• SurfingStefan

Disputation

Hej!

Jag ska på en Disputionsfest i helgen och jag undrar om man ska köpa present till doktoranden, eller ger man inte något vid ett sånt tillfälle. Alla gäster får betala för middagen och så.

Hoppas någon av er vet etikettreglerna. :)

Mvh Stefan

• Svar på tråden Disputation
  • hjärn-ladyn (fd. augustibrud2004)

Med tanke på att gästerna själva betalar för middagen, brukar man inte behöva ha med present. Står det inget i inbjudan? Vid kuvertbröllop är det vanligt att brudparet avsäger sig alla presenter i "utbyte" mot kuvertavgift. Kanske kan du kolla runt med andra som är inbjudna?

Och kom ihåg att efter disputationen är doktoranden doktor!

• Eva M

Jag vet inte vad etiketten säger, men av de disputationsmiddagar jag har varit på (ett tiotal) har så gott som alla haft present med sig. Oftast har det varit flera som skramlat till t.ex. en tavla. Absolut vanligaste presenten på de jag varit på har varit en eller flera flaskor riktigt fint vin. Är det kuvertavgift ger man väl rimligen en mindre dyrbar present.

Om du känner dig osäker, varför inte köpa en flaska vin eller champagne och ta med - verkar ingen annan ge present tar du med den hem igen och dricker upp den själv.

E

• SurfingStefan

Tackar för svaren.

Ja, det var en jättebra idé att ta med en flaska vin. Så får det bli. Ingen är gladare än jag. :)

Mvh Stefan

• nano

När min kusin disputerade hade vi med oss present, och det hade de flesta andra också. Vet inte om det brukar vara så, men det var iallafall så vi gjorde.

• AnnaZ

Om man känner den som disputerat väl kan man ju ta med en present. Men annars så bjuder man ju rätt många som man inte känner såå väl (och som ju oxo betalar) så då tror jag inte man förväntar sig få present av dessa.

• Norrbottensbrud

På de disputationer jag varit på har man både betalt kuvertavgift och haft med sig presenter....

Svar på tråden Disputation