• chiqitita

Stor operation att ta bort en lymfkörtel?

Min mamma har sedan ett par år haft en knöl på halsen. Den har inte gjort ont eller ändrat storlek och doktorn har haft koll på den. Men nu har doktorn bestämt att den ska tas bort. Av vilken anledning vet jag inte riktigt, då den ju inte gör något väsen av sig. Men mamma har haft problem med svettningar i ansiktet väldigt mycket och jag undrar om det kan vara pga av knölen. Jag är nu lite nervös för operationen som iallafall tar 2-4 timmar. Bara det att hon ska sövas ned och att den sitter på halsen där det är många nervtrådar.
    Är det någon här som har varit med om en sån här operation och kanske kan lugna mig lite??

• Svar på tråden Stor operation att ta bort en lymfkörtel?
  • pickolina78

Hmm, är jag ute och cyklar nu men är det inte du som ofta har denna typ av oro för dina föräldrar/din mor?

Om det är så kanske du borde prata med någon om denna oro/ångest du har..

Oavsett så tycker jag att du ska ta det lugnt. Vad säger din mor, vad säger hennes läkare?

Självfallet ska man inte ta alltför lätt på det här med operationer och sövning, men om läkaren inte är orolig så är det nog inget att oroa sig över. Dom gör ju detta dagligen/rutinmässigt och brukar informera sina patienter om ev risker och dylikt. Det brukar inte vara några hemligheter om sådana saker.

Just den här typen av operation har jag aldrig varit med om men är opererad.... Nu ska vi se.. 11 gånger tror jag och sövd 9 gånger. Om jag inte räknat fel nu. Börjar tappa räkningen.. Haha.. Hur som helst så är det rätt odramatiskt att bli sövd och opererad när det inte gäller riktigt allvarliga grejer. Och jag kan lova att dom skulle meddelat om så vore fallet.

• pickolina78

Man tar ofta bort godartade cystor (knölar). Inte för att dom är farliga i sig utan kanske för att dom är missprydande, att dom kanske trycker på något annat och därför påverkar hälsan, att dom växer och riskerar att börja påverka hälsan osv osv..

• Bellanote

Har tage bort en körtel i bröstet för ca 2 år sedan och det gick jätte bra.. Fick åka hem direkt efter några timmar.

mormor op bort en lymfkörtel under armen för några veckor sedan men fick komma hem dagen efter det gick jätte bra det med

det är ju bättre att de tar bort en körtel innan det hinner utvecklas till något annat om det skulle va den genen i den.

• chiqitita

Tack för svaren! Jo, det klart jag oroar mig för min mamma när man som jag bor utomlands och inte alltid kan vara där för henne. Därför uppskattar jag detta forum otroligt mycket.
    Nu känner jag mig lite lugnare efter ha hört om era erfarenheter.

Svar på tråden Stor operation att ta bort en lymfkörtel?