• iat

psykolog/psykiatriker

Vad är egentligen skillnaden mellan en psykolog och en psykiatriker?
    Nån som vet?

• Svar på tråden psykolog/psykiatriker
  • Cybermamman

En psykiatriker har väl läkarexamen, dvs högre utbildning än en psykolog. Jag är inte helt säker men jag tror att det är så.

• Magga

En psykiatriker är läkare och får förskriva läkemedel. En psykolog är.. tja, en psykolog!

• Tean

Cybermamman:
    högre utbidning vet jag inte direkt om läkare är, men det är ju en helt annan utbildning (Psykolog 200p och läkare 220p).

iaf:
    Psykiater är en läkare (med examen i medicin) med specialkompetens och en psykolog har en examen i psykologi.
    Psykiatern kan skriva ut medicin och sjukskriva.

Psykologen gör ofta personlighetsbedömningar, intelligenstester m.m. som psykiatern inte kan göra.

De jobbar ofta med varandra.

• Cybermamman

Tean: ja, jag visste ju inte riktigt...högre kanske var fel uttryck - det var ingen värdering - jag tänkte att den var längre. Menade absolut inget illa. Bra att någon kunde förklara riktigt

• Tean

Nej ,jag såg det inte heller som en värdering.
    Jag tror att man använder ordet "högre" om utbildning när det är på högskola eller universitet.

• Tean

...å andra sidan stod det på min gymnasiebyggnad "Högre allmänt läroverk"

• kestra

Strax färdig psykolog, här.
    Hoppade också till inför det där med "högre", men jag förstår vad du menar cybermamman
    Jättemånga blandar ihop de där utbildningarna. Jag har fått frågan om jag ska bli psykiatriker, kurator, psykoterapeut eller, som det bästa förslaget: psykopat...

Men inget av det, utan psykolog som sagt.
    Om man vill veta mer om vad en psykolog gör kan man titta på www. psychology. su .se exempelvis, så kan man läsa om den utbildningen där!

Svar på tråden psykolog/psykiatriker