• Elvira M

Gravid endast genom samlag?

Jag är VÄLDIGT rädd för att bli gravid och har tagit upp detta i en annan tråd. Nu undrar jag vad ni anser om riskerna/chanserna att bli gravid om man inte har regelrätt samlag? Jag menar då t ex genom smeksex. När man läser om detta får man ofta olika svar. Jag menar att man aldrig kan vara riktigt säker på om det finns spår av sperma på ett finger, eftersom det kommer så kallad "kåtolja" från män när de blir upphetsade.

• Svar på tråden Gravid endast genom samlag?
  • Mizz_

Det beror egentligen på vad du menar med smeksex, men så länge han inte är i dig, så kan du ju inte bli gravid...svårt att förklara...

för att bli gravid krävs det ju sperma, så ...

• *Blomman*

Killen kan ju tex. råka ha sperma på fingrarna som han stoppar in i tjejen. Då finns ju risken att tjejen blir gravid.

• Jennie med ie

Risken existerar, men den är yttepytteminimal. Sprmier trivs inte ute i luften och om den inte hamnar i en miljö särskilt anpassad efter dem, t ex ine kvinnan eller i en steril kopp/mugg för sval förvaring, så dör de ganska snabbt. Och att en av de få spermier som möjligen kan hamna på fingrarna skulle simma upp i din livmoder och befrukta dig ifall fingrarna stoppas in i slidan är högst osannlikt.

• *Blomman*

Risken finns oavsett om den är minimal eller inte. Elvira undrade och då är det lika bra att säga sanningen. Man får ju lära sig både i sexualundervisningen i skolan och av barnmorskor etc. att risken finns.

Spermier kan i alla fall leva i upp till 5 dagar i en kvinnas kropp så de är uthålliga små rackare.

• Jennie med ie

Och vem har inte sagt sanningen? *s* Hoppas du inte syftar på mig, för sanningen var just vad jag sa...

• snuttepuffan

Elvira

Jag tror att du bör söka svar någon annanstans än här.

• Jennie med ie

snuttepuffan, hon har redan fått korrekt svar här ;)

• Nyfiken gul , nu fru

Elvira..

ta det inte så hårt personligt.. men alltså om du inte vill bli gravid, varför då inte försöka med preventivmedel i någon form??

Varför ens riskera att bli gravid om du absolut _inte_kan tänka dig barn...??

• Mastermind

Jag tänker samma sak.. Varför inte preventivmedel? Kör på både p-stav och kondom ifall du är så himla rädd.. ;)

• *Blomman*

Jennie med ie

Jag syftar inte på dig, så ta inte åt dig. Det jag menade var att det är väl bättre att berätta att risken finns att bli gravid utan ett regelrätt samlag, än att inte nämna det alls.

Svar på tråden Gravid endast genom samlag?