• zorn

Känt mig dålig länge...

Har varit förkyld i veckor nu...
    Flera dagar i veckan får jag äta alvedon för att jag känner mig kass. Ont i skinnet och kroppen,trötthet. Det går upp och ner. Precis som om det inte vill bryta ut riktigt. Det hade varit skönare att vara riktigt sjuk en vecka än att ha det så här
    Någon som känner igen ,eller har tips

• Svar på tråden Känt mig dålig länge...
  • Linni

Gå till vaårdcentralen så de får kolla att du inte fått nåt virus. Min svåger var krasslig länge som du och det visade sig att han hade nåt virus som läkaren hjälpte honom att få bukt med. Nu mår han bra igen!

• EmmaPemma

De flesta förkylningar är väl virus?

När jag har gått till vårdcentralen för förkylning (ungefär 2 gånger på en 5-årsperiod) så har jag fått svaret att det är virus och att de inte kan göra något åt det. Som jag har förstått det så får man bara penicillin om det är bakterier t ex. halsfluss.

Men jag är inte speciellt sjukvårdskunnig, så jag kan självklart ha fel. Men annars så är det väl rätt vanligt att man går och drar på saker i flera veckor (känner hur många som helst som har "problem" med detta). Det är jobbigt men man får försöka leva med det ändå. Försök att ta det lugnt (dra ned på fritidsaktiviteter, ät och sov ordenligt) försök att göra avslappnande saker - då blir immunförsvaret förhoppningsvis bättre!

• blivande fru J

virus tar sig in i kroppens celler och tar över cellens vanliga meknanismer så att de passar virusets behov kan man säga. Därför är virus svåra att bota eftersom de kroppsegna cellerna inte ska slås ut. Normalt behandlar man förebyggande med vaccin i nödvändiga fall eller så läker sjukdomen ut av sig självt.

Bakterier dödas av antibiotika lämpat för den aktuella bakterien. Pencillin hjälper inte på alla sorters bakterier utan mestadels på grampositiva eftersom de påverkar cellväggens struktur. Klamydia däremot behandlas tex med tetracyklin. Penicillin är inte lika med antibiotika

Svar på tråden Känt mig dålig länge...