• aikidoaasa

Lite nere efter hippan...

Först måste jag börja med att påpeka att min hippa var väldigt trevlig och rolig på alla de sätt! Mina tärnor hade hittat på en toppen idé för mig. Så det är inte det som jag känner mig nere över...

... Det som smolkar ner upplevelsen en aning är det att vissa valde att inte dyka upp. Tärnorna berättade i början av min hippa att det hade fått bli en söndag för att det var problematiskt att hitta en lördag då alla kunde... och så kan de som hade mest "bekymmer" med datumen inte ens tid att ringa eller skicka ett sms till de som höll i det att de senare inte kunde komma.

I slutet var vi fem tjejer med mig, de sista två kom till själva middagen då de inte kunde vara med på de tidigare aktiviteterna. (deras orsaker är helt giltiga) Sedan skulle tre till ha kommit. En sa att hon var sjuk men fick senare höra att hon inte orkade.
    De andra två har jag inte hört något av efter hippan så det känns lite tråkigt. En av dem kan jag kanske förstå då hon inte kan komma till bröllopet och därför väljer att inte vara med nu heller.

Men jag tycker att det känns tråkigt att höra att de först säger att de ska komma och sedan dyker de inte upp. Speciellt utan att säga något. Det betyder att de som kom får betala mer av kalaset.

Jag vet att jag säkert klagar lite, men lite ledsen är jag då jag inte har en stor skara av tjejkompisar och några av dem som jag har gör på det sättet.

Men som sagt så blev hippan i öbrigt riktigt kul och mina tärnor som planerade allt vet vad som jag tycker är kul att göra! Jag hoppas på många roliga bilder från dem senare att minnas hippan ifrån.

• Svar på tråden Lite nere efter hippan...
  • 123ost

Dem som haft riktigt bra anledningar till att inte komma tycker säkert att det är synd att dem inte kunde vara med. Dem ville säkert!

Men dem som inte dykte upp utan "riktiga" anledningar.. du ska vara glad över att dem inte gjorde det! Bara detta är ett tecken på att dem inte är så goda vänner som du kanske trott. En väns möhippa är väl ändå jävligt stort som man mer än gärna vill vara med på och gör allt för att kunna vara med på?

Hoppas du hade det kul i alla fall, med dina riktiga vänner! :)

• FramtidaFruSandberg

jag förstår att man blir ledsen när inte alla kan komma. Tyvärr är det som med alla fester, alla kan inte alltid. Försök att så gott du kan glädjas över att de som kom gjorde det

• aikidoaasa

Två av tjejerna som inte kom är inte bara "kompisar" utan också med i familjen: dels sambons syster och min brorsas tjej. Det känns lite tråkigt att de inte kan meddela att de inte kommer på en sådan fest när de först sagt ja till den.

• Iza81

förstår precis, jag känenr likadant, vissa dök upp som jag absolut inte väntat mig men många av de närmsta som min syster kom inte

• eigollet

Ja, vi skulle ha planeringsmöte för min bästis möhippa och en av de bjudna kom med ursäkten att hon skulle på After Work..... Då fick hon ändå veta om datumet typ två veckor innan... Jäkligt dåligt tycker jag. Visst kan inte alla alltid, men en AW kan man väl skippa?
    Glädjs åt de fina du upplevde med de som faktiskt dök upp!

• Tunsji

Jag fick ingen hippa alls. Hon som skulle hålla i det valde att skita i att svara när folk sökt henne för att få till en hippa. Fick frågan i efterhand om jag visste varför hon inte svarat därför vet jag att det var därför den uteblev.

• Augustivigsel

Jag har en liten upplevelse från kompissidan. Jag och brudens syster pratade om att fixa en hippa. Systern kontaktade andra kompisar som även de börjat planera. Vi bestämde att vi skulle samordna vår hippor till en, det är ju bruden som ska stå i centrum även om vi inte umgicks med de andra vännerna annars. En dag ringer brudens syster till mig och säger förtvivlat att "igår blev syrran hippad". De andra kompisarna valde att inte berätta något för oss trots att vi bestämt att planera ihop. Jag och systern kom överens om att inget berätta för bruden eftersom vi inte ville att hon skulle bli ovän med sina andra kompisar. När vi långt efter bröllopet berättade varför vi inte var med på hippan blev hon faktiskt lättad. Hon hade undrat varför vi inte var med, och framför allt varför vi inte sagt varför. Hon trodde att vi inte brydde oss eftersom vi varken var med eller förklarade vårt beteende.

Lite OT, och det verkar ju inte varit så i TS fall, men jag vill bara öppna upp för tanken att ibland finns det mer bakom kulisserna än bruden vet om.

Njut av att du fått en underbar hippa. Att vissa av dina vänner inte tog sitt ansvar gentemot dem som arrangerade hippan är naturligtvis trist, men försök att släppa det. Det är ju trots allt en uppgörelse dem emellan och blandar inte in dig direkt.

Hoppas att du kan glädja dig över dina vänner som var med och gav dig en härlig dag, låt ingen förstöra det minnet för dig!

• källerudd

Jag tycker du ska vara nöjd att du fick så pass många. Jag blev hippad i helgen, men det va bara en vän och brossans tjej som va med. På kvällen kom killarna oxå, för hon tyckte det behövdes lite mer folk.

Ingen annan kunde/hade tid/ville...Kändes riktigt surt när min vän berättade hus vissa inte svarat när hon ringt, eller inte ringt upp när hon pratat in på mobilsvar eller struntat i sms. 

Vissa av mina vänner hade oxå giltigt skäl att inte vara med, men lite trist tycker jag att det är. Dock sååå glad att hon som kämpat så inte bara struntade i det när ingen kunde utan körde ändå. Jag hade en toppen dag

• Astro

Jag säger som många andra, var glad för de som kom! Min hippa var jag och tre av mina fem bästa tjejkompisar. En som inte kunde bor i Australien, helt klart giltigt förfall, och den andra var med en stund på morgonen men skulle på sin bästis bröllop samma dag. Min syster kunde inte vara med, hon bor oxå utomlands och mina svägerskor kunde inte heller. Men det fina med att bara vara de närmsta vännerna var att allt blev väldigt otvunget och vi kunde prata väldigt öppet. Hade mer ytliga kompisar varit med hade vi säkert haft roligt ändå, men nu kunde vi verkligen prata på djupet med varandra och det var väldigt mycket värt för mig! Det roligaste var att min en kompis som ej kan komma på bröllopet ändå åkte ända till Sthlm för att vara med på hippan.

• rosesarered

Jag hade också en "liten" hippa med fyra tjejkompisar och sen jag såklart

Det var flera stycken som inte kunde komma tyvärr och visst tyckte jag kanske att det var lite tråkigt att så många inte dykte upp. Men om jag ska vara helt ärlig spelar det inte någon större roll för att dessa fyra tjejer hade verkligen gjort sitt yttersta för att jag skulle få min drömhippa!

Allt var planerat in i minsta detalj och de hade till och med ett körschema att gå efter under hela dagen. De hade köpt rosa, glittriga diadem till sig själva -bara en sån liten detalj som jag tyckte var så söt. Fick göra roliga aktiviteter och det kändes verkligen som att de få tjejerna bryr sig om mig mycket! Så tänk på det positiva - hellre få goda vänner än många ytliga

• hamåsa

Jag har också märkt i efterhand att de som inte kom på hippan som jag trodde var självklara har halkat ner lite på vänskapslistan. Undermedvetet tror jag att det blir en utgallring.

Har en tjej som jag trodde var självklar och även en av planerarna. Men hon hade inte ens svarat på något av mailen, telefonsamtalen, smsen från tärnan. Och hon kom i femton minuter på kvällen och beklagade sig över att ha mycket att göra (utan någon kommentar om hur roligt det var att hon ändå kunde komma hit eller något) hon har heller inte ringt efteråt och berättat anledningar eller någonting. Hon har halkat ner jävligt ordentligt. 

Kan vara nyttigt att tänka på när det gäller andras hippor i fortsättningen! 

• Rufsas

Jag hade världens bästa hippa nu förra helgen. Hela 16 tjejer kom och då åkte vi ändå till Danmark allihop och stannade över natten. Det var vissa kompisar som jag förväntade skulle vara där som inte var där och tvärtom. Men jag VET att en möhippa likt min är ett kostsamt kalas och att alla inte kan vara med. Sen är det också svårt att hitta ett datum som passar alla. Det jag vill säga är att det kan finnas anledningar som man inte riktigt vet om och man ska vara försiktig med att ta saker och ting personligt.

• källerudd

Jo fast jag vet att vissa hade förhinder, min hippa kostade ingenting. De kom och hämtade mig hade med sig en flaska champagne och jordgubbar, en duk och lite färg så jag fick måla en tavla och sen åkte vi hem till kompisen och red ut i skogen sen grillade vi på kvällen. Tro mig min hippa var ingen prisfråga...men jag är som sagt glad att min vän ändå tog tag och gjorde något trots att det bara blev hon och en till...

Svar på tråden Lite nere efter hippan...