• Gela14

färstingbett

måste fråga..läst lite om fästingbett då jag precis tog bort en litenliten liten färsting..den var helt platt och bara några millimeter. Behöver jag vara orolig?..läste att det farligaste är om den suttit på ett rådjur elelr nått innan...att den då kan sprida smitta. MEn denna va liksom så liten och tom så att säga...eller har jag helt fel imina spekulationer?
    Det är inte direkt rött...jag tog iofs precis ut den men liten röd prick liksom...hjälp!

• Svar på tråden färstingbett
  • Emimet

Är det nån fara märker du det, det blir rött och svullet, ordentligt. Så ta det lugnt än så länge. Känns det inte bra så ta kontakt med vårdcentralen, kan ju kännas bättre att vara säker också

• Gela14

men när kan jag liksom blåsa av faran..bör det blir svullet o så redan nu ikväll,natt..eller kan det komma längre fram?

• FruRålin080808

När min svärmor fick Borelia tog det ca 2-3 veckor innan det visade sig och hon förstod inte först vad det var...
    Här kan du läsa lite mer
    sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia

• Sara W

Vad gäller borrelia, så får du hålla koll på området runt om bettet under ca 4 veckor. Uppkommer det en rodnad som tilltar i storlek och överskrider en femma i storlek, talar det för en hudinfektion med borrelia. En rodnad/svullnad som kommer inom något dygn efter bettet är oftast en reaktion på själva bettet och behöver oftast inte behandlas med antibiotika. Om man får feber eller bettet blir väldigt fult, bör man också låta läkare titta på det.
    Det som är viktigt är hur man tar bort fästingen. Borrelia överförs oftast när fästingen suttit ett tag (timmar) eller om fästingen kräks. Man avlägsnar den därför bäst genom att ta en pincett, ta tag så nära huden man kan och drr rakt ut. Man ska inte ta på själva djurkroppen, då kan den kräkas. Nagellack eller matfett och dylikt får den också att kräkas. Ibland blir det rester av huvudet kvar som man inte får bort, detta gör oftast inget, kroppen tar själv hand och stöter bort detta.

MVH

Sara

• Charliz

håll koll på stället där fästingen satt en tid framöver. Men framförallt ta det lungt jag har haft massvis med fästingar och det har inte blivit något konstigt, det går säkert bra.

• Gela14

tack för era besked. JAg har inte ens ett märke efter den idag..( det hände igår)...

• Humlan66

Va den platt och liten så hade den inte börjat hunnit suga nått blod och då va den säkert tom i magen och hade således inget gift att spruta ut så¨jag tror inte du behöver vara orolig vännen .. håll koll dock

• Jesska

Inte alla fästingar bär på Borreliabakterien ("giftet" som den kräks ut), endast ca 1/3 om jag inte minns fel. Det spelar dock ingen roll om fästingen är platt när den börjar suga, borreliabakterien kan finnas där ändå. Men som sagt ovan, håll koll på bettstället i någon månad och kontakta läkare om du får en förändring större än en 5-krona.

Svar på tråden färstingbett