Vi har också valt att skippa efterrätten. Istället för att ha en medioker efterrätt och en halvdan tårta så sparar vi in pengarna på efterrätten och lägger dem på tårtan istället, så kan vi ha en riktigt fin och maffig tårta!
Det "normala" är vad jag förstår att man har en liten efterrätt efter maten och att tårtan sen kommer senare på kvällen när man har dansat ett tag. Men eftersom vi inte har någon efterrätt tar vi tårtan före dansen, annars tror jag folk skulle bli lite gnälliga om de inte får nåt sött efter maten.
Eller så tänkte vi i alla fall. Sen kom vi på att vi skulle ha ett litet uppträdande direkt efter maten, ca 20 minuter. Så därför har vi beställt superfina chokladtryfflar på samma ställe som tårtan, med citronfyllning och chili, som serveras direkt efter maten. Sen blir det underhållning, kanske en kort paus, och sen tårta och kaffe.
Kaffet var en annan källa till bekymmer innan vi bestämde oss för att skippa efterrätten. Jag menar, ska man ha det till efterrätten, till tårtan, eller båda? Man vill ju ha kaffe till tårtan, men många kommer också att vilja ha kaffe efter maten och inte vänta till sent på kvällen. (Särskilt eftersom de inte fått något kaffe sedan senast 16-tiden innan vigseln, och förmodligen ett bra tag dessförinnan.) Men att ha kaffe två gånger kändes dyrt och krångligt.
Så nu är vi nöjda med vårt upplägg!