• cmfs

Recept/baka utan socker?!!

Har borjat med en ny "kostomlaggning" och jag har helt slutat med socker. Jag ar annars typ socker beroende och jag saknar "sotsaker" valdigt mkt. Vad jag darimot aven saknar, kanske annui mer ar att baka. Jag alskar namligen att baka, men jag kan inte hitta nagra recept pa kakor och sant utan socker...ar det nagon som har nagra?

• Svar på tråden Recept/baka utan socker?!!
  • shalimar

kolla på någon hemsida för sötningsmedel, typ canderel eller nåt...

• AnnLee

Om du kan tänka dig att använda sötningsmedel kan jag rekommendera canderel och hermesetas i bakningen. Några bakrecept hittar du på www.canderel.se
    Du kan också skriva in orden hermesetas och recept på exempelvis passagens sökmotor och på så sätt få upp en del recept utan vanligt socker.

• shalimar

Förresten, kom på att om du vill göra en lite "hälsosammare" kaka så har jag uppfunnit recept med sylt, russin etc. i. I stället för fett i kakan tillsätter du någon dl sockerfri sylt eller fruktpuré, om den är helt osötad bör du också tillsätta sötningsmedel. Jag gjorde en väldigt maffig kaka i julas: jag använde (proportionerna är ungefärliga):
    2 ägg (vispas med ca 2 dl sötningsmedel)
    blanda i en annan skål:
    1 dl vetemjöl,
    1 dl kakao
    ca 1/2 dl havregryn
    1 msk bakpulver
    2 tsk kanel
    blanda i detta i äggsmeten, varvat med 1 dl vatten och ca 1 dl osötad sylt eller fruktpuré - förslagsvis plommonpuré, äppelmos eller lingonsylt.
    Vänd sedan ner 1 dl vardera av hackade nötter och russin (inte hackade...)

Det blir en tjock smet, som du bara smäckar ner i lämplig sockerkaksform och gräddar på ganska låg temperatur (ca 150 grader) i 45 minuter eller så. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, men prova dig fram! I och med att det varken är fett eller socker i kakan, utan i stället sylt, russin, sötningsmedel och nötter (ok, fett, men nyttigt fett i alla fall, dessutom blir det långt ifrån så mycket som om man har i smör eller margarin...) så blir kakan hyfsat hälsosam. Kakaon gör att det känns som en lyxig chokladkaka med massa goda "grejer" i. Kanelen känns inte, den ger bara extra mycket smak åt chokladen.

• Signatur

Hmm, inte så konstruktivt kanske, men kan du inte baka matbröd istället om du gillar att baka. Mycket godare än köpt!

• norrasmåland

testa med fruktos...bättre än vanligt socker och gott..

Svar på tråden Recept/baka utan socker?!!