• MsNL

Brudbukett - vad funkar i början av augusti?

Hejsan!

Tänkte höra om det är någon här som är duktig på blommor som kan hjälpa mig på vägen lite... Jag är ute efter en bukett i olika rosa nyanser plus orange och orange-gult. Helt enkelt en bukett i glada färger, och helst väldigt lik denna (perfekt, underbar!!): josevillablog.com/2009/07/alisa-and-shaharaab/

Jag vill *verkligen* ha pioner, men vad jag förstått kan det vara fel säsong. Ursprungligen ville jag ha en kombination av pioner, rosor och ranunkel, men ranunkel är bara att glömma så vitt jag vet, och jag är rädd att det är samma gällande pionerna...

Vet någon några bra alternativ till pioner och ranunkel? Jag älskar pionerna eftersom man kan få så stora härliga blommor, och ranunklarna eftersom de finns i så fina färger och är så kompakta och 'bolliga'.

Vore hur tacksam som helst om någon kunde tipsa lite... :)

• Svar på tråden Brudbukett - vad funkar i början av augusti?
  • passionsblomman

Det är inte alls säkert att det är kört med Pioner. Däremot kan de kosta mer än de gör nu under högsäsongen. Jag tycker du ska spana in Dahlian, en fantastisk blomma som är kompakt och "bollig" och som finns i en mängd olika färger och former. Det skulle också funka fint i den buketten att plocka in nejlikor, som faktiskt har en form som stämmer bra som ersättning för Ranunkler. Även olika typer av Chrysanthemum kan passa.
    Även den urballa Celosian är värd din uppmärksamhet och skulle solklart bidra till en annorlunda bukett bortom dussinvarianterna.
    Vackert och effektfullt vore också att nåla fast cerise eller rosa Orkidéklockor i buketten som om de vore färgglada fjärilar som landat i den...

Roligt med någon som vågar FÄRG i buketten förresten!

• passionsblomman

http://en.wikipedia.org/wiki/Celosia
    Celosia i olika varianter. Kolla särskilt in den orange i mitten nertill på sidan! Den finns i vinrött/lila också.

Phalaenopsisorkidé:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Phalaenopsis 

Dahlior, en alldeles för lite använd blomma:
    http://fotogalleri.dahlia.se/#0.5

Nejlikor (Carnations på engelska), bland de mest underskattade blommor jag vet...
    http://www.vanlier.co.nz/Products/plants-and-cuttings/carnations/standard

• passionsblomman

OBS, den sista länken skall du scrolla och klicka på vilken färg du vill se så får du upp en bild med exempel. Orange tillexempel...

• passionsblomman

Dahlia ceriselilaDahlia knallorangeDahlia aprikosorangePhalaenopsisorkidéDahlia brandgulCelosiaNejlikor orangeNejlika lilacNejlikor purple
    Här ser du några exempel på blommorna jag menar. Paka på bilderna så ser du vad det är. Det ligger fler i mitt galleri.

• MsNL

Wow :) Tack för dina idéer! Celosian var urhäftig, jag har sett dem tidigare men inte vetat vad de heter...

Krysantemum har jag funderat på lite tidigare, men jag vet inte om man får samma känsla i buketten (som jag vill ha färgglad men ganska romantisk) eller om den blir mer modern. Min klänning är ganska romantisk med massa tunna band man knyter i ryggen till rosetter och ljusrosa 'rosblad' som är fastsydda längs med ena sidan av klänningen.

Det är inte lätt det här och jag försöker att låta bli att bli ett controlfreak, men nä....det är inte så enkelt... :D Jag har en kompis som ska fixa buketten (hon är florist) men det går lite långsamt framåt just nu eftersom vi inte kan träffas och kika/diskutera.

Bra att höra i alla fall att det inte nödvändigtvis är kört med pioner, haha! Sen är det naturligtvis inte kört om man är tvungen att tänka om, googlade och hittade den här bilden, och tänkte, rosa orkidéer, proteor och någonting annat... varför inte? Haha.

4.bp.blogspot.com/_UiaPg62v1SE/SA6Ishx1tOI/AAAAAAAAACE/sh89puKq4cg/s400/IMG_3082.jpg

(hilarymiles.blogspot.com/2008/04/pink-orange.html)

• MsNL

...Och nu funderar jag på hur man lägger in bilder direkt i inlägg så som du gjort ovan.. Jag hittar inget alternativ för att göra det, och det vore ju helt klart smidigare än bara länkar :)

• sindri

ja ska ha passionsblommor i min bukett och små rosa dalior, murgröna och luktärt de blir nog bra tror ja 

• passionsblomman

MsNL skrev 2010-06-12 09:22:11 följande:
    ...Och nu funderar jag på hur man lägger in bilder direkt i inlägg så som du gjort ovan.. Jag hittar inget alternativ för att göra det, och det vore ju helt klart smidigare än bara länkar :)

Du måste först lägga in bilden i ditt galleri för att sedan kunna placera den direkt i en tråd.

• MsNL

Aha, låter ju logiskt ja... Tack!

Svar på tråden Brudbukett - vad funkar i början av augusti?