• Cordy

svårt att bli med barn!!

Jag och min blivande har nu i drygt 1,5 år försökt att få barn, utan resultat!!

Vill försöka med allt innan jag tillslut kanske måste besöka läkare för hjälp.

Har någon något tips? eller har ni varit i liknande situation?

• Svar på tråden svårt att bli med barn!!
  • Ananas

Har själv ingen erfarenhet.

Mitt tips är att gå in på bröllopstorgets systersite www.familjeliv.se

Där finns det många par i samma situation som ni och du får säkert fler svar där.

Hoppas att ni får vad ni så högt önskar!

• Jonnes brud

Varför måste du prova allt innan ni går till en läkare? Var rädd om dig/er i stället. Om ni måste genomgå en fertilitetsundersökning behöver ni all ork till det!

Det första som händer är att din blivande man får lämna ett spermaprov. Det är enklast att undersöka mannen - och det kan ju faktiskt vara honom det är fel på!

Lycka till!

• skorpion

Jag skulle råda dig till att ta kontakt med en privat läkare. Det går snabbast så. Det första besöket blir antingen bara samtal, eller också en kortare undersökning. Sedan får mannen lämna spermaprov och du lämna blodprov för att se så hormonnivåerna är som de ska och att du ägglossar. Sedan kan det också bli aktuellt med en spolning av äggledarna för att se så att problemet inte sitter där. Det är inte så farligt som det låter, jag lovar

• brudimaj

Ett par goda vänner till oss förökte i flera år, 3-4 år att bli gravida. Till slut fick dom hjälp och betalade pengar men inget hände. (provrör eller vad man nu gör, minns inte så noga). Det blev inget.
    Dom visste till slut inte hur dom skulle göra, semester eller betala en omgång till. Pengarna va nästan slut på banken. Dom gav nästan upp nu, fanns ju inget att göra!
    Dom åkte på semester till kreta. När dom kom hem blev dom med barn.
    Jag tror att mycket va att dom fokusterade för mycket, psykiskt liksom att det inte gick därför.
    Är inget psykiatriker men...

• Krokodilflickan

Prova Akupunktur!!

Detta är en sann historia (och ganska lång, men hang in there):
    En av mina vänner och hennes man försökte bli gravida i 8 månader. Hon provade akupunktur efter ett tips från en av hennes vänner som hade blivit gravid med hjälp av det efter att ha försökt i ett par år! För många låter det som värsta "mumbojumbot", det tyckte också min kompis, men hon tänkte "vad har jag egentligen att förlora?" och bestämde sig för att gå in i det med öppna ögon och ge det en ärlig chans.

Första gången hon var där så började akupunkören med att ta hennes puls. Bara genom detta kände akupunktören att min kompis hade en massa blockerad energi, att den inte flöt som den skulle i kroppen, men att hon annars var helt frisk och att det inte skulle vara några fysiska problem att bli gravid. "Yeah, right", tänkte min kompis, "och det kan du känna bara genom att ta min puls... visst...", men hon höll tyst och spelade med. Hon fick en nål i handleden och en i magen och fick sitta så i en halvtimme. Efter det tog akupunktören pulsen igen och sa att det redan nu kändes mycket bättre!

För att vara på den säkra sidan ville akupunktören undersöka hennes man också, så nästa gång följde han med. Samma sak där, bara genom att ta hans puls kunde akupunktören känna att det inte var nåt fysiskt fel på honom eller hans spermier och att endast genom att lösa upp den blockerade energin så skulle de kunna bli gravida på nolltid. Båda fick nålar på strategiska ställen och efteråt blev de tillsagda att gå hem. Hon ville inte träffa dem igen förrän efter min kompis hade haft ägglossning och de gjort vad de skulle. Så de gick hem och spenderade helgen i sängen! ;)

Efter två veckor kom hon tillbaka till akupunktören för en tredje behandling. När hon tog pulsen som vanligt så nickade hon och log... hon ville inte säga nåt helt säkert, men hon var ändå till största sannolikhet säker på att min kompis var gravid! Tydligen kände hon nån extra "puls" eller "närvaro" eller så. Återigen tänkte min kompis "Yeah right...", men fick sin behandling och gick hem.

Och efter en vecka till så väntade hon på mensen... och väntade och väntade och väntade... men den kom inte. Så hon gick och köpte ett graviditetstest. Och det visade positivt! Och nu är hon morgonillamående, brösten spänner och jättelycklig!

Så på bara TRE behandligar så "tog" det! Och nu säger hon till ALLA hon träffar att testa akupunktur om de vill bli med barn men det inte funkar! Så GÖR det, testa med öppna ögon! Jag kan ingenting om akupunktur med om det visar sig att jag får problem den dagen jag ska skaffa barn så tänker jag definitivt ge det en chans!

Lycka till! :)

• ztar

Om man har försökt i 1,5-2 år utan resultat brukar de rekomendera att man kolla upp så att allt är som dt ska.

Och i de flesta landsting har man rätt till tre provrörsbefruktningar gratis om det visar sig att det är problemet, så var inte rädd för att söka hjälp!

Lycka till! *håller tummarna*

• fruhedberg

Tja vad skall man säga...Jag förstår dig!Vi har en dotter på drygt 3 år och henne tog det 1 år att få till. Vi påbörjade utredning men blev med barn innan den slutfördes. Nu har vi hållt på att försöka få syskon sedan i maj-juni-04 och jag är ledsen och ibland känns det tröstlöst, trots att vi redan har ett barn...Det finns en massa grejer att prova:
    *äta Bisolvon (hostmedicin)10 ml 2 gånger per dag från mens-dag 1 till dag 14= tunnar ut sekretet..
    * Kolla ägglossning med hjälp av stickor(clearplan)på apoteket-ganska dyra..
    * Dricka te gjort på Salvia=hälsokost
    * ha sex max varannan dag-ej oftare-enl. en doktor vi träffade så blir spermierna färre och sämre om man har sex dagligen.
    Men du har kanske provat detta?
    Har man försökt få barn i mer än 1 år kan man få hjälp-sök dig till privat gyn som någon ovan skrev-det tar minst tid...
    Lycka till!
    /En som längtar efter syskon...

• Mizz_

Vi försöker också få barn, och under den perioden vi varit tillsammans har jag inte använt något skydd, dvs i nästan över 2,5 års tid har vi försökt, kanske inte helt på allvar under första tiden men nu tär det väldigt mycket på mig.

Och än har jag inte blivit gravid. Största sannolikheten är att problemet är hos mig, eftersom jag och min f.d också försökte få barn i flera års tid, men inget hände och då lämnade han mig (visst är det tur att det inte blev barn ändå med en sådan idiot).

Det enda jag kan tänka mig är att gå till en fertilitets-undersökning direkt efter bröllopet, för det tar ju sådan tid att först bli undersökt, och sedan försöka få landstinget att bekosta provrörsbefruktning.

Som sagt så har man inom landstinget 3 försök som är gratis, sedan får man pröjsa själv.

• Kattisen

Det är flera här som har försökt men inte blivit gravida. Har ni varit hos gyn och blivit undersökta?

Vi planerar inte barn men av en slump var jag hos gyn för en månad sen som konstaterade att jag hade pco genom vaginalt ultraljud vilket innebär att jag kan ha svårt att bli gravid.

Ca 20% av alla kvinnor har det och många utan att veta om det!

• Mizz_

bra att veta...

som sagt ska jag boka tid efter bröllopet någon gång... (efter 25/3 då)...

tar ju tid att överhuvud taget få komma dit...

• alaforsbrud

cordy: Vi har fösökt att få barn i ett år nu och jag har fått tipset att gå till en homeopat. Ska dit i morgon. Min vännina fick hjälp där när hon ville bli gravid.

• ciccij

Här är en till som försökt men inte lyckats (2 år nu)
    Vi har nu påbörjat behandling. Insemination om jag inte får för många mogna ägg för då blir det provrör istället. (man vill ju inte få 7 st på samma gång)
    Efter 1,5 år sökte vi hjälp hos en privat vårdcentral. De tog tester på oss båda och konstaterade att allt var bra utom att jag bara ägglossade ibland.
    Fick sedan göra HSS vilket innebär att det spolar in koksaltslösning i äggledarna för att kolla att passagen är öppen. Detta var ok. Började äta hormoner för att framkalla äl vilket hjälpte lite men ingen bebis.
    Eftersom jag har en sjukdom som kräver mediciner som jag inte får äta strax innan jag blir gravid fick jag förtur till ivf kliniken. (kan tyckas orättvist men om jag inte får mina tabletter snart blir det rullstol resten av livet)
    Kom så in på ivf där det blev mer prover som var bra. Har nu börjat med en nässpray som stänger av mina hormoner och tar mej in i klimakteriet. (en bra föraning inför framtiden är att jag känner ingenting)
    Om 1,5 v ska jag ta sprutor i magen själv för att starta äl på konstgjord väg och sen blir det insemination.
    Anledningen till att jag talar om allt detta är inte för att få sympati utan för att förklara för er som väntat över 1 år och ännu inte sökt hjälp.
    Det är låååång väntan men när man väl är framme är det inte alls så farligt.
    Så ta i alla fall och starta igång hela hjulet och sök den första hjälpen. Sedan kan ni fortsätta försöka under 1-2 års väntetid.
    Lycka till.

Sorry att det blev så långt och att jag babblar massa.

• Tinnis

Hejsan!

Vi försökte i 1 år innan vi började utredning, nu 5 år senare och efter olika behandlingar så är jag gravid via IVF.

Tveka inte, sök hjälp!

Lycka till!

Svar på tråden svårt att bli med barn!!