• evig trohet

Nervös. Rädd

Jag är både rädd och nervös, nu i mars ska jag för första gången i mitt liv till gynekologen/barnmorskan för att ta ett cellprov, för att utesluta livmoder-cancer.Som tur är så har jag tid på förmiddagen, men jag kommer vaar så rädd och nervös att jag inte kommer att få i mig frukost.Ska man tala om att man är diabetiker?
    RÄDD& NERVÖS

• Svar på tråden Nervös. Rädd
  • glad tjej

Hej Evig trohet! Jag var på en sådan undersökning för första gången för ett år sedan. Jag lovar dig att det är inget att oroa sig för. Det gör inte ont och går på två minuter. De stoppar upp en liten borste (lik en mascaraborste) och jag lovar dig ytterligare en gång DET GÖR INTE ONT!
    Du behöver inte berätta att du diabetiker.

• evig trohet

Tack så mycket det känns bättre nu
    Kramar

• CyberPet

Nej, det gör inte ont... det kan kännas lite som du har mensvärk en stund möjligen, om de går in i själva livmodern.

Tar de bara en bit av livmodertappen känns det inte alls. Det är snarare allt innan som är läskigt, att ligga där med musen bar och de för in kalla och hårda instrument för att komma åt bättre. Men slappnar man av, koncentrera sig på något fläck i taket eller på väggen, så är det över på några sekunder.

Säg gärna till att du är nervös innan, så berättar de precis allt de gör och du får svar på alla frågor som susar runt i huvudet.

Lycka till!

Petra

• glad tjej

Att de tar bort en bit av livmodertappen låter hemskt. Det de gör är att stoppa in borsten i slidan och snurrar den lite. Ingen drasktigt alls.

• Kickii

Hej!
    Jag tycker nog att du ska berätta att du är diabetiker om du inte lyckas få i dig någon frukost så att du inte får en dimp på sockret å barnmorskan inte vet vad de kan bero på.
    Men får du i dig frukost så berätta om dom frågar!
    Kram

• Nightingale

Barnmorskan kommer att fråga dig om du har några andra sjukdomar eller tidigare sjukdomar (typ att du har opererat dig tidigare eller brutit benent eller nått) Allt för att underlätta deras journalföring! Ju mer de vet desto bättre kan de behandla dig!!

/Nightingale (sjuksköterska, jobbar på en gynavdelning)

• nano

Var inte nervös, det går väldigt snabbt. Du går dit, barnmorskan ställer några frågor, du får lägga dig i stolen, det känns lite obehagligt när de tar provet men det gör inte särskilt ont, och sedan får du gå hem. Tänk på att det är bra med sådana här kontroller, de görs ju för din egen skull. Sedan tar det någon vecka innan man får svaret.
    Förklara att du är nervös, så brukar de bli extra försiktiga och förklara lite mer vad de gör.

• Tant Pernilla

Även om det är lite nervöst när man går för första gången så är det inget du behöver oroa dig för.

Är det mödravårdscentralen du går till och träffar en barnmorska så är de oftast supertrevliga och månar om att du ska må bra.

Jag brukar tänka så att för dem är det något de gör dagarna i ända och även om man själv kan tycka att det är obehagligt att visa underlivet för dem, så har de sett tusentals underliv och det är egentligen inte "märkvärdigare" än att bli tittad i halsen...!

(För egen del tycker jag nog att det är jobbigare att bli tittad i halsen än i underlivet, för man kan ju inte prata så bra när nån kollar in halsmandlarna men det går att prata medan de gör gynundersökningen... )

Tala om för dem att det är första gången och att du är lite nervös, så brukar de bli ännu snällare och lugnare.

Lycka till! (Och det gör INTE ont, tycker jag.)

• Nyfiken gul , nu fru

jag tillhör kategorin som inte ens märker att de har gjort något o är klara!

Jag brukar babbla glatt med barnmorskan och märker därför inte att hon är där o rotar om hon inte säger något...

Brukar få en klapp på knät när hon är klar o så får jag hoppa ner!

• Guldfisken

Får man bara fråga från vilken ålder det rekommenderas att man gör cellprov?

• Nyfiken gul , nu fru

Guldfisken..

Jag blev automatiskt kallad från det att jag fyllde 23...

man brukar bli kallad vartannat år...

Tror även att man kan bli kallad innan 23 års ålder också under förutsättning att man fött barn...

• ninonica

Guldfisken: Man blir kallad vid lite olika ålder beroende på vilket landsting man tillhör. Här i Västmanland är det 25 år och vart tredje år tror jag.

• Guldfisken

Okej, Nyfiken Gul och ninonica, tack för svaren!

Själv är jag 23 så det kanske dyker upp en kallelse inom ett eller ett par år då mao.

• Leone

At frukost! Speciellt om du ar diabetiker! Annars kan du ju borja ma daligt av det!

Sjalva provet ar, som alla andra sagt, absolut inget att vara nervos over - jag brukar inte heller over huvud taget marka att de tar provet, det kanns inte alls.

• Smulu

Jag tyckte det kändes lite obehagligt när jag tog provet förmodligen mycket beroende på den utsatta ställningen, men det gjorde absolut inte ont. Det kändes först som ett tryck och sedan som ett litet skrapande. Det går snabbt att ta provet.

• Tean

Tala om för barnmorskan hur du känner dig! Det brukar iaf lugna mig att prata om oron.
    Vad gäller själva provtagningen så upplever jag att det känns olika beroende på vem som gör det, men det gör aldrig ont. På sin höjd obehagligt.

• Cissi_73

Hej evig trohet

Jag läste ditt inlägg och undrar hur det har gått för dig, Hoppas att allt var oki med dig.

Sköt om dig nu Kramiz.

Svar på tråden Nervös. Rädd