• eigollet

"Galleri" med blommor att välja mellan önskas!

Hej alla!
    Jag har precis haft ett samtal med min blivande florist och hon hade en massa frågor jag absolut inte kunde svara på...
    Eftersom  jag är ett jäkla pucko när det gäller blommor så behöver jag lite hjälp. (De olika blommor jag kan är typ ros och maskros...) Om någon har tips på hemsidor med bilder på olika typer av snittblommor så skulle jag vara evigt tacksam!
    Temat är lila på bröllopet, men alla färger på blommor mottages tacksamt, eftersom jag inte har en aning om hur man matchar heller... ;)

• Svar på tråden "Galleri" med blommor att välja mellan önskas!
  • bruden i skogen

Lila prärieklockor är jättefina. Lila liatris, lila latyrus, Spryad lila brudslöja borde gå att få.

• passionsblomman

Jag är mer fundersam över vad det var för frågor?
    För att kunna blommor är ju inte din, utan hennes uppgift.
    Det vore helt ohållbart om alla brudar ska sitta och själva plocka ihop olika blomsorter via nätet till vad de tror skulle bli en bra komposition.

Känsla, stil och uttryck på det slutliga resultatet är viktigt att få veta lite om, liksom ifall det är särskilda färger som är extra viktiga etc. Passande blomsorter och typ av bukett utifrån hur bruden ser ut, ska klä sig, färgtema, årstid och så vidare ska ju floristen komma med förslag om.

Du ska inte behöva kunna ett dyft och inte gå därifrån och känna dig som en idiot. heller.

• eigollet

Passionsblomman: Hahaha, det var en underbar sista mening!

Ja, jag är ju lite blandning av rock n roll och romantisk, men jag ska ha en rätt klassisk brudklänning och håruppsättning. Bröllopet är 2 oktober och temat är lila som sagt.

Nä, men hon började fråga lite hur jag tänkt, form, färg, flera färger, blomsorter osv. Säkert självklara frågor, men jag hade inga svar eftersom jag inte ens vet vad jag tänkt mig....
    Jag och min florist får väl lära känna varann lite, och jag lära mig lite om vad jag själv gillar, så blir det nog bra! Är det brukligt att man går på något möte med sin floriskt i nån affär och kollar, eller hur gör man??
    Kom föressten på att jag kan en till blomsort, nämligen orkidéer! Har ett gäng hemma i fönstren, men de är ju inte snittblommor, haha!
    Fler förslag?

• passionsblomman

TS, inga blommor är snittblommor från början, men när man skurit av dem fötterna så är de det... Orkidéer finns absolut som odlade snittblommor!
    Det är lite olika hur man jobbar i butikerna, men nog är det på de flesta håll brukligt att man bokar in en konsultation/möte så man i lugn och ro kan prata igenom allting.

Vid det mötet kan det vara en god idé att ha med sig en bild på klänningen, ev lit vad för frisyr man ska ha eller annat som vägleder floristeni att få en bild av helheten. Miljön är också viktig. Ska buketten matcha en barfotavigsel på stranden, ett ,medeltidsbröllop i en klosterruin, ett slottsbröllop...
    Så din info att du är lite rockig men ändå klassisk är i mina ögon bland det viktigaste.
    Utifrån det och att se dig skulle jag förmodligen få en massa olika tankar som kunde leda vidare till frågor som "hur skulle det kännas med...Vad tror du om...och så visa, beskriva och skissa sig fram till vad som skulle passa just dig bäst.

Orkidéer är väl inte alls en dum utgångspunkt! Det är en klassiskt elegant och mycket exklusiv blomma. Genom att bygga bukettens form lite kaxigare än den klassiska droppen och kanske med lite tuff färg och sällskap av någon mer lite dramatisk blomma, som exempelvis Kallor så skulle förmodligen effekten matcha din personlighet, så det inte blir för mesigt eller tamt.
    Jag har exempel på både orkidé ochh Kallor i mitt galleri tror jag ifall jag inte råkat ta bort något.

• NiVi

Passionsblomman: du verkar vara en sån jäkla bra florist som lyssnar på brudparet! Får man fråga i vilken  stad du jobbar?

• passionsblomman

NiVi skrev 2010-06-14 19:50:13 följande:
    Passionsblomman: du verkar vara en sån jäkla bra florist som lyssnar på brudparet! Får man fråga i vilken  stad du jobbar?

Hahah, tack för komplimangen, jag hoppas de brudpar jag jobbat med håller med...
    Just nu är jag nyinflyttad på alldeles ny ort och faktiskt arbetslös för närvarande. Så ingenstans är ju egentligen svaret på din fråga.

Ska jag fortsätta just med snittblommorna och floristbiten så vll jag nog framöver hitta något eget, men det ligger nog en bit fram i tiden.
    Annars har jag stora drömmar om vidare förkovran i trädgårdsdelen, kanske ett café och en besöksträdgård och så. Man måste ju drömma...

• eigollet

Passionsblomman: Tusen tack för ditt engagemang! Jag gick in i ditt galleri och det var ju precis vad jag letade efter!!

Du verkar ju helt klart ha näsa för det här med bröllop och blommor. Starta eget? Bara på de inlägg du gjort här i forumen så verkar du grymt duktig, med massor av kreativitet.
    Jag hade gärna anlitat dig!

• eigollet

En till grej jag glömde: Vad coolt att man kan använda orkidéer som snittblomma, det hade jag ju inte en aning om (vilket ju är föga förvånande...) Blir inte orkidéer rysligt dyrt att ha i buketten?

Kallorna i mörklila var ju jättetuffa! Jag har googlat mig till att veta vilka som var vilka i galleriet... :)

• passionsblomman

Uj vad mycket beröm jag får... *rodnar lite*
    Om jag bott kvar på en större ort där det finns marknad för att nischa sig mot bröllop och brudbinderier, hade jag gärna gjort det, men det är tyvärr inte alls realistiskt där jag nu bosatt mig.

I mitt galleri ska du kunna peka på bilderna för att se namnet på blomman, om jag inte missat det på någon.

Både Kallor och Orkidéer är exklusiva blommor, men det beror ju på vad för sällskap de ska ha i buketten, hur stor den ska vara osv vad priset blir. Det behöver inte nödvändigtvis bli tok-dyrt.

Svar på tråden "Galleri" med blommor att välja mellan önskas!