• snuttepuffan

Vad ska jag göra? (långt)

Jag sökte läkare för värk i ett knä, fick remiss till röntgen och ortoped. Läkaren i fråga gissade att det troligen berodde på "grunda knäskålar". Jag har varit och röntgat, men fick precis reda på att jag inte kommer få träffa någon ortoped förrän i april.

Jag har ont, speciellt vid belastning såsom trappor (bor på tredje våningen utan hiss), men får mer och mer ont för varje steg jag tar och har sedan svårt att somna på kvällen på grund av att det svider och sticker i knäet. Plus att jag går konstigt för att avlasta och får ont lite överallt på grund av det.

De råd jag har fått från läkaren jag besökte var att äta ipren och inte gå så mycket i trappor...

Jag klarar inte av att leva så här i en månad till. Att smärtan inte bara försvinner kan jag väl acceptera, men jag vet inte ens om jag borde promenera eller sitta i soffan....

Idag missade jag en tenta för att jag bröt ihop vid tanken på att ta mig dit.

• Svar på tråden Vad ska jag göra? (långt)
  • mrs.

Hejsan,

Tja jag vet inte vad jag ska säga: beklagar kanske.

jag har varit i en trafikolycka för bra många år sedan, men än idag har jag besvär och smärta (jag har en skada som "inte går att ordna" sanningen att den kostar så mycket att den gör man bara på elitspelare).

Gissa vad jag får mot värken?!
    Japp impren/alvedon, tyvärr måste jag säga att dom skriver inte ut annat.

Så håll ut ta och håll benet/knät högt ibland, prova med en kudde under knät så kanske det hjälper.
    Försök att gå raka steg när du går, och japp trappor så lite som möjligt.

(jag vill inte låta elak, men jag vill bara säga: -Håll ut! en dag i taget.)

Jag hoppas smärtan släpper.

/mrs.

• snuttepuffan

Jag fick inte ens ipren utskrivet...

• mrs.

köpa de utan recept el utan har ingen betydelse.

man kan välja då själv vad man vill ha tex med smak osv

• snuttepuffan

Fast det blir väl billigare på recept?

• moneysister

Tycker absolut att du ska vända dig till din läkare igen och begära att få Ipren på recept eftersom det ingår i högkostnadskyddet så i längden så blir det billigare på recept.

Har själv haft besvär med grunda knäskålar som gjorde att mina knän hoppade ur led jämt och ständigt med efterföljande värk som resultat men efter operation så blev jag helt smärtfri.

Hoppas att du hittar en lösning på dina värkproblem.

• JennyA(blivandC)

Ibumetin har precis samma verksamma substans son Ipren men är billigare är . Finns att köpa på apoteket.

Hoppas det löser sig!

• snuttepuffan

Samtidigt så känner jag att jag inte vill äta hur många ipren/ibumetin som helst. Jag får lätt problem med magen om jag inte tänker mig för och ipren just är ju känt för att snabbt ge problem.

Men mina knän har aldrig hoppat ur led...

• StinaS

Ett bra knäskydd är inte heller fel. Jag har ett felaktigt knä och när jag skall göra saker som kommer att belasta det extra mycket sätter jag på ett knäskydd. Alltså inte ett sådant som skyddar mot stötar utan ett sådant som hjälper knät.

När jag har värk om natten brukar värme hjälpa. Jag har ett tunnare knäskydd jag köpt på apoteket som jag brukar ta på då.

Förmodligen inte samma problem som du har, men det skadar ju inte att testa. Hjälper det så är det bra, hjälper det inte så har du i alla fall inte blivit sämre.

• snuttepuffan

Jag köpte ett sådant som hjälpte till att börja med, men nu gör det ont att ens ta på det trots att det är i det största laget när det gäller storlek... Fick byta stretch-jeansen mot mjukisbyxor idag för att de tryckte mot knäet...

• StinaS

Ja i så fall har du värre problem än jag. Men det måste sitta rätt också. Är det stort är det inte till någon nytta, mer än möjligen för värme.

Sorry - då får jag bara hålla med ovanstående om att du får se till att tjata på doktorn ordentligt. Se till att vara bestämd. Att tjata och vara besvärlig fungerar! Det borde inte vara så, men tyvärr är det så. Då hjälper de en bara för att bli av med en.

• snuttepuffan

Fast jag har ju inte fått träffa ortopeden än, så det är svårt att tjata...

Svar på tråden Vad ska jag göra? (långt)