• 2 0 1 2

Snålt med tvårätters + tårta?

Hörrni. Idag kom jag på att vi spräckt budgeten. Vi har karvat och hyvlat och skurit bort alla "onödiga" gäster och kvar är de man "måste" bjuda, och de vi verkligen vill ha med. Totalt cirka 50 personer, vi räknar med ett visst bortfall så vi kanske blir 45.
    Vi har hittat ett jättebra ställe som är hyfsat billigt, 370 kronor per kuvert för trerätters middag, men som man snabbt räknar ut knackar det iväg betydligt ändå, särskilt om man därtill ska ha tårta på kvällen. Jag tänkte då såhär; kan man bjuda på förrätt, huvudrätt och en finare chokladbit till kaffe (som serveras med avec)? Och sedan, någon timme eller två senare, tårta? Eller är jag dumsnål som tänker så?

• Svar på tråden Snålt med tvårätters + tårta?
  • 2 0 1 2
    passionsblomman skrev 2011-12-15 17:49:51 följande:
    Tja, det funkar säkert vilket som, men så här spontant, så tänker jag att efter en tvårättersmiddag, kan det säkert vara ganska skönt med en bensträckare som är lång nog för kiss- och rökpaus och att röra på sig lite. Kanske finns ammande mödrar eller andra som behöver gå åt sidan lite med i sällskapet. Då kan man ju isåfall bara helt enkelt duka om och så signalera tårtan efter sisådär en halvtimme-40 minuter eller så.
    *spånar*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja det har du rätt i. Har en del nyfödingar precis i samband med bröllopet... =)
  • AndroSid

Jag tänker alltid på förrätt, varmrätt och tårta som trerätters... Det blir ju mat tre gånger Flört Så nej, jag hade inte uppfattat det som snålt!

• 2 0 1 2
    AndroSid skrev 2011-12-15 18:23:36 följande:
    Jag tänker alltid på förrätt, varmrätt och tårta som trerätters... Det blir ju mat tre gånger Flört Så nej, jag hade inte uppfattat det som snålt!
    det är ju sant i och för sig!
  • Silketuss

Det låter riktigt bra, tycker jag. Jag föredrar själv tårta framför efterrätt. Hrm, bara det är rätt tårta då. Hehehe. 

• 2 0 1 2
    Silketuss skrev 2011-12-15 18:32:35 följande:
    Det låter riktigt bra, tycker jag. Jag föredrar själv tårta framför efterrätt. Hrm, bara det är rätt tårta då. Hehehe. 
    Ja det där är ju nästa problem - vilken tårta man ska ha,...!
  • Silketuss
    2 0 1 2 skrev 2011-12-15 18:43:24 följande:
    Ja det där är ju nästa problem - vilken tårta man ska ha,...!
    Haha, jaa...jag vet! I vår familj finns både glutenintolerans och nöt-, mandelallergi. Det är inte direkt så roligt att tänka efter vad som ska kunna passa oss allihopa då.

Vad funderar ni på att ha för slags tårta då?  
  • 2 0 1 2
    Silketuss skrev 2011-12-15 19:00:09 följande:
    Haha, jaa...jag vet! I vår familj finns både glutenintolerans och nöt-, mandelallergi. Det är inte direkt så roligt att tänka efter vad som ska kunna passa oss allihopa då.

Oj det var många allergier! Vi har nog inga alls att ta hänsyn tll på den punkten. Vad återstår för er del då?

Jag älskar ju choklad, och så älskar jag frukt. Kanske vit choklad och lime, eller choklad och apelsin? Fläder och vit choklad..? Åh jag har knappt börjat fundera än

• Chicita
    Silketuss skrev 2011-12-15 19:00:09 följande:

Det går att baka glutenfria tårtbottnar om man vill ha "riktig tårta" så att säga. Själv använder jag ett recept med hälften potatismjöl och hälften dinkelmjöl. Men det ska gå att ersätta med glutenfritt istället.
    Om ni har sockerpasta istället för marsipan så klarar sig alla nöt och mandelallergiker också.

Annars är det ju jättegott med marängbottnar, vispgrädde och chokladkross även om man inte kan förbereda dom.
    Det blir lite sött, men det är ju samtidigt en "efterrätt" då. Och man kan ta ner sötman genom att göra en fruktsallad, och varför inte ha i lite whisky i grädden exempelvis...
  • saken247

Jag tänkte baka egen tårtax typ prinsesstårta i rosa, då jag kommit fram till att det är det billigaste alternativet och enkelt att göra, man kan förbereda det mesta dagen innan :) vi blir ca 50 personer ..

• 2 0 1 2
    saken247 skrev 2011-12-15 20:29:39 följande:
    Jag tänkte baka egen tårtax typ prinsesstårta i rosa, då jag kommit fram till att det är det billigaste alternativet och enkelt att göra, man kan förbereda det mesta dagen innan :) vi blir ca 50 personer ..
    Jag tror inte att hon som driver stället jag hyrt går med på att jag tar egen mat med mig dit... annars hade det ju varit ett bra alternativ =0)
  • saken247

Jo, okey, det är kostsamt med mat, men två rätters räcker gott och väl tycker jag, :)

• knyttan

Vi ska ha välkomstdrink och snittar, sedan buffé, kaffe o avec och sedan tårta. Tror inte att folk orkar äta mer sen Tungan ute

Svar på tråden Snålt med tvårätters + tårta?