• MrsT2011

Hortensia i brudbuketten/dukningen?

Här kommer ett tips om ni liksom jag har snöat in på hortensior och absolut vill ha dessa på bröllopsdagen. Jag tycker det har varit svårt att få bildinspiration på nätet och tog till slut reda på vad hortensia heter på engelska. Säga vad man vill om jänkarna men bröllopsarrangemang är de experter på! Sök på google bilder efter "hydrangea wedding" eller "hydrangea bridal", själv frossar jag fortfarande i förslag på buketter och dukningar!

• Svar på tråden Hortensia i brudbuketten/dukningen?
  • passionsblomman

Det är blommans namn på Latin du hittat, och det är ett tips rent allmänt att googla på blommornas latinska namn, eftersom vår käre Linné sett till att det är det internationella språket för blommor. Vi florister talar i branschen alltid latin när det gäller sorterna. Det underlättar helt klart.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MrsT2011

Ja då kan man helt enkelt förtydliga med att den engelskspråkiga världen valt att låna in ordet från latinet rakt av...

• passionsblomman
    MrsT2011 skrev 2010-12-18 13:46:41 följande:
    Ja då kan man helt enkelt förtydliga med att den engelskspråkiga världen valt att låna in ordet från latinet rakt av...
    Ja i just det här fallet, precis som vi i Sverige när det gäller vissa andra blommor. Min poäng med mitt inlägg var att tipsa vidare på det du sa, att man med fördel googlar alla blommor man är nyfiken på under det latinska namnet. Det dyker upp mycket intressant då. Inte minst sidor från odlare etc. Det är mycket praktiskt att det finns ett universellt namn på blommorna.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hortensia i brudbuketten/dukningen?