• goann

Konstigt/snålt att inte bjuda på dessert utan gå direkt på bröllopstårtan?

vi kommer troligen ha middag på en restaurang och önskar att kunna bjuda 90 personer vilket för oss är mycket, det blir rätt dyrt om man säger så... därför funderar vi på om man kan ta bort desserten och sedan ha tårta istället och senare på kvällen ordna korv med bröd som vickning (byter till annan lokal)

Vad skulle ni tycka om ett sånt upplägg?

• Svar på tråden Konstigt/snålt att inte bjuda på dessert utan gå direkt på bröllopstårtan?
  • missi80

@goann: nej, vi hade några tal efter att vi tagit tårta.

• lilja

Vi kommer oxå skippa efterrätt och köra på en liten tårta till oss och cupcakes till gästerna. Funderar ev. på ett godisbord, men jag vet inte om det är lite barnkalas? Senare blir det vickning i form av bullens korv.
    Tillägga att vi kommer ha buffe, vilket nog gör att man blir ännu mer mätt än om man haft varmrätt, för oftast tar man två ggr.

* 21 juli 2012 *
  • TheD

Tårtan är desserten...

Har inte hört att man har dubbelt. Det är konstigt om något :)

• andersson1970
    TheD skrev 2011-08-24 17:06:39 följande:
    Tårtan är desserten...

Har inte hört att man har dubbelt. Det är konstigt om något :)
    Jodå många har efterrätt + tårta. Men då serveras tårta+ kaffe ganska sent, kanske 1-2 timmar efter avslutad efterrätt.
  • Kattpoet

Vi hade tårta och kakor som efterätt, vi tycket inte man behövde mer.

• JNT

Tycker det är ett perfekt upplägg. Vi tänker nämligen göra likadant! Både dessert och tårta är i mitt tycke alldeles för mycket. Då är det bättre med bara tårta. Korv med bröd blir nog vickning för vår del med, "alla" gillar det och det ger energiboost så man kan partaja extra länge. ;)

• Just Me

Vi gör likadant. På alla bröllop jag varit på, o jag har varit på masssssor har man gjort så!

Tror det kanske skulle bli lite kaka på  kaka med både och?! Fast det beror ju iofs på vad man har t efterrätt.

• Tiisa

Precis så ska vi också göra! Dels vill vi inte dansa emellan och dels är stället väldigt dyrt.. Vi har endast råd att bjuda på brudskålen och ett glas till maten. Vi byter också lokal och bjuder gästerna på vickning och fri alkohol där istället :)

13.000 som ni kan ha till en resa eller vad som helst! :)

• Aniara4

Vi har också valt att skippa efterrätten. Istället för att ha en medioker efterrätt och en halvdan tårta så sparar vi in pengarna på efterrätten och lägger dem på tårtan istället, så kan vi ha en riktigt fin och maffig tårta!

Det "normala" är vad jag förstår att man har en liten efterrätt efter maten och att tårtan sen kommer senare på kvällen när man har dansat ett tag. Men eftersom vi inte har någon efterrätt tar vi tårtan före dansen, annars tror jag folk skulle bli lite gnälliga om de inte får nåt sött efter maten.

Eller så tänkte vi i alla fall. Sen kom vi på att vi skulle ha ett litet uppträdande direkt efter maten, ca 20 minuter. Så därför har vi beställt superfina chokladtryfflar på samma ställe som tårtan, med citronfyllning och chili, som serveras direkt efter maten. Sen blir det underhållning, kanske en kort paus, och sen tårta och kaffe.

Kaffet var en annan källa till bekymmer innan vi bestämde oss för att skippa efterrätten. Jag menar, ska man ha det till efterrätten, till tårtan, eller båda? Man vill ju ha kaffe till tårtan, men många kommer också att vilja ha kaffe efter maten och inte vänta till sent på kvällen. (Särskilt eftersom de inte fått något kaffe sedan senast 16-tiden innan vigseln, och förmodligen ett bra tag dessförinnan.) Men att ha kaffe två gånger kändes dyrt och krångligt.

Så nu är vi nöjda med vårt upplägg!

• Future Mrs S

Vi har haft funderingar på att bjuda på lite praliner eller någon kondisbit istället för efterrätt och ta tårtan senare.. vill inte ha tårtan direkt efter maten för jag vill lägga ganska mycket krut på den om man säger så.. men efterrätt oxå blir mkt kanske..

• Mrs S 2012

Vi vill ha en ganska "kort" middag och skippar efterrätt och tar direkt tårta (cupcakes). Vi kommer att bjuda fler gäster till bara festen så då finns det en lättare buffé och cupcakes till dem med!

Sen blir det korv framåt natten!

Dessutom har jag varit proppmätt och inte orkat äta tårta på det bröllop jag har varit på!

• FrökenFrö

Vi har också tänkt att ha så av flera anledningar, men en anledning är just kaffet. Det känns inte riktigt rätt att servera kaffe till en dessert och jag har varit på ett par bröllop där gästerna fått vänta till ganska sent innan det serverades kaffe. Många tyckte att de ville ha kaffe tidigare för att bli lite pigga efter en lång middag och orka dansa. Jag vill inte riskera att folk inte orkar dansa och ha kul

Svar på tråden Konstigt/snålt att inte bjuda på dessert utan gå direkt på bröllopstårtan?