Vilda blommor i juli?
Hejsan.
Jag undrar om det är någon som vet vilka vilda blommor som blommar i juli. Bor i Stockholm.
-AL
Hejsan.
Jag undrar om det är någon som vet vilka vilda blommor som blommar i juli. Bor i Stockholm.
-AL
Prästkragar, pioner, rosor, lupiner, blåklint, vallmo, smörblommor...
Hur ser en pion och en lupin ut? Är helt novis inom området.
-AL:)
Lupiner är de som brukar växa utmed vägkanterna finns i rosa, blått och vitt tror jag. Ganska långa växter med små blommor på sidorna. Vet inte riktigt hur man ska förklara. Pioner är väll större, är faktiskt inte riktigt säker på hur de ser ut.
Lupiner är de blommor som ofta är rosa, vita och blå och växer längs vägkanten på somrarna. Höga blommor. Betraktas nästan som "ogräs" om man får in dem i rabatten, men är annars ganska vackra /tycker i alla fall jag/
Lupiner är som stora, bulliga, rosor. Jättevackra!!! Men vete 17 om de växer vilda???? Snarare i trädgårdar, skulle jag vilja säga.
Andra juliblommor:
blåklockor, hundkex, rödklöver, midsommarblomster (kan finnas kvar), gul- och vitmåra.
"polisen" rättar: Pioner är bulliga, misstänker att du skrev fel... ;)
Pioner är helt underbara och luktar gott. I förra årets brudamelia (sid 22 och 42) fanns en brudbukett med mörkröda sådana och i årets brudamelia (sid 48) en bukett med olika rosa nyanser. De är vackra, stora och "bulliga". Finns i allt från vitt, rosa till riktigt mörkröda sådana. Min favoritblomma i trädgården. (Sorry- alltså inte vild)
Ringblommor, solrosor är också trädgårdsblommor men de går ju odla på balkong om man är intresserad av sånt.
Rölleka, daggkåpa, kaprifol (väldoftande klängväxt), vackra grässtrån växer vilt...
Varför inte skaffa en liten flora? Där står det när de blommar och du ser hur blommorna ser ut. Kanske lite lättare att planera då.
Lycka till!
Tack för alla tips.
-AL:D