• fysalis

Bästa salvan?

Jag har problem med eksem på rumpan och i vecket under. Håller på med en behandling som ska "rensa" inifrån men eksemen är så fruktansvärt torra och kliar. Har prövat många, även på recept, men tycker inte att de mjukar upp ordentligt. Någon som har tips på någon riktigt bra salva eller kur som jag kan använda?

• Svar på tråden Bästa salvan?
  • Zyrzan

Inotyl salva från apoteket, lägger sig som en fet hina över och skyddar och lindrar. Vi använder den mcyket på böjveckseksem där jag jobbar i vården.

• fysalis

Tack för tipset! Ska testa den.

• Annaa24

Fysalis

Vad är det för metod du använder för att rensa kroppen? Är väldigt nyfiken på sådana saker!

• Ananas

Tänk bara på att inotyol-salva är färgad och kan färga kläder!

Ett annat alternativ är idomin-salva som också är fet och uppmjukande.

• Sezzan

fysalis,

Införskaffa dig en A-vitaminkräm från Naturapoteket. Tvätta dig med ACO intimolja från Apoteket. Och börja en kur med Omega 3. Frittflyt har den bästa och renaste sortens fiskolja. www.frittflyt.se (Där kan du beställa och läsa om produkten)

Nu när vi går mot varmare tider så brukar eksemet bli lite bättre.

Jag har inget eksem längre kan jag tillägga! Lycka till!!

• Signatur

Jo, fast Idominsalvan är uttorkande också, så den rekommenderar jag inte i detta fallet!
    Har du pratat med en hudläkare? Kanske behövs kortison i ditt fall?

• kiwimarmelad

Jag hade liknande eksem för något år sedan och höll på att bli galen på det. Det satt även på insidan och baksidan av låren, och i knävecken. Jag började äta något naturmedel som heter Efamol (finns i hälsokostaffärer) och åt tre stora, rugbybollformade, illaluktande tabletter (det är jättenattljusolja i dem) varje dag och eksemen gick bort av sig själva! Jag vet det säkert eftersom jag inte smorde in mig alls under den tiden (för att krämer fick det att klia ännu mer) och eksemen försvann plötsligt ändå! Du kan ju prova det i alla fall.
    :)

• pärlsocka

kiwimarmelad,
    det hära Efamol.. Vad kostar det och hur länge bör man hålla på?

• kiwimarmelad

En Efamolburk innehåller 120 kapslar, kostar cirka 300:- och du får hålla på och äta 3 tabletter om dagen de första 8-12 veckorna (står det någonstans). Sedan kan du försöka trappa ner till två tabletter om dagen och sedan kanske en, men när jag drog ner till en om dagen så fick jag eksem igen, så två använder jag nu. Men vill du inte att det ska komma tillbaka får du nog äta dem resten av livet - det tänker jag göra i alla fall. :/ Kanske inte vad du ville höra men så är det för mig i alla fall... :(

Svar på tråden Bästa salvan?