• Jocsan

Cerazette minipiller

Är det någon som vet om man kan få minskad sexlust av minipiller (jag äter cerazette)? Jag har visserligen ätit dem i 2 år efter det att jag fick barn. Jag har minskad sexlust men har hela tiden försvarat mig med att det beror på att man fött barn. Sen läste jag om olika preventivmedel och då slog tanken mig att det kanske beror på minipillerna?
    Jag vill ha tillbaka min sexlust. Någon som kan rekommendera något annat...har en tanke på att försöka "göra" ett syskon till hösten så jag vill ju inte använda något som kan fördröja äl osv...

Jaja rörigt blev det, tacksam för tips o ideér.

Tack

• Svar på tråden Cerazette minipiller
  • Psh

Hej
    Jag har själv p-piller men funderar på att gå över till mini piller kanske cerazette för det rekommenderade Barnmorskan.
    Men jag trodde att det var hormonet i p pillerna som gjorde att sexlusten minskade och om jag då bytar till minipiller så skulle den öka igen? Eller jag hoppas på det iaf. Men jag har hört att det ska vara lite dyrare med minipiller än med p piller, någon som vet?

• Jocsan

Cerazette ingår numera i högkostnadsskyddet så jag betalar typ 90-100 kr för 3 månader...

• Sweetpea

Jag bytte mina p-piller mot Cerazette. Jag ville slippa östrogenet och eftersom jag tidigare haft en p-stav som innehåller samma hormon som Cerazette rekommenderade barnmorskan dem. Dessutom är Cerazette starkare än vanliga minipiller och förhindrar även ägglossning, vilket gör dem nästan lika säkra som p-piller.

Det funkar ganska bra, fast jag har såklart fått tillbaka mellanblödningarna som jag hade med p-staven. Annars kan jag tycka att jag har gått ner lite i vikt, men det kan också bero på att jag tränar lite mer nu.

Cerazette kostar ungefär 300 kronor per kvartal - kolla Apotekets hemsida för exakta priser.

• Suusaan

Jag åt först Trionetta p-piller i några år. Bytte sedan (pga lite högt blodtryck) till Cerazette. Eftersom jag inte varit utan tillsatta hormoner sedan jag började med Trionetta, testade jag att vara utan Cerazette också efter att jag ätit dem ca. ett halvår. Fick mycket mer sexlust då, så jag tror att de påverkade mig negativt ur den aspekten.

Har nu kopparspiral och trivs bra med att vara helt naturell :)

• abnocto

Är det inte så att bara för många säger att man får sämre lust när man äter piller så inbillar man sig det????
    Sedan när man slutar känner man efter extra noga och just därför får man lust?
    Jag tror mer att det är stressen som småbarnsförälder, vardagen och åldern som gör att lusten minskar. Det är ju samma med karlar. oavsett hur mycket lust dom har när dom blir äldre så står den ju inte som när dom var 20 år....
    När jag var yngre "rann" det bara jag såg en karl, nu måste man "arbeta" lite först.
    Så gör någon roligt med karln, och vips så är lusten där.........

• Moster S

Jag tänkte inte så mycket på det under den perioden jag tog dem, men nu när jag har slutat märker jag en stor skillnad. En anledning till att jag inte hade så mycket sexlust under tiden jag tog Cerazette var säkerligen också att jag hade småblödningar varje dag, och då är i alla fall inte jag så sugen...

• Lilla-Lina

Jag har ätit flera olika sorters P-piller och senast minipillret Cerazette. Jag har med tiden fått mindre sexlust. Och avslutade därför min tid i hormonvälden :) Funderar just nu på om jag ska testa P-ring eller p-dator.

Svar på tråden Cerazette minipiller