• Hanna05

Goda viner

Någon som är duktig på vin, eller vet något gott rött resp. vitt vin ? :))

• Svar på tråden Goda viner
  • Liten
    Aniara4 skrev 2011-09-22 13:24:00 följande:
    De jag tipsade om är röda!  (Och italienska, vilket din mamma kanske uppskattar)
    Liten skrev 2011-09-22 12:59:23 följande:
    Black Tower (vitt) är supergott
    Håller inte riktigt med där, men smaken är ju som baken!
    Ja och tur är väl det Flört
  • Blueberry

Ett fantastiskt rött vin från toscana i Italien är Il Gentile di Casanova

Länk: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&land=Italien&varugrupp=R%c3%b6tt+vin&forpackning2=Helflaskor&pris=%5b170%3b%3e&produkttyp=Fruktigt+%26+Smakrikt&groupfiltersheader=Default&artikelId=586678&varuNr=94234&filters=varugrupp%2cprodukttyp%2cland%2cpris%2cforpackning2%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26land%3dItalien%26varugrupp%3dR%25c3%25b6tt%2bvin%26forpackning2%3dHelflaskor%26pris%3d%255b170%253b%253e%26produkttyp%3dFruktigt%2b%2526%2bSmakrikt%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dvarugrupp%252cprodukttyp%252cland%252cpris%252cforpackning2%252c

• Hanna05

Jag tycker inte heller att black tower ör nå gott...

ska provsmaka de andra! :)

• TheAndieGirl
    Hanna05 skrev 2011-09-22 07:45:09 följande:
    Vinerna ska jag ge bort. Det ska vara i flaska.
    De får kosta max 200 kr/flaska.
    Jag skulle oxå rekomendera Amarone, den billigaste ligger på 179 :- men vill man komma under 100 lappen så kan du ju alltid ta den som kallas " Amarone Light" alltså Tommasi Appassimento med art nr: 5354 kostar 89:-

Den kom till oss i maj och låg i beställningsortimentet men den går så bra i butikerna så nu kan man handla den i nästan alla systembutiker.

Den är kryddig och mustig. varför den kallas för Amarone light är för att den tappas efter 1:a trampet på Amarone.
    Självklart så är den från Italien :) hoppas att du har fått lite hjälp:)

Väl Mött
    A
  • TheAndieGirl
    TheAndieGirl skrev 2011-09-25 16:40:10 följande:
    Jag skulle oxå rekomendera Amarone, den billigaste ligger på 179 :- men vill man komma under 100 lappen så kan du ju alltid ta den som kallas " Amarone Light" alltså Tommasi Appassimento med art nr: 5354 kostar 89:-

Den kom till oss i maj och låg i beställningsortimentet men den går så bra i butikerna så nu kan man handla den i nästan alla systembutiker.

Den är kryddig och mustig. varför den kallas för Amarone light är för att den tappas efter 1:a trampet på Amarone.
    Självklart så är den från Italien :) hoppas att du har fått lite hjälp:)

Väl Mött
    A
    Amarone är Rött.

Ett vitt skulle jag ta något som är friskt å fruktigt och torrt.

Eftersom din mamma är vinkännare skulle jag aldrig gå på något som black tower eftersom det är halvtorrt! = sött.

Men vill du ha något som är halvtorrt skulle jag ta 

Kloster Eberbach Riesling Kabinett som har artnr: 5810 och kostar 99:-

men ett torrt sulle jag ta 

Petit Chablis som har artnr: 5585 och kostar 109:-

vinet är från Frankrike och är torrt, friskt och fruktigt.

Väl Mött

Andie 

• Hanna05
    TheAndieGirl skrev 2011-09-25 17:23:03 följande:
    Amarone är Rött.

Ett vitt skulle jag ta något som är friskt å fruktigt och torrt.

Eftersom din mamma är vinkännare skulle jag aldrig gå på något som black tower eftersom det är halvtorrt! = sött.

Men vill du ha något som är halvtorrt skulle jag ta 

Kloster Eberbach Riesling Kabinett som har artnr: 5810 och kostar 99:-

men ett torrt sulle jag ta 

Petit Chablis som har artnr: 5585 och kostar 109:-

vinet är från Frankrike och är torrt, friskt och fruktigt.

Väl Mött

Andie 

Nej min mamma avskyr söta viner!!

Ni får gärna skriva vilka som är röda viner och vilka som är vita. Länkarna verkar inte fungera .... :))
  • Fjärilen

Ett rött vin som jag tycker var helt suveränt, det är en nyhet från 1 oktober. Även om det är "billigt" så smakar det som ett dyrare vin. Det heter Puteus Riserva 2007 (7582) och kostar 87 kr.

Ett annat rött vin som även "Brud vår 2012" tipsade om är super gott: A Amarone (12343)  och kostar 199 kr.

Vita viner från Italien så har jag två förslag som är väldigt smakrika:
    Terredora Fiano di Avellino (2128) kostar 89 kr.
    Zecci Classico (2478) kostar 109 kr.

Hoppas att du hittar något som din mamma gillar. Lycka till :)

• Rosi

Jag har blivit kär i ett vi som heter The river... (vitt) jätte gott det bör du prova.. =)

• knyttan
    Hanna05 skrev 2011-10-20 09:19:10 följande:
    Nej min mamma avskyr söta viner!!

Ni får gärna skriva vilka som är röda viner och vilka som är vita. Länkarna verkar inte fungera .... :))
    Man kan se på druvan om det är ett rött eller vitt. De som kan mycket om vin tar detta för självklart och skriver därför inte ut om vinet är vitt eller rött. Antar att det är vinkunskap 1A.
    Riesling = vitt
    Cabernet Sauvingion = rött
    Pinot gris = vitt
    Pinot noir = rött
    Chardonnay = vitt
    Shiraz = rött

och så vidare. Heter vinet något med "Shiraz", ja då vet du att det är ett rött vin till exempel. Nu vill jag absolut inte framstå som en vinsnobb här, (jag är bara pedagogisk) men att tipsa om Black tower eller Masi till någon som vill ha tips om viner till en vinkännare, det är lite som att tipsa någon som frågar efter en fin restaurang om att gå till McDonalds. Sen kan man ju såklart tycka att Black tower är gott ändå, likväl som man kan gilla att äta hamburgare. Men det var inte riktigt det som det frågades efter.
  • Aniara4
    knyttan skrev 2011-11-03 12:39:45 följande:
     Nu vill jag absolut inte framstå som en vinsnobb här, (jag är bara pedagogisk) men att tipsa om Black tower eller Masi till någon som vill ha tips om viner till en vinkännare, det är lite som att tipsa någon som frågar efter en fin restaurang om att gå till McDonalds. Sen kan man ju såklart tycka att Black tower är gott ändå, likväl som man kan gilla att äta hamburgare. Men det var inte riktigt det som det frågades efter.
    Håller med, förutom att Masi har väldigt många olika viner i olika klasser, t.ex. Amarone-vinet som jag tipsade om och som verkligen inte är McDonalds! På Systemet hittar man helflaskor för mellan 69 och 749 kronor.
    Men deras billigare viner är nog inte vad TS söker nej.
  • knyttan
    Aniara4 skrev 2011-11-03 13:19:10 följande:
    Håller med, förutom att Masi har väldigt många olika viner i olika klasser, t.ex. Amarone-vinet som jag tipsade om och som verkligen inte är McDonalds! På Systemet hittar man helflaskor för mellan 69 och 749 kronor.
    Men deras billigare viner är nog inte vad TS söker nej.
    Nej, du har så klart helt rätt, jag tänkte bara på 70-kronors varianten på systemet, vi brukar köpa det ibland, något annat Masi har jag inte provat.
  • Memsan

Bara för att röra till det lite mer. Jag läser att det är väldigt mycket gamla världens viner som rekommenderas (italien, frankrike osv) men jag tänker slå ett slag för nya världens viner.
    Ett märke som har blivit mer och mer populärt i mina kretsar är Gnarly Head. Finns i både rött och vitt men där rekommenderar jag det röda. Dom vinerna görs på gamla rotstockar så det får mycket mer karaktär och komplexitet. Vinet jag tänker på har Zinfandel druvan i sig, överraskande bra.
     Har för mig att det ligger under 100-lappen på systemet.

Men om det är italienska viner du är ute efter så är Amarone väldigt fint att ge någon. Men Ripasso kallas för fattigmansamaronen och är härligt fylligt med balanserad syra och tanniner. Detta är också rött & det finns olika producenter.
    Terreno är också ett italienskt rött ifrån Chianti området- Men där ska du leta efter den rosa förseglingen på flaskan som visar på att det har hållt vinlagarna i området.

Vitt så uppskattar jag Riesling- Georg Breuer Riesling Sauvage- hade en väldigt hög placering för nåt år sedan och håller säkert idag. Hög syra, mineraler och en del citrus toner om jag minns rätt.

Annars så kan du ju alltid kolla på Bengt Fritoffsson (skum stavning jag vet) på webtv på kvällarna annars.

Poss haj
    M

• Aniara4

Jag gillar också Gnarly Head.  SkålGlad

• aniara
    knyttan skrev 2011-11-03 12:39:45 följande:
      Heter vinet något med "Shiraz", ja då vet du att det är ett rött vin till exempel. Nu vill jag absolut inte framstå som en vinsnobb här, (jag är bara pedagogisk) men att tipsa om Black tower eller Masi till någon som vill ha tips om viner till en vinkännare, det är lite som att tipsa någon som frågar efter en fin restaurang om att gå till McDonalds. Sen kan man ju såklart tycka att Black tower är gott ändå, likväl som man kan gilla att äta hamburgare. Men det var inte riktigt det som det frågades efter.
    De allra flesta röda Masi-viner är faktiskt jättejättebra. Det billiga jag tror du menar har jag inte provat men du behöver inte gå högre i pris än till Masi Campofiorin (105 kr) så hittar du ett jättebra vin. Jag håller med om Black Tower, det köper man INTE till en vinkännare (eller någon som fyllt 21), men att klumpa ihop det med Masi Förvånad
    Sen kan jag väl också tycka att ska man köpa ett vin till en vinkännare bör man lägga 130-200 kr (minst!) så att man kommer bort från "standardsortimentet" (det man köper hem i vanliga fall).

/aniara som gillar Masi och hamburgare, men inte Black Tower och McD
Svar på tråden Goda viner