• Sarge

Kan det vara farligt ?

Hej !

Håller på med denhär Cambridgekuren (har precis börjat)
    Jag har fått en rätt rejäl huvudvärk & försöker klura ut vad det kan bero på & undar om min teori kan stämma ?
    Jag har jättesvårt att dricka vatten så jag måste ha någon form av smaktillsats & blev då rekomenderad tex. Fun Light.
    Nu har jag druckit det i 3 dagar a´ 2,5-3 liter per dag.
    kan det vara något ämne i Funlight som gör att jag får ont i huvudet, eller är det bara för att kroppen ställer om sig på den nya sortens "föda"

Tänkte jag skulle fråga min konsulent när jag träffar henne, men vill höra om andra har/har haft liknande besvär... !?

/sarge

• Svar på tråden Kan det vara farligt ?
  • TingelingAnna

En kompis fick riktigt ont i huvudet när hon drack Coca Cola light. Så kanske är det nåt med light-dryckerna som kan ge huvudvärk.

• AnnLee

Kan du inte pressa i citron i vattnet eller skiva i mango, apelsin eller gurka. Då smakar vattnet mycket godare. Sötningsmedel är inte så nyttigt...

• Mirjam

Jag har hört att aspartam kan ge huvudvärk om man får i sig mycket. Tror att det finns i de flesta lightdrycker.

• tvilling

Snabb fråga bara, vad är Cambridgekuren?

• MimmiPigg04

Om du äter för lite kolhydrater så kan man få jätteont i huvudet och det är väl det du gör? Äter mindre av det alltså. Du kanske ska testa att äta nån banan istället...

• Sarge

Tvilling,
    Cambridgekuren är en bantningsmetod där man äter, eller rättare sagt, dricker dagsbehovet av "mat" istället för att äta....sök gärna i gamla trådar efter info.
    Kuren är väldigt effektiv & FUNGERAR !

Jag ska testa att dricka "vanligt vatten" & lite pressad citron istället....hoppas att det hjälper, för det känns faktiskt "fel" att dricka vatten med sötningsmedel i......gamla rapporter om cancerrisker å sånt ligger och mal i bakhuvudet, liksom !

• Johanna = en lat kock

tror som mimmi pigg att det mest beror på att du får i dej för lite kolhydrater.

Och vad jag förstått på näringsläran så kan hjärnan tro att den kommer få glukos när du får sött i munnen och när den inte får det blir den "arg"

försök lära dej dricka vatten istället oxå - ta ett glas vatten först sen kan du ta ett glas saft...

Om du gör stark saft så räcker 5-6 liter per dag för att komma upp i gränsvärdena för sötningsmedel som finns... (normalt behöver man få i sej mer än 10 liter för att komma upp i dom)

• Sarge

ja, jag ska "träna" på att dricka vanligt vatten....

• pucken

jag läste i en kemibok (en ganska ny faktiskt) att det kan vara riktigt farligt att få i sig aspartam. tydligen behövs det speciella enzymer för att bryta ner det, och det är inte alla som har just det enzymet. i värsta fall kan överdriven konsumtion leda till hjärnskador. nu vet jag inte vad de menar med överdriven konsumtion, eller om det kan vara därför du har ont i huvudet, men jag tycker nog att du ska ta det lite lugnare med saften =) och lycka till!

• AnnLee

jag har hört liknande som Pucken pratar om, dock i folkspråk. Det var en gammal kollega som sa att man blir dum i huvudet av aspartam....

• Sarge

ha ha ha ha ha....ja isåfall ska jag sluta med det, omedelbums !

• Julibrud 40+

Att ha i vattnet: Gurka, äpplen, apelsin, citron, lime, citronmeliss. Vill du absolut ha Fun Ligth så gör en svag "drink" bara så att vattnet inte smakar vatten. Prova ibland med bubbelvatten som smaksatt Loka, frächt.

• Johanna = en lat kock

jag tror att det som pucken talar om är PKU

det är en sjukdom som kräver livstids kostbehandling pga att de inte kan bryta ner fenylalanin som är en aminosyra

aspartam är en fenylalaninkälla så de som har den här deffekten i enzymsystemet får absolut inte få i sej det...

ett överskott av fenylalanin påverkar nervsystemet och om man inte hittar sjukdomen i tid så blir barnen mentalt efterblivna (eller hur man nu säger).
    Dessa barn får inte ens få i sej bröstmjölk en löngre period. Det är därför man tar PKUtest på nyfödda.

• Sarge

Shit...det låter ju livsfarligt !
    Ingen nera Funlight för min del !

• StinaS

Det är inte heller bra att dricka så mycket vatten varje dag. Min syster fick inkontinensbesvär och gick till sist till läkare för det. Tog ett tag för henne att göra det så klart, problemet känns ju lite pinsamt.

De gick igenom hennes vanor och mätte hennes urin (hur de gjorde det vill jag inte ens gå in på), men i vart fall konstaterade de att hon drack för mycket och det var orsaken till hennes inkontinens.

Enligt inkontinensläkaren skulle man inte dricka mer än 1,5 - 2 l vatten per dag, inklusive det vatten man får i sig via maten. Mer än det kan mycket lätt leda till problem med inkontinensen.

• SYL

StinaS, det dar har jag axa hort, tror de skrev om det i kvallstidningarna for ett par ar sedan, att folk, i synnerhet tjejer, riskerade att fa inkontinens for att det "hetsdrack" vatten..
    Sarge, ar det vatten i storsta allmanhet du inte gillar eller ar det kranvattnet dar du bor som smakar otackt? Isafall kan du kanske prova att kopa en tillbringare med filter (typ Brita). Vattnet har i USA smakar simbassang aven om det forstas ar drickbart, skitackligt, sa man far dricka filtrerat.

• Johanna = en lat kock

men Sarge

OM du haft PKU hade du fått den diagnosen när du var några DAGAR GAMMAL! Om du hade haft PKU och inte fått en diagnos hade du varit ett paket idag - alternativt död.
    PKUbarn får INTE äta några källor till fenylalanin - dvs det mesta som innehåller proteiner.

Så för friska vuxna är det ingen fara att använda sötningsmedel bara man inte överskrider maxdosen varje dag

Man ska inte överskrida maxdosen Vatten heller - det kan man oxå dö av!
    För att inte tala om att man långt innan dess kan få inkontinensproblem, vitamin och mineralbrist...

• Sarge

Idag har jag bara druckit vanligt vatten, med citronskiva i & kan säga att jag INTE haft ont i huvudet på hela dagen....
    Det kan ju iofs bero på att det är lördag å man slipper jobba...ha ha ha ha

Svar på tråden Kan det vara farligt ?