• nica83

Bilder på egenbunden brudbukett

Jag tänkte binda min egen brudbukett samt tärnbuketterna. Verkar inte finnas någon bildtråd för egenbundna buketter men jag vill gärna se bilder på era hemmabundna brudbuketter! Ange gärna vad ni beräknar att totalpriset för buketten hamnar på.

• Svar på tråden Bilder på egenbunden brudbukett
  • Helena Mikael

För mig var inte buketten viktigast av allt, utan jag tänkte att jag tar det som finns den dagen.
    Det löser sig.
    Jag har aldrig bundit en bukett i mitt liv, men tänkte "hur svårt kan det va"

Jag hade INGA planer på att lägga tusenlappar hos en florist.
    Utan min tanke va "rosor är alltid fint"
    Och rosor finns alltid på blomaffärer eller hos små floristbutiker.

Kvällen innan var vi massa folk hemma hos oss, så lokalen blev klar på 3 tim :) Sen beställde vi massa pizza och drack lite vin. Super mysigt.
    Jag och min tärna satt vid min köksö och fixade blomorna, bästa kvällen!

Så vi tog bort alla taggar och alla blad på rosorna, sedan tog jag en ros i taget, och la in en brudslöja då och då. hela tiden virade jag stålstråd runt om så den höll fast.
    Jag avslutade med ormbunkar och 4st "grässtråer" över buketten.
    Hur fint som helst! :)

• Syllis 2012
    nica83 skrev 2011-08-14 21:24:39 följande:

Jag har än så länge bara provbundit min brudbukett. Är nöjd med resultatet :) Nejlikor i två olika nyanser samt hjärtan på tråd. Syns inte men stjälkarna är lindade med vitt sidenband. Funderar också på att ha vita nålar i nejlikorna, ska bara få tag på några fina. Kom gärna med kommentarer/synpunkter på eventuella förbättringar. Beräknar att kostnaden hamnar på ca 500 kr (beställa nejlikor från blomsteraffären, denna är gjort på buketter från ICA och kostade ca 100 kr)

Vilken fin brudbukett!Jätte bra gjord :).

• Syllis 2012
    Eileme skrev 2011-08-15 11:04:25 följande:
    Jag har provbundit en bukett här hemma med "Ica-blommor"...den ser säkert inte alls ut som den jag kommer att binda på bröllopsdagen, varken i färg eller blomval, men jag ville få lite känsla för hur det kunde se ut iallafall.
    Jag har köpt en manchett på Blomsterlandet som jag är himla nöjd med, den kommer jag nog att ha istället för gröna blad runt om buketten.

Den är som sagt snabbt ihopslängd på 7 minuter, lite för spretig för min smak men jag är ändå nöjd och känner mig säker på att jag kommer att kunna binda en fin bukett till bröllopsdagen!
    Jätte fin bukett!! :)
  • SloveP

Den här är gjord av Ica-rosor en torsdagskväll i maj ;) Det enda jag hade hemma just då att binda om med var ståltråd. Men nu har jag införskaffat floratejp. Har även köpt en fin trollslända i strass som ska sitta på sen.
  • Syllis 2012

Elieme: Är det manshetten som du köpt på Blomsterlandet som är med på bilden på din fina bukett?

• SloveP

Nica83 Din bukett var jättefin, det är riktigt nice med nejlikor faktiskt. Man kan ju blanda med rosor, idag ska jag åka på en blomrunda och provbinda med både ros och nejlikor tror jag ;)

• Syllis 2012
    SloveP skrev 2011-08-16 10:46:17 följande:

Den här är gjord av Ica-rosor en torsdagskväll i maj ;) Det enda jag hade hemma just då att binda om med var ståltråd. Men nu har jag införskaffat floratejp. Har även köpt en fin trollslända i strass som ska sitta på sen.
    Vilken fin bukett!! :)
  • Syllis 2012

SloveP: Har du lagt stjälkarna i kors?Eller hur gjorde du? Glad
    Kan inte riktigt detta än med att binda min egen bukett här får jag verligen inspiration!!

• SloveP

Här är en till med sländan på, sonen fick tag i buketten och dunkade skiten ur den så blommorna ser lite ledsna ut ;)
  • SloveP

Syllis 2012 Jag lade dem omlott, alltså ta en och lägg nästa lite snett o nästa igen lite snett runt i ett spiralmönster. Man kan tejpa fast de första tre för att sedan sätta dit tre till o sen tejpa igen om du förstår..Då håller de lite bättre om man tycker det blir mycket att hålla reda på.

• Syllis 2012

SloveP : Tack för tipsen Glad
    Jag har ju tid kvar att träna på att binda min egen bukett.Vi gifter oss i juli 2012.Så det är ett bra tag kvar Glad

• nica83

Tack för alla komplimanger. Känner mig nöjd med brudbuketten av nejlikor Dock är jag nu lite inne på att testa blanda i några rosor, orsaken är främst för att min blivande make ska kunna ha ros i sin cortage. 

För ni kanske håller med om att nejlika i cortagen är lite begravningsvarning? Eller är det jag som inbillar mig det?

• nica83

CORSAGE menar jag såklart :) 

• Eileme
    Syllis 2012 skrev 2011-08-16 10:45:59 följande:
    Jätte fin bukett!! :)
    Trodde jag hade svarat här inne redan, men tydligen inte...
    Men tack!! :)
    Syllis 2012 skrev 2011-08-16 10:49:34 följande:
    Elieme: Är det manshetten som du köpt på Blomsterlandet som är med på bilden på din fina bukett?
    Yes, och jag tror att det kostade typ 30:- bara! :)
  • Dannis

Min svärfar gjorde min bukett, både odlade blommorna (inte rosorna) och band i ihop den åt mig. Blev jättenöjd :)
  • Nudax
    Eileme skrev 2011-08-15 11:04:25 följande:
    Jag har provbundit en bukett här hemma med "Ica-blommor"...den ser säkert inte alls ut som den jag kommer att binda på bröllopsdagen, varken i färg eller blomval, men jag ville få lite känsla för hur det kunde se ut iallafall.
    Jag har köpt en manchett på Blomsterlandet som jag är himla nöjd med, den kommer jag nog att ha istället för gröna blad runt om buketten.

Den är som sagt snabbt ihopslängd på 7 minuter, lite för spretig för min smak men jag är ändå nöjd och känner mig säker på att jag kommer att kunna binda en fin bukett till bröllopsdagen!
    Jättefin! Vad kul att se att det ändå gör att göra så snygga buketter själv (ska också göra min egen). Hur fäster du de gröna stråna?
  • Eileme
    Nudax skrev 2011-08-29 08:50:06 följande:
    Jättefin! Vad kul att se att det ändå gör att göra så snygga buketter själv (ska också göra min egen). Hur fäster du de gröna stråna?
    De har jag fäst i "bindstället", alltså där man binder ihop buketten. Stråna är ganska långa så de nådde hela vägen runt buketten.
  • Eileme

Kunde inte hålla mig utan var tvungen att provbinda en till bukett... Denna är lite mer i den färgskala som jag skulle vilja ha också.

Priset; 125:- för blommorna, 30:- för hållaren.

Svar på tråden Bilder på egenbunden brudbukett