• Hilma82

Varför är det så svårt att säga?

Hej alla där ute.
    Jag har en sambo som jag strax firar 2 år med. Jag älskar honom över allt annat.
    Grejen är den att han inte har sagt att han älskar mig än, och visst han säger att han tycker om mig osv.
    Jag anser att handlingar också är mer viktiga, men ändå kan jag inte rå för att jag vill höra dessa 3 små ord någon gång ifrån honom. Man behöver inte överdriva med att säga det eller nått sånt, men känns som att jag vill verkligen höra det.
    Känner mig inte 100% trygg och lugn och de är väl för att jag aldrig få känna mig 100% älskad.
    Jag älskar han, men vill inte alls säga det först, hur de än är så kommer jag inte att göra det, jag vet också att han inte går runt o väntar på att jag ska säga det först, för jag har påpekat en gång när vi diskutera nått; att du älskar ju inte ens mig än. Som svar fick jag att han inte ville säga de försen det kändes "rätt", men herregud. Om de inte känns rätt efter 2 år och man är sambo och talar om att renovera hus osv, när ska det då bli rätt?
    Jag vet inte vad jag ska göra, nån som kan hjälpa mig.
    Prata med han är väldigt svårt om allt som har med känslor att göra.
    Snälla, skriva och berätta hur ni skulle ha gjort?
    / Vilsen!

• Svar på tråden Varför är det så svårt att säga?
  • Zoria

Hum vet inte om detta är till någon hjälp nu men jag var tillsammans med en kille i 2,5 år som inte heller kunde säga de tre orden. Vi hade en bra relation men... det fans saker i efterhand som jag kan se som verklikgen inte var bra. Han hade mycket problem med sig själv och sin självkänsla och allt sådant tog han ut över mig. Från att jag hade ett relativt bra självförtroende till ha ett uselt självförtroende och detta var verkligen inget han gjorde medvetet. Så kontentan var att jag tror att han aldrig kände någon större trygghet med sig själv och tog ut det på mig och därav tror jag att man inte vågar säga orden jag älskar dig... då man inte ens älskar sig själv och har den grundtryggheten med sig själv. Jag tröttna tillslut och gjorde därför sen slut, som var ett av det bästa jag gjort. För det är trots allt så om du inte älskar dig själv kan du inte älska någon annan.

Han ska kunna säga att han älskar dig... annars är det nog dessvärre så att något inte stämmer...?

Men jag hoppas det löser sig!!

• Sonja68

Jag har alltid haft lätt för att säga de tre magiska orden. Inte nu så att jag strött dem kors o tvärs omkring mig, men ändå. Har också stött på män som haft svårt att säga dessa ord. MIn make hade svårt för det i början, och jag kan förstå din frustration. Men jag har i alla fall inte hållt inne med mina känslor varken i handlingar eller ord och så småningom lossnade det även för min man. Men man kan ju aldrig TVINGA någon att säga det. Han tyckter handling är viktigare än ord. Kanske det är så med din partner också? Det är desto härligare när de väl säger de magiska orden... Svårt det här, vi är alla olika.
    Du kan gott o väl säga till honom att du älskar honom men strössla inte detta över honom, då kan det bli ännu mer pressande för honom. Han säger det när han tycker det känns rätt. Han älskar dig säkert, bara att det är svårt för honom att säga. Prata om ert förhållande med varandrara, vad ni vill med det osv. Då märker du ju hur han ser på er och er kärlek. Lycka till!

• Hilma82

Tack så mycket för era svar och tips och råd.
    Jag känner mig verkligen frustrerad över det här, men samtidigt som några av er säger så vill man ju aldrig tvinga någon till att säga det.
    Vi har en bra relation för övrigt och jag vet ju att han har svårt att prata om känslor och sånt över lag, och att när han väl säger att han älskar mig så kommer han mena det.
    De är ju också en av anledningarna till att man inte vill pressa han,för när han säger det så menar han det och jag vill ju inte att han ska säga de för att få mig "nöjd", samtidigt så känner jag att vi ska renovera och jag vill ju känna mig trygg och att de ska va han och jag, men nu känner jag visst att han tycker väldigt mycket om mig, men vill ju ha den där extra känslan.
    Så jag funderar på ett brev, men som sagt, svårt det också.
    Vet att de finns killar som liksom nästan aldrig säger dessa ord och när jag påpeka det här en gång för min kille så undra han om ORD betydde allt för mig, och självklart inte, men ja, många av er förstår nog hur de känns.
    Förstår bara inte varför de är så himla svårt att förstå att vissa behöver höra de här 3 små orden.

• Hilma82

En annan sak, han säger att han vill leva med mig och att han ser oss två i framtiden.
    Fast han har dock aldrig pratat om giftemål, barn osv. Känns som allt sån är så enormt stor att man knappt kan tala om det.
    Så de är klart att de jobbigt överlag att ta upp "allvarliga" saker, som man ändå vill veta lite om hur ens partner tänker och tycker för en ev framtid.

Jag vet ju vad jag vill och så, men man blir lite "hämmad" när man inte får nån slags respons.
    De värsta är att jag tror att min kille tycker själv att han är ganska öppen och rak, för visst svarar han på frågor som jag ställer, men de är mer ganska korta och raka svar, men märker att de är inget han vill tala om så, då blir det ju så att man undviker detta till slut?
    Hoppas ni förstår mig?
    Jag älskar min pojkvän och han är världens goaste på alla vis, så de är inte på tal om att jag ska lämna honom.
    Jag behöver bara få en bättre kommunikation, men de är just de som är svårt?
    Mer tips och råd?
    Tack :)

• Celeste97

Hilma82 skrev 2009-04-23 08:09:21 följande:

och när jag påpeka det här en gång för min kille så undra han om ORD betydde allt för mig, och självklart inte, men ja, många av er förstår nog hur de känns.Förstår bara inte varför de är så himla svårt att förstå att vissa behöver höra de här 3 små orden.
    Vi har alla olika sätt att visa vår kärlek, och alla våra olika behov av att bli visade kärlek. Vissa vill ha mycket kramar och närhet medan ord inte är viktiga alls. För andra är det viktigt med romantiska gester, medan sex är lågprioriterat o.s.v. Det kan vara bra att ta reda på vilken typ man själv är, och vilken typ ens partner är.
    I ditt fall har du ett behov av att bli bekräftad med ord, samtidigt som din partner inte naturligt visar sin kärlek på just detta sätt. Och då blir det förstås lite problem. Här är det jätteviktigt att du är tydlig med vad du vill ha!

Din kille har t.o.m. frågat dig om du tycker att ord är så viktiga. Och i mina öron låter det som att du svarat "Njäej". Sedan undrar du hur det kan vara så svårt för honom att förstå att du vill höra honom säga "Jag älskar dig"...

Ett tips är att ni går 5 ggr hos en parterapeut (kolla kommunens hemsida). Man behöver inte gå för att man har problem, tvärtom är det lättare att gå dit innan man får problem. Det man kan lära sig där är smarta sätt att kommunicera med varann. Du kan ju alltid säga till killen att du själv skulle behöva lära dig det!
  • Cesium

"Jag älskar dig" handlar inte bara om ord, det ligger mycket bakom dem. Eftersom din sambo inte vill säga orden lättvindigt, utan bara om det känns rätt, så tror jag inte han heller tycker att det handlar om bara ord. Du kan såklart inte kräva att han ska säga orden, men om han vet vad du får ut av de orden kanske han har lättare att säga dem.

Det finns en bok som heter "Kärlekens fem språk", jag har inte läst den, men den ska ta upp hur olika människor lägger vikt vid olika saker. Om jag minns rätt är det t.ex. gåvor, tjänster, handlingar etc. Det är det som Celeste är inne på också. Jag tänker så här: XX vill bemötas på ett sätt, och därför bemöter XX alla andra, inklusive YY på det sättet. YY vill däremot bemötas på ett annat sätt och bemöter alla andra, inklusive XX på det sättet. Då bemöts varken XX eller YY på det sättet de vill bemötas. Det bästa vore att XX bemöts på det sättet XX vill bemötas och YY på det sättet YY vill bemötas. Det måste man LÄRA sig. Du måste berätta (eller på annat sätt tydligt låta förstå) för din sambo vad som är viktigt för dig. Din sambo å andra sidan kanske känner samma sak, att du inte ger honom vad han vill ha, så du måste få veta vad som är viktigt för honom. Det handlar om att ge och ta (inom vissa ramar).

Satsa på kommunikationen ett tag och se om det leder någon vart.

• Sonja68

Återigen kloka ord från Cesium! TAg fasta på dem. Goda råd som kan appliceras i alla förhållanden. Man måste lära sig om och av varandra, ge och ta hela tiden i ett förhållande. Och kommunicera, på något sätt.

Cesium; du verkar nästan professionell inom området, är det så?
    Dina råd är alltid så klockrena och du ser problemen objektivt och analytiskt, och du hittar pudelns kärna direkt... Eller är det bara en talang som du fått som gåva? Ta vara på den, professionellt eller inte. Vi uppskattar dig här inne på BT!

• Hilma82

Tack återigen.
    Kan säga direkt att min sambo nog aldrig gå till en parterapeut, jag själv går hos en kbtare iaf.Vilket jag tycker är bra, att lära sig saker på olika sätt osv.
    Jag kan ju inte gärna gå ensam till en parterapeut heller.

Jag ska försöka prata med han och tala om hur jag tycker och tänker. Så får vi se om han förstå,självklart är det inte lätt at veta vad var och en vill om man inte talat om det.

• Cesium

Det låter bra, Hilma. Hoppas det löser sig, och glöm inte bort att ta till vara allt det bra ni har!

Sonja: Tack för dina fina ord! Att jag är professionell kan jag dementera. Jag har nog bara lätt att se saker ur olika synvinklar. Jag ser det ofta som en förbannelse, men det är kul att kunna ha det som tillgång på BT! Jag kan säga att jag tar tid på mig när jag skriver inläggen också.

• Moirie

Jag kan bara bekräfta att Kärlekens Fem Språk är en väldigt bra bok. Jag köpte den för ett tag sedan och upptäckte att min kille läste den i smyg när han var ensam i sovrummet . Vi pratade en del om hur vi ville bli visade kärlek och det var en ögonöppnare på många sätt även om vi tyckte att vi hade det bra innan. Läs den!

• Cesium

Hej igen Hilma!

Jag tänkte bara höra mig för hur det har gått. Inga detaljer behövs om du inte vill såklart , men känns det bättre nu?

• Nalle Puh 40

Här är en annan tråd om "jag älskar dig" om du vill läsa och kanske få något tips (har dock inte läst hela själv)

Hoppas det löser sig för dig iaf... *kram*

Svar på tråden Varför är det så svårt att säga?