• akj

smink för allergiker?

Jag har problem med att mina ögonlock svullnar upp av smink...framför allt av ögonskugga.
    Det är nog snart ett år sedan jag slutade med smink (förutom att jag fortfarande tar lite mascara på fransarna) och det har inte blivit någon mer allergisk reaktion.

Frågan är nu, vad kan ni rekommendera för märke på smink som funkar bra på känslig hud? Någon med liknande problem som har provat ett bra märke?
    Jag vill ju kunna sminka mig på bröllopsdagen och behöver därför testa smink igen (behöver i stort sett rubbet...foundation, puder, ögonskugga mm).
    Clinique ska vara bra har jag hört, men finns det något mer märke som jag kan prova?

• Svar på tråden smink för allergiker?
  • akj

Ingen som har tips på allergivänligt smink?

• Grace-Annelie

Prova ID-makeup det är endast tillverkat av bergskristaller vad jag förstår.

Mvh

• Xena

Du kan inte testa Apotekets eller Body Shop.

• Xena

Det där lät ju fel. Det skulle ju vara en fråga inte ett påstående. Testa apotkets smink eller Body Shops.

• Peppar

Clarins påstår sig vara bra för känslig hud!

• akj

Vad bra! Då ska jag kolla upp apoteket och Clarin. Body Shops make-up är jag lite skeptisk till, för den testas väl inte alls för allergi? Bra förståss att inga stackars försöksdjur spacklas med smink :)

• anna_80

Jag har samma problem, är i perioder extremt känslig för smink. Jag kan dock ha Body shop. De har dessutom en allergi-garanti som innebär att man får lämna tillbaka om man inte tål det man köpt. Superbra tycker jag, så slipper man köpa nåt dyrt och upptäcka att man inte tål det och inte kan använda det. Prata med den som jobbar, jag fick många bra tips på vad jag skulle börja med att testa. Man kan också vara mer känslig för vissa färgpigment, tex blå och grön.
    Lycka till!

• Bride 05

Hej,
    vet ju inte om du är känslig för samma saker som jag... men för mig fungerar de flesta "dyrare" produkter som clinique, Elisabeth Arden, Lancome, mfl. Dessa är allergitestade och nuförtiden testas inte dessa produkter på djur utan faktiskt på människor, så det ska vara ok ur den synvinkeln också. För min egen del fungerar absolut inte märken som body shop och andra naturprodukter. Jag får precis som du, svullna ögonlock o klåda. Om jag vore du skulle jag gå och prov-sminka mig lite i butiken (utan att handla) för att se att du inte får en reaktion. Det brukar ju inte kosta något att tex testa en ögonskugga. Akta dig för naturprodukter och billigt smink! Glöm H&M alltså! Biotherm har jättebra ansiktscremer, som fungerar bra för mig i allafall. De kanske kostar lite, men de räcker väldigt länge också! För ett tag sedan var jag på SPA och fick en urskön ansiktsbehandling....döm om min förvåning när jag vaknade upp nästa morgon med igensvullna ögon och röda kliande fläckar i hela ansiktet... det visade sig att man hade hasselnöt i en av oljorna de använt! Jag fick alla pengarna tillbaka...men det tog 14 dagar innan jag såg normal ut igen!

• Peppar

Nä precis, det är många som inte testar på djur längre, tack och lov! Clarins och MAC till exempel Elisabeth Arden och Lancome gör nog det däremot, har jag för mig. Här kan man se mer om sånt:

www.caringconsumer.com/searchcompany.html

• akj

Det är ingen som ha kollat om man kan få allergi-garanti hos Clinique?
    Jag fick idén att jag nog ska fråga dem i alla fall, för om man kan få de hos Body Shop, så borde ju Clinique också kunna ge det (om de nu ska vara så allergivänliga som de säger).

Tack för tipset om allergi-garanti Anna_80!

• Renstjärna

Jag måste hålla med Bride 05 att dyrare produkter oftast funkar. Det finns ofta en anledning till att de är dyra (även om jag inte gillar att erkänna det ). Jag får klåda i ögonen av allt från H&M till MUS, men när jag köper t.ex. Youngblood eller Dior funkar det!

Svar på tråden smink för allergiker?