• wera

atkins bra eller dålig bantingsmetod?

Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med Atkins bantningsmetod? Har precis börjat introduktionen, men vet inte om den är nyttig? Funkar den? Är den bra för kroppen? Vilka svårigheter har ni stött på? Själv känner jag suget efter sött, men det kan vara avgiftningen som har effekt.

• Svar på tråden atkins bra eller dålig bantingsmetod?
  • Stumpan

Hej
    Jag har hållt på med Atkins till och från i två år, gjordet ett uppehåll när jag väntade barn och ammade!
    För min del har det funkat jättebra, jag är jättenöjd, och för tillfället tappar jag ca 1 kg i veckan, jag har läst mycket Amerikanska studier och enligt alla dessa är det inte farlig, även svenskarna börjar ju nu inse att det är en ok diet!
    även om sverige är mycket inriktat på viktväktarna!
    Det tar kroppen ca tre dagar att göra sig av med en vana, så sötsuget finns kvar i minst tre dagar, det är en del av avgiftningen kan man säga!
    Det fins info att läsa på www.atkinsprodukter.se och är du mkt sugen på något sött finns ju alltid atkins choklad bars, mycket goda

Lycka till

• wera

Stumpan

Jag har läst att man inte får äta så mycket kolhydrater (max 20gram under introduktionsfasen) men hur mycket fett får man äta? Det står på flera ställen att jag får äta ost, olivolja, grädde etc., men ingen exakt angivelse hur mycket olivolja, grädde under en dag. Är det bättre att äta två matskedar grädde för mycket än att äta förbjuden mat?

• wera

En annan fråga. Jag har vid två tillfällen fått ett kraftigt godisug, speciellt efter en middag. Då har jag tinat frusna hallon och klickat på 2-3 msk grädde - är det godkänt enligt Atkins? Hallonen är osockrade.

• Stumpan

Under induktionsfasen får man bara äta 20 G kolhydrater, men du får äta hur mycket fett (rätt fett)och proteiner du vill.
    olivolja är där 0 g kolhydrater och på 300 g ost är där 1 g kolhydrater.
    i 100g grädde är där 3 g kolhydrater.

Mkt bättre att äta mer grädde än något förbjudet.

Hallon och grädde är kanon, men inte i fas 1

• Bröllopstokiig

Det atkins utnytjar är att utan socker/kolhydrater så utsöndras inget insulin. Insulinet öppnar våra celler och gör dem mottagliga för näring. Om man inte äter socker/kolhydrater så öppnas inte cellerna. Man skulle alltså kunna dricka olja utan att man blev tjock om man inte åt socker också. Problemet är att kroppen måste ha socker. Vi vill ju att kroppen ska ta till vara på näringen den får. Sedan behövs kolhydrater för olika processer i kroppen. Självklart ska man inte äta för mycket socker i ren form (som godis och läsk) men det är livsviktigt att vi får i oss det. Min Kemilärare förkastade atkins just för att kolhydraterna utesluts.

• Fillifjompan

Det jag gillar med Atkins är att man inte blir lika hungrig som med andra dieter. Det jag inte gillar är att löpträningen blir lidande. Orkar inte alls lika mycket som om man kör nån annan diet.

• Zandrisen

Jag och min m2b har hållt på atkins i ca 6 månader nu. Har aldrig tidigare hittat nåt som funkat för mig, jag har aldrig haft nån rejäl övervikt, men typ 4-5 kg som jag inte lyckats bli av med, men med atkins gick det på ca 2 veckor! Min kille har gått ner ca 10 kg, och har dessutom blivit av med sin stressmage, som han hade mycket problem av innan. Vi brukar "synda till det" ibland på helgerna, men håller det annars på lagom nivå, dvs fas 2 eller 3, och har lyckats hålla vikten relativt stabilt utan problem. jag är för atkins!

Svar på tråden atkins bra eller dålig bantingsmetod?