• Förtvivlad Man

Otrohet är smärtsamt

Det kom som ett slag i ansiktet, en smärta som spred sig i hela kroppen. Det knöt sig imagen och jag kräktes. Det som jag misstänkt fick jag nu bekräftat men det kom ändå som en chock. Min fru är otrogen och jag måste finna mig i att hon inte älskar mig längre. Allt bara faller ihop, vart enda sak jag gjort i sju år har varit för henne, allt vi gjort har varit på hennes villkor. Jag har alltid ställt upp, uppvaktat henne och gjort mitt bästa för att göra hene lycklig. När jag tänker efter har jag nog alldrig fått något tillbaka. Den smärta jag känner är fruktansvärt jobbig att hantera, fokus på allt annat är borta, klumpen i bröstet har spridit sig ut i vart enda cell av min kropp och kramar sakta ut all livsenergi ur mig. Jag är förtvivlad, desperat, maktlös och besviken medan hon inte förstår varför varför jag mår så dåligt och helst vill flytta så snart som möjligt. Jag frågar mig hur jag fortfarande kan älska denna kvinna som gång på gång sårar mig så mycket. Är det kanske en undermedveten tro att jag har en äganderätt över kärleken eller tror jag att jag kan få henne att älska mig igen bara om jag gör saker annorlunda. Det är svårt att tänka logiskt och ha ett perspektiv när man är mitt i smärtan och problemen. Det har nu gått tre månader vi har gått i familjeterapi och jag träffar regelbundet en kurator, men smärtan finns ändå kvar och jag kan inte släppa henne. Vi har beslutat att flytta isär och jag hoppas fortfarande att hon ska komma tillbaka. Jag önskar jag visste hur man tar sig upp på fötter igen.

/Magnus

• Svar på tråden Otrohet är smärtsamt
  • Heidi L

Hej Magnus!
    Har tyvär inget jag kan säga men kan bara säga att jag är lessen för din skull önska att det inte fanns sånna orättvissor här i livet o folk inte gjorde varandra illa på olika sätt. KRAM från lilla mig

• Waimea

Jag önskar att jag hade något bra och enkelt att säga till dig, men jag kan inte annat än ge dig min sympati och omtanke. Det finns inga enkla vägar ut och det går inte att gena genom det du upplever nu. Ta hjälp av dina vänner och närmaste - prata, var ledsen, gör det du behöver för att sätta ord och få perspektiv på din sorg och din smärta. Håll det bara inte inom dig.

• 21/8 2004

Hej!

Jag skickade min mailadress till dig i en annan länk. Jag har blivit lämnad av min man efter 5 månaders äktenskap, han har ljugit under i princip hela vårt 8 år långa förhållande.

Jag kan bara ge dig de råd jag själv fått:
    Gå ut i solen och ta långa raska promenader, det hjälper att rensa hjärnan så att tankarna inte snurrar runt så. Dessutom blir man trött och kanske kan sova bättre.

Se till att äta ordentligt. Jag har själv gått ner 10 kg på 6 veckor och det tär! Jag tvingar mig själv att äta på morgonen och sedan försöker mina vänner tappert se till att jag äter på kvällen.

Om du inte sover, be om insomnings- och sömntabletter. Dagar när man vaknar efter 5 timmars sömn är 200% bättre än de där man legat vaken hela natten.

Sitt inte hemma och gräm dig, tvinga dig att sitta hos vänner och se på TV eller gå på bio. Du löser inte det här genom att fundera och gräma dig.

Tänk på de varma goda egenskaper som du har, att du har förmågan att älska och vara trogen, att du är värd bättre än så här. För det är du! Ingen människa ska behöva stå ut med sådan här behandling!!

Försök läsa böcker i ämnet. Jag vet inte om du orkar än, men de hjälper för att få upp ögonen för både ditt eget sätt och hennes sätt att hantera situationen.

Hitta en egen lägenhet (det håller jag på med just nu). Känn att du kan stå på egna ben och hitta din egen mening med livet.

Gör saker som du alltid velat göra, men som hon hindrat dig från att göra.

Det här blev långt, men jag känner verkligen för din situation.

Hör av dig om du vill.

marno965@yahoo.com

• Silje21

Hej Magnus. Tänkte bara skicka en stor styrkekram åt dig, det kan inte vara lätt att vara i dina skor. Tyvärr vet jag inte vilka råd jag kan ge dig, själv försöker jag alltid vara positiv när något går på tok galet. Då tänker jag att det är en mening med det som har händt, att kanske det väntar något ännu bättre rundt nesta hörn! Och med tiden bruker den tanken vara rätt! Kanske sitter det en underbar kvinna någon stans som ska älska dig djupt och inderligt, och som aldrig kommer att såra dig. Kanske kommer du älska henne som du aldrig älskad din f.d fru!

Man vet aldrig. Men jag tror det finns en mening med allt som händer.

• nejlika

Hej onskar jag visste vad som kunde hjalpa dig just nu, men det som 21/8 2004 skriver tycker jag later bra. Har kommer iallafall nagra styrkekramar.

• Kaffemoster

Jag känner med dig, och hoppas att du en dag finner en kvinna som är värd dig!

Ett litet tips för framtiden ...

Kanske ligger lite av anledningen till hennes otrohet i det du skriver nedan .. (inte ditt fel, missförstå mig inte) Kanske började hon ta dig för given. Hur illa hon än behandlade dig, så stod du ändå vid hennes sida .. Kanske trodde hon att hon kunde ha dig, men också lite spännande latjo-lajbans på sidan om .. Tror att ett förhållande mår bäst av att vara i jämvikt mellan parterna. Lita på varandra, men också inse att man måste vårda förhållandet .. Vet inte om jag lyckats få fram vad jag menar på rätt sätt ...

"vart enda sak jag gjort i sju år har varit för henne, allt vi gjort har varit på hennes villkor. Jag har alltid ställt upp, uppvaktat henne och gjort mitt bästa för att göra hene lycklig. När jag tänker efter har jag nog alldrig fått något tillbaka"

• Mocca

Råkat ut för samma sak, och kan bara säga att jag lider med dig!!!
    Finns en hemsida som hjälpte mig mycket, öppna och läs... Där finns mycket smärta, men också mycket hopp och framförallt insikten att man inte är ensam och alla ens känslor inte är ovanliga.

www.falkenberg.net/cgi-bin/gastbok/gastbok.cgi/visa/

Var beredd på att det kommer ta tid att komma över men man kommer vidare till slut, även om det förmodligen alltid kommer finnas ärr...

Stor kram,
    Mocca

• Modestie

Hej Magnus

vet inte vad jag ska skriva, men det GÅR över (tröstar inte, jag vet) men det TAR tid, alla msk har flera sidor och man kan naturligtvis älska den som skadat en, om livet ändå vore så enkelt att det var helt svartvitt och att msk var helt onda och bara gjorde hemska saker, men så är det ju inte.

Skickar en tröstkram och hoppas du växer i slutändan av detta och inte knäcks totalt.

• Modestie

Glömde skriva en sak, det där om smärtan, fattar att det är jobbigt som bara den...men samtidigt...det visar att du är en inkännande människa och först när man lever ut sin smärta kan man senare gå vidare, någorlunda fri. Kapslar man in den blir man bitter och går till slut sönder. Smärtan måste ut, i sorg, i ilska och kanske genom de skrivna orden. Allt det man upplever har tagits ifrån en...sju hela år som du "förlorat", det måste få ta sin tid att läka ut den pärsen...det är sju år du ska "bearbeta" s a s

• Brudanna

Tänker på dig, och det kommer att bli bättre, kanske inte i dag, i morgon eller nästa månad, men det BLIR bättre. Det är inte för inte man använder den gamla slitna klyschan att tiden läker alla sår. Det blir ärr, men till slut gör de inte så ont längre.

En stor kram till dig

• Hobbiten

Hej Magnus!

Jag kan inte säga något mer än att lider med dig. I min tråd ser du hur jag har det. Detta är inget som jag önskar till någon men jag hoppas att det hela löser sig både för dig och mig.

Tänker på dig!

• Marlean

Magnus: Kanske var detta livets sätt att visa dig att du inte får glömma dig själv, inte ens i ett förhållande med någon du älskar djupt? Det gjorde jag en gång och det slutade inte lyckligt det heller. Nu är jag mer balanserad eller försöker iaf. vara det... det är svårt men det går om man kämpar med det, och kom ihåg att inte alla kvinnor är otrogna, din f.d. måste ha haft några djupa problem med sig själv, kanske ang. saker hon aldrig vågade dela med sig av till dig. Vem vet? Vem bryr sig? Gjort är gjort och du klarar dig nog mycket bättre utan henne. Lycka till!

• Nickolina

Jag tycker så himla synd om dig. Otrohet gör så ont så man kan spy. Dessutom finns det aldrig någon ursäkt. Men en sak jag funderar lite på och jag kanske har helt fel. men du skriver att allt har varit på hennes villkor och att du gjort allt för henne. Skulle en utomstående också se det så. Vad säger hon var anledningen till otroheten. Det finns svin till kvinnor liksom till män men jag tror ändå att de flesta människor är goda och vill väl. Hennes synvinkel är kanske en helt annan. Eller så är hon bara svinig. Man står ju alltid sig själv närmast. Det här var inget försvar för henne men gå in i dig själv o tänk lite. kram på dig och hoppas att du snart mår bättre

Svar på tråden Otrohet är smärtsamt