• lakritz84

PCO blodprov?

Ni som har pco, när fick ni ta blodproven? Jag har fått diagnosen pco via ultraljud, men ska också ta blodprover och min läkare envisas med att jag måste ta dessa den tredje mensdagen. Men det innebär att jag får vänta hur länge som helst innan jag får behandlig! Måste man verkligen ta proverna tredje dagen?

• Svar på tråden PCO blodprov?
  • f1bride

Jag har PCO.. Fick också göra ultraljud (vaginalt) där det konstaterades - innan hade jag gjort några blodprover där nivåer och sånt var OK men tydligen inte helt okej när man jämförde dem.

Iaf, samtidigt som jag gjorde ultraljudet fick jag ta tre till blodprover : ett för att kolla antal manligt hormon, nåt om njurarna och det tredje vet jag inte men det ska till Sthlm. har ännu inte fått resultatet på detta, men läkaren trodde allt är i sin ordning!

För mig var det inte noga med när jag tog blodprovet, då jag har omvänd PCO.. alltså jag blöder hela tiden. Och har ingen aning om när min "egentliga" mens börjar eller slutar. Så när jag äter medicinen så fick jag själv välja när jag skulle börja äta dem, trots att det eg ska vara på mensdag X.

Hoppas jag var till nån hjälp Du har inte förklarat att det känns jobbigt för läkaren då?

• Baby S

Jag är livrädd att jag har PCO, fråga inte varför. Hur kan jag få reda på ifall jag har det? Vilka symptom måste jag ha? Ledsen om jag lägger näsan i blöt, utan att bidra till ts fråga..

• lakritz84

f1bride: Tack för ditt svar... Jag har förklarat för min läkare att jag vill ta proverna så snabbt som möjligt, så att jag kan påbörja behandling. För mina symptom blir bara värre och värre ju längre jag väntar... Men hon blev bara irriterad och sa att det var omöjligt. Samtidigt har jag läst om många som tagit blodprov i samma veva som de gjort ultraljud, så jag undrar hur viktigt den där tredje dagen verkligen är... =S

• lakritz84

Baby S: Sök på PCO här i forumet så får du upp en himla massa information. För att kolla om du har det ska du gå till en gynekolog. Där gör man ultraljud och tar blodprover.

• Baby S
    lakritz84 skrev 2009-01-28 17:59:55 följande:
    Baby S: Sök på PCO här i forumet så får du upp en himla massa information. För att kolla om du har det ska du gå till en gynekolog. Där gör man ultraljud och tar blodprover.
    Okej.. Tack
Svar på tråden PCO blodprov?