• MulleNuh

Namnbyte till barn??

Jag har 2 barn, varav ena med min m2b. Jag har helt ensam vårdnad om min stora och pappan finns inte alls med i bilden.

Hur byter man sen namn på barnen när vi gifter oss? Är det en enkel procedur?? Båda har idag mitt efternamn men vi ska ta mannens namn.

• Svar på tråden Namnbyte till barn??
  • Soon and very soon

man får ju "rabatt" hos skatteverket? eller vad det nu är när hela familjen byter efternamn. men måste inte "pappan" godkänna om barnet ska byta namn? fast han inte finns med?? vet ej, bara tror så... lycka till!

• MulleNuh

Jag tror inte han måste godkänna. Tror det gäller om barnet har hans som efternamn eller mellannamn.

Ja jag ska kolla upp detta hos dom! Tack för era svar.

• Anja 19 juli 2008

Har du enskild vårdnad om ditt barn så behöver pappa inte godkänna någonting. Han har ju ingen del i vårdnaden alls. Är ju inte hur lätt som helst att få enskild vårdnad idag. I de fall man får det så har man total "bestämmanderätt" eller vad man ska säga.

Hade själv enskild vårdnad om vår son när han var liten då pappan inte alls fanns med i bilden (även om vi idag är gifta)

• ifosnna

nä, jag tror inte du behöver den biologiska pappans underskrift när ni gifter er. Jag bytte när jag var 12 när min mamma gifte om sig, och vi har inte haft nån kontakt med min biologiska far. Kolla med skatteverket vad som gäller, de skickar ut papper som ni får skriva på, du och din m2b. Lycka till

• MulleNuh

Nej jag kan tänka mig att det är svårt att få enskild vårdnad om pappan vill!
    Denna pappa drog helt o hållet när jag var gravid. Så nog ska inte han ha något att säga till om kan man tycka.

Men gha va svårt att hitta en mailadress att skicka min fråga till. Jag gillar att maila om såna här saker.

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-10-29 09:15:24 följande:

Har du enskild vårdnad om ditt barn så behöver pappa inte godkänna någonting. Han har ju ingen del i vårdnaden alls. Är ju inte hur lätt som helst att få enskild vårdnad idag. I de fall man får det så har man total "bestämmanderätt" eller vad man ska säga. Hade själv enskild vårdnad om vår son när han var liten då pappan inte alls fanns med i bilden (även om vi idag är gifta)
  • Soon and very soon

hmm var nog som någon skrev att om barnet har pappans efternamn, sorry!

Svar på tråden Namnbyte till barn??