Hur byta efternamn utan att ruineras?
Hur går man till väga.
Vi ska ta min mammas flicknamn.
Men har hört att det kostar en massa att byta i samband med bröllopet.
MEn om jag bytar innan så får han ta det gratis.
HUr gör man???
Hur går man till väga.
Vi ska ta min mammas flicknamn.
Men har hört att det kostar en massa att byta i samband med bröllopet.
MEn om jag bytar innan så får han ta det gratis.
HUr gör man???
Kostar det?
Ja vad jag har hört
Men vet inte.
Tänkte söka svar här.
www.prv.se/Personnamn/Aterta-ett-gammalt-slaktnamn/
Där står det om att byta till släktnamn.
Här är ett utdrag av vad som står på skatteverkets folkbokföring.
Ni som gifter er eller ingår registrerat partnerskap ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet/partnerskapet. Anmälan görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831.
Ni kan välja mellan
antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn
eller att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet/registrerade partnerskapet.
Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap/registrerat partnerskap.
Nu har jag faktiskt ringt till folkbokföringen och kollat.
Det kostar inga pengar rent allmänt utan det som kostar i sin tur är ju om du ska ändra på körkort,pass och liknande. det kostar men inte rent allmänt.
Tack vad gulliga ni är.
Ska kolla lite mer där nu
Tack.
Känns ju bra att veta
Men var är det man anmäler om namnbyte??
Skatteverket eller PRV???
du anmäler på skatteverket i samband med att du beställer hinderprövningen.
Tack
Kanske är dumma frågor. Men när man ine vet riktigt var man ska söka svaren är det inte så lätt.
Tur att BT finns
Om det är ett namn man automatiskt har rätt till så är det Skatteverket. Är det ett namn man måste ansöka om att få så är det PRV - och då kan det komma en avgift (olika stor beroende på om en av er söker först och den andra tar det vid vigseln eller om ni söker tillsammans - det ger oxkså olika juridisk rätt till namnet). Enklast är faktiskt att du läser på deras hemsidor - där står massor med bra info.
Sen kostar ju som sagt nytt pass och så.
Men hur vet man om det är ett namn man måste ansöka om??
Vem aller var kollar man det??
Tack Anne
anne på grönkulla skrev 2008-08-13 12:23:20 följande:
Om du tar din mammas flicknamn så är det gratis (jag har själv gjort det), sen skickar ni in den vanliga namnändringsblanketten i samband med vigseln så blir det gratis även för din make.
Har jag fattat det rätt att det är skatteverket man kontaktar då?
"Har du som barn fått den ena förälderns namn som efternamn kan du byta till den andra förälderns namn. Byte kan ske mer än en gång. Har du fyllt 18 år kan du, en gång, byta det namn du fått från din ena förälder till den andra förälderns namn eller till det namn föräldern senast burit som ogift."
Ladda ner denna blankett:
www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/7630.4.39f16f103821c58f680007056.html
Tack
Du läser på Skatteverkets hemsida, som jag föreslog... det framgår ganska bra där.
Vi gjorde ungefär som ni tänker göra.
Min man ansökte hos skatteverket om att få ta sin mors flicknamn. Det kostade ingenting, och vi fick tillbaka beskedet om namnändringen på ca en vecka. När hans namnändring gått igenom så ansökte vi om hindersprövning. I samband med det angav vi att jag skulle ta hans efternamn efter vigseln.
Det kostade alltså inte ett öre (förutom porto ) att byta till hans mors flicknamn.
Det här är ju kanon.
Ser så mycket fram emot detta.
Men jag får ju byta innan bröllopet då.
Vad bra då hinner jag få körkort mm i tid.
Det bästa är att jag MÅSTE byta körkort nästa år i alla fall då jag haft det i 10 år. Så jag tycker att vi tajmat in det rätt bra ha ha ha ha.
Stora kramar till alla er som hjälpt mig så bra.
Man är ju lite lost innan man vet hur man ska gå till väga.