• anoli

Endast brudslöja som bukett?

Någon som har en bild på en bukett med endast brudslöja i?

Har haft funderingar på att ha knippen med brudslöja som bordsdekorationer. Har nu övergått till att fundera på att ha brudslöja som bukett. Tycker enkelheten skulle passa stilen på vårt bröllop..
    Någon som sett någon som haft sådan bukett?

• Svar på tråden Endast brudslöja som bukett?
  • Avalon75

Hej anoli!

Jag har en bild på sidan 2 i mitt galleri.
    Ombunden med ett grönt band.

Personligen tycker jag att det ser väldigt fint ut.

• anoli

Åh, tack. Superfint ju, precis som jag tänkt mig, men har tänkt att ha sidenband i fuschia, för att matcha mina skor :)

• anoli

..Dessutom borde ju en bukett med endast brudslöja inte kosta särskilt mycket?!

• Avalon75

Nej det kan jag inte tänka mig. Nån hundralapp kanske? Brudslöja känns ju i vanliga fall som utfyllnadsmaterial nästan... Du kanske till och med kan köpa några kvistar själv.
    Däremot kan det säkert vara bra att få corsage gjorda av floristen om du/ni tänkt ha det. Brudslöja kan nog vara lite pilligt i så små mängder.

• KatjaB

buketten är jättefin, enkel och charmig, sen skulla jag nog personligen lägga till en manchett av blad runt buketten så den känns stadigare och mer inramad. Det syns inte så mycket kanske ovanifrån men trevligare att hålla i. brudslöjans stjälkar är ju ganska veka.

Såg någon bild också där de hade en liknande bukett och bara en enda ros i mitten. också fint

• anoli

Någon corsage behöver vi inte.. två tjejer som gifter oss, men endast en av oss skall ha bukett. Också därför jag tycker det är mer passande med en "enkel" bukett.. Men tack för tipsen :) Ska fundera på det där med blad runt Katja, har du något tips isåfall på vad för blad?

• Avalon75

Man kan ju ha en matchande hårblomma om man vill också.

Jag la upp en bild till i mitt galleri nu med brudslöja, trollhassel, röd ros och lite grönt runt om om du vill se ungefär hur det kan se ut.
    Jag har nämligen också varit inne på "brudslöjebukett", men har nu bestämt mig för kallor och ranunkler.

• Steven och Johanna

Salal blad runt kan nog bli fint!

• minia

Avalon75, vilka vackra buketter med luktärtor du hade i ditt galleri. Gifter mig i augusti och hoppas på att de ska ha hunnit slå ut i föräldrarnas trädgård till dess så att jag kan ha dem i bordsdekorationen, tillsammans med just brudslöja, kanske. Nu fick jag ju se hur de kan passa i en bukett också. :)

• KatjaB

anoli skrev 2010-04-09 10:56:16 följande:
    Någon corsage behöver vi inte.. två tjejer som gifter oss, men endast en av oss skall ha bukett. Också därför jag tycker det är mer passande med en "enkel" bukett.. Men tack för tipsen :) Ska fundera på det där med blad runt Katja, har du något tips isåfall på vad för blad?

salal är fint, annars kan du ha lammöra som är grå och luddiga. Ett stort asterablad kan ju funka, om du vill att bladet syns mer.

Är ni två tjejer så kan man ju även göra ett armband av blommor, eller någon blomma man håller i handen som länkas ihop med buketten. Finns massor med kul som går att göra

• anoli

Tack så mycket för alla tips!
    Blir mer o mer säker på brudslöjan ;)

• passionsblomman

Endast brudslöja i ett binderi kan bli jättefint. Att det skulle bli extra billigt är däremot inte särskilt troligt.
    Visst använder man kvistarna för att fylla ut och ge volym i buketter, men då är det ju oftast en eller ett par kvistar man tar. Det kostar säkerligen mellan 25-45 kr /st berende på storlek och årstid. Binder man en form av endast den blomman så går det åt ganska många kvistar. Så priset beror där på hur stor och hur tät man vill ha buketten. Någon hundralapp tror jag definitivt inte räcker.

Men att använda slöja för att bygga en form och inte bara för att lyfta fram andra blommor, det tycker jag är jättefint.

anoli skrev 2010-04-09 10:38:13 följande:
    ..Dessutom borde ju en bukett med endast brudslöja inte kosta särskilt mycket?!
  • anoli

Ja, jag ringde och kollade, och kvist-priset lät ungefär som du säger Passionsblomman. Hur många kvistar, uppskattningsvis, tror du det skulle gå åt i den buketten Avalon75 har i sitt galleri?

• passionsblomman
    anoli skrev 2010-04-09 12:31:16 följande:
    Ja, jag ringde och kollade, och kvist-priset lät ungefär som du säger Passionsblomman. Hur många kvistar, uppskattningsvis, tror du det skulle gå åt i den buketten Avalon75 har i sitt galleri?
    Åh, det är ju nästan hopplöst att svara på när man inte sett buketten i verkligheten och dessutom varierar just slöja ganska mycket i storlek. En stor kvist kan ofta plockas ner i flera mindre. Det beror helt på vilken kvalité de får tag i. Små kvistar är ju å andra sidan billigare styck, men då går det åt fler.
  • anoli

Ok, men tack för att du tog dig tid :) Jag har en stund kvar att klura!

• Avalon75
    passionsblomman skrev 2010-04-09 12:00:59 följande:
    Endast brudslöja i ett binderi kan bli jättefint. Att det skulle bli extra billigt är däremot inte särskilt troligt.Visst använder man kvistarna för att fylla ut och ge volym i buketter, men då är det ju oftast en eller ett par kvistar man tar. Det kostar säkerligen mellan 25-45 kr /st berende på storlek och årstid. Binder man en form av endast den blomman så går det åt ganska många kvistar. Så priset beror där på hur stor och hur tät man vill ha buketten. Någon hundralapp tror jag definitivt inte räcker.Men att använda slöja för att bygga en form och inte bara för att lyfta fram andra blommor, det tycker jag är jättefint.
    Där ser man
    Jag var helt säker på att det kostade ungefär ingenting, men vid närmare eftertanke är ju brudslöja även det en snittblomma som drivs upp, transporteras etc.
    Passionsblomma; du är min guide i blomträsket.
  • fröken lilly

Jag får betala 250 kr för min bukett med enbart brudslöja. Den ska vara stor, ca 30 cm i diameter. Kanonpris! Tärnans bukett, som ska vara likadan fast lite mindre, kommer att kosta 100 kr.

• lineza

Som Passionsblomman redan sagt så går det åt en del kvistar för att få buketten tät och jämn i formen.
    Sen skulle jag inte göra en manschett till en sådan bukett då jag tycker det förtar enkelheten och det stilrena med att bara ha brudslöjan. Kvistar är inte för veka heller, utan när man sätter dem så tätt ihop och kortar ner dem så klarar dem sig alldeles utmärkt utan blad runtom.

Lycka till, det kommer bli supersnyggt!

• Maxiander

Våra tärnor och eventuellt näbbar kommer ha buketter med bara brudslöja. Vår florist www.emiflora.se/ kommer fixa detta. Jag vill gärna ha en lite stadigare bukett till dem och med lindade stjälkar bundna med en rosett. Tycker det är otroligt vackert och precis så avslappnat som vi vill ha det. Vad roligt att fler tycker om denna "enkla" men vackra blomma!

www.maxiander.se

Svar på tråden Endast brudslöja som bukett?