• BladEkström

blommor i maj?

Jag har inte hittat någon bra florist än men vill gärna vara lite förberedd när jag ska besöka denna. jag har inte särskilt fast åsikter om exakt vilka blommor som ska vara i buketten men mina favoritblommor är ranunkel,anemon, dalia och tulpan. jag vet att flera av dessa brukar säljas tidigare men någon som har koll på vad som brukar blomma i maj och då några av dessa blommor eller några som liknar dem.

• Svar på tråden blommor i maj?
  • FiaLottaoälsklingen

ranunkel inga problem, anemon borde funka att få tag i, dalia och tulpan kan vara lite svårare dock.

de mesta finns i maj, kanske inte direkta sommarblommor men några ex som finns är liljekonvalj,ranunkel,syrener (dyra) samt rosor och prärieklocka som är mina favvosar

lycka till

• BladEkström

åh tack så mycket!

• passionsblomman

Tupaner är det försent för i Maj, Ranunkler finns, anemoner kan gå att beställa. Dahlior bör funka. Annars finns det i Maj oerhört mycket att välja bland.

Det jag tycker är viktigast i din förberedelse inför floristbesöket är inte blomsorter utan att du har funderat igenom vad för slags stil och känsla du vill ha på din bukett.

Utifrån det kommer garanterat floristen att kunna ge förslag som innehåller både favoritblommor och kanske sådant du inte ens vet finns ännu.

För din del verkar det ju spontant utifrån blomfavoriter, som att du skulle gilla en bukett med vårkänsla och kanske en ganska "naturlig" stil.
    Fundera vidare och ta sedan med dig dina tankar till floristen.

• pingst2010

Jag ville också ha tulpaner men vi gifter oss 22 maj och började planera för andra blommor. Men sen hörde min syster sig för hos en blomsteraffär de sa att säsongen är fram till midsommar, så ska faktiskt kolla om man kan beställa hem det ändå. Det kanske går ....

• passionsblomman

Det var konstig info, då tulpanerna börjar vara rätt kass redan vid påsk...Särskilt numera då vi vil h adem så tidigt så de börjar komma redan i november istället för i januari som förr.

Men visst, det går ibland att specialbeställa, fast jag torr inte du får bra kvalité då.

pingst2010 skrev 2010-02-18 16:50:28 följande:
    Jag ville också ha tulpaner men vi gifter oss 22 maj och började planera för andra blommor. Men sen hörde min syster sig för hos en blomsteraffär de sa att säsongen är fram till midsommar, så ska faktiskt kolla om man kan beställa hem det ändå. Det kanske går ....
  • moule

Glöm inte bort att det är säsong för underbara Pioner i Maj, det ska jag ha! =)

• BladEkström

känslan och stilen är jag rätt säker på så det känns ju bra. Åh, pioner! jag trodde att de kom senare. Just nu känns det så långt borta att det ska växa upp något ur denna gjord med all snö över?!

• passionsblomman

Nä de har verkligen sin högsäsong i maj. Som tumregel kan du tänka att allt i snitthandeln ligger ungefär en säsong tidigare än det gör i trädgårdarna. Tulpaner är ju som störst åtgång på just nu i handeln-just för att de inte finns i trädgårdarna än.

BladEkström skrev 2010-02-18 19:41:08 följande:
    känslan och stilen är jag rätt säker på så det känns ju bra. Åh, pioner! jag trodde att de kom senare. Just nu känns det så långt borta att det ska växa upp något ur denna gjord med all snö över?!
  • BladEkström

men är de fortfarande från sverige? jag tycker inte det känns så bra med långa transporter och så. skulle helst vilja hitta några blommor direkt i skogen eller ekologiska med det är ju inte så lätt.

• 20th century fox
    BladEkström skrev 2010-02-19 22:53:31 följande:
    men är de fortfarande från sverige? jag tycker inte det känns så bra med långa transporter och så. skulle helst vilja hitta några blommor direkt i skogen eller ekologiska med det är ju inte så lätt.
    Det är svårt det där med blommor, vad har mest miljöpåverkan? Att transportera blommor via flyg(som ändå går, personflyg) som är odlade i ett klimat där det inte krävs så mycket energi i växthusen, eller att få närodlat där det har gått åt extremt mycket energi för att värma upp ett växthus i kalla norden?

Ekologiska blommor finns det gott om, närodlat är lite svårare eftersom Sverige har sånt klimat som det har.
  • passionsblomman

Ekologiskt odlat är jag tveksam till hur mycket det egentligen finns. Däremot finns det flera olika varianter som ska vara rättvisemärkta och miljövänligt odlade.

Det finns Svenskodlade Rosor, Tulpaner och en del annat, men det är som sagt galet og inte säkert att det ens är det mest miljövänliga om man ser till den enerig som går åt.

När det gäller transporter så är det så att alla blommor från precis hela världen skeppas/flygs till Holland från odlarna innan de säljs på blomsterauktionerna.

Svar på tråden blommor i maj?