• Mia-76

Viktminskning utan kurer / specialdieter

Hej
    Ska som så många andra här försöka tappa några kilon, närmare bestämt minst 6 (gärna 8) till midsommar.

Skulle vilja veta era bästa tips när ni vill hålla igen lite. Matideer, recept, motivationshöjare, belöningssystem etc.

Jag har läst i många andra trådar, men där är det mycket diskussioner om olika dieter, pulverkurer etc och jag tänkte mig mer i formen av att äta ganska vardagsnära men lite nyttigare, träna nåt pass mer i veckan än i dag osv.

Mina grundtankar är att:

Jag ska slopa det där onödiga såsom chips (snyft) och godis, men unna mig popcorn en gång per vecka.

Äta 'vad som helst' en dag per vecka utan att för den sakens skull ägna mig åt frosseri eller att äta tex vispgrädde bara för att det är just den dagen.

Äta en ok men smal lunch (tur att sushi är så gott).

Äta gröt el fruktsallad etc till middag några dagar i veckan.

Boka in två träningspass i veckan i kalendern och vara stenhård på att hålla dem och vara väldigt glad över eventuella bonuspass som hinns med.

Börja cykla till jobbet några dagar i veckan när vägarna är bara.

Som måttstock har jag ett par byxor som en gång i tiden satt snyggt och när de gör det igen borde man vara i mål.

Som små sporrar har jag bestämt att vid passerade milstolpar (i kilo räknat) ska jag belönas med besök på Centralbadet, nåt onödigt från Face samt när jag är i mål ett par nya jeans eller nåt.

Puh! Men det känns ganska bra att ha författat en liten handlingsplan.

/Mia

• Svar på tråden Viktminskning utan kurer / specialdieter
  • Keri

Hej Mia!

Vad härligt att läsa om en sund inställning till viktminskning, utan alla dessa kurer och dieter. Har själv varit med i Viktväktarna en gång, men känner idag att allt pointsräknande gjorde mig så extremt fokuserad på mat. Nu har jag släppt det hela, men vill ändå försöka hitta den gyllene medelvägen. Det är dock svårt! Jag är ett godismonster, och använder ofta mat som tröst, belöning, när jag är arg, glad..you name it.

Jag har funderat på att gå med i Viktklubben på Aftonbladet, för att få lite inspiration och jag tror de har ett bra sätt att hålla koll på vad man får i sig näringsmässigt utan att det blir plockepinn med kalorier, prickar och points.

Dina grundtankar är mycket sunda och vettiga, de ger en bra utgångspunkt för ett lyckat resultat, det skulle vara trevligt att följas åt på resan mot ett sundare livsstil :)

• ztar

skogstoka
    Jag har gått med iAftonbladets viktklubb (har varit med i viktväktarna förut) och tycker att det är helt suveränt! Viktväktarna är iofs en kanongrej, men det är både dyrt och krångligt att räkna ut points på all man äter. I viktklubben skriver man bara in det man ätit och så räknar datorn ut hur mycket kaloroier man gjort av med! Super!

• Mia-76

Viktklubben tycker jag låter intressant. Det kan ju vara lite sporrande att ha kontroll på vad man får i sig samt se viktkurvan (förhoppningsvis) peka neråt.

Ja, jag ska anmäla mig genast!

• blivande fru J

Netdoktor har en gratis (!) tjänst som påminner om viktklubben som jag använder ibland. Även om man inte ens vill gå ner i vikt kan det vara intressant att veta om man äter för lite fett och för mycket kolhydrater tex. Annars tycker jag vi i Vikt nedåt-05 har en ganska sund syn på viktnedgång. De flesta försöker äta nyttigare och röra sig mera, och det är ju inte så dumt alls :)

• brud34

Ja, att lägga till EN god vana i taget (istället för att försöka göra sig av med alla ovanor) brukar vara en mer framkomlig väg! Lycka till!

Svar på tråden Viktminskning utan kurer / specialdieter