Hittat efternamn, men hur gör vi nu?
Nu har vi nog hittat ett efternamn vi vill ha,
men hur gör man nu?
Det är ett helt nytt namn =)
Nu har vi nog hittat ett efternamn vi vill ha,
men hur gör man nu?
Det är ett helt nytt namn =)
Kolla www.prv.se
Där finns en sida som ni ska printa ut och skicka in tillsammans med era personbevis som ni kan beställa från skatteverket...osv...
men kolla prv så står alla instruktionerna där!
Lycka till!
Tack tack!
Man måste väl gå genom prv?
Inte skatteverketnär det är helt nytt namn va?
Man man ta barnen igenom skatteverket sen, vet du det?
Vad kul att ni hittat ett nytt namn. Min kompis hittade också på ett nytt efternamn. Det jag råder er till är att inte berätta för för många vad ni valt förrän ni fått det godkänt då min kompis gjorde det var det någon som tyckte det var för likt deras och det sa det till skatteverket då fick min vän avslag och fick välja nytt.
Jag tror bara ni ska kontakta skatteverket och så tar det några veckor innan det blir klart. Jag tror att dem har en tid där folk kan överklaga om det är för likt deras namn och så.
Lycka till.
Tack!
Känns bra att äntligen hittat ett namn, jättesvårt när man inte har något givet släktnamn..
Fy vad tråkigt för dina vänner..
Då ska jag höra med skatteverket, får någon annan ta det senare då?
Om man betalar till prv, är det bara då man har "ensamrätt" på namnet?
Nej, jag tror inte att man har ensamrätt till namnet bara för att man har betalat. Jag hade funderingar på att byta efternamn till min farmors flicknamn, ett efternamn som finns redan. Jag hade fortfarande fått betala 1500 kr för att få det beviljat. Om det är ett nytt namn tror jag att det är patent och registreringsverket du ska kontakta. Allt står på deras hemsida.
mmm mycket med det där att byta till ett nytt namn... jag har hört att minst en av er måste byta namn innan ni gifter er för att båda skall kunna få samma namn..!?!! jag menar att kan man verkligen ta ett helt nytt efternamn och byta till det när man gifter sig ?? www.prv.se/Personnamn/Namnbyten-vid-PRV/Skapa-ett-helt-nytt-efternamn/
Min pappa har ett namn som ingen annan har.. han har skyddat det hos prv, om nån annan vill ha namnet får han ett brev hem där han kan godkänna att de tar hans namn, annars blir det stopp..
Ja men då blr det ju ens eget, då tar vi det genom prv, kanske enda alternativet med..
Måste försöka komma på fler fina namn, ge gärna förslag på fina ord man man "lägga in" =)
Vi har tagit ett eget efternamn som ingen annan har. Innan vi skickade in ansökan ringde vi en handläggare på PRV för att se att namnet var sökbart för att slippa bli av med pengar i onödan om de inte var sökbart.
O ja ... nu är det klart! Hihi häftigt att ha ett namn som ingen annan i hela världen har =)
Hej!
Jag heter Anna Lagerblad och arbetar som journalist på Svenska Dagbladet. Jag ska skriva några artiklar om människors förhållande till namn och pratade nyss med en forskare som sade att allt fler par tar sig ett helt nytt gemensamt efternamn när de gifter sig.
Jag skulle väldigt gärna göra en intervju med ett sådant par för att höra lite hur de tänkt kring detta och hur de hittade sitt nya namn. Har du redan eller ska du ta dig ett nytt efternamn i samband med bröllopet ? och kan du tänka dig att berätta om detta i tidningen? I sådana fall får du väldigt gärna höra av dig till mig via mejl: anna.lagerblad@svd.se
Vänlig hälsning
Anna
ps Jag letar också efter personer som av olika anledningar har bytt förnamn. Har du gjort det, så får du också väldigt gärna höra av dig.