtornsbär, och marknadsförs just som främjande för slemhinnorna. Omega 3 (från fiskolja eller linfröolja) kanske också kan verka välgörande, men är nåt helt annat. Det finns en uppsjö olika produkter med olika sammansättningar av essentiella fettsyror, som man kan prova sig fram emellan. Prata med din hälsokostaffär!

Svar på tråden Vestibulit