SkövdeSophie skrev 2012-02-26 00:56:13 följande:
Om du inte har ett eget företag får du inte ta emot mer än 999 kr i skattefri ersättning. Om du tar mer betalt är det svartjobb. Självklart kan du även få ersättning för utlägg (bensin, kollektivtrafik osv).
Det finns något som kallas hobbyverksamhet och detta deklarerar man sen och betalar skatt på!
Dock tycker jag att du ska ta mycket mer betalt än 100 kr i timmen, om du självklart inte räknar in alla timmar du kommer spendera på redigering och urval etc. Det du dock ska tänka på är att du får ABSOLUT inte sänka marknaden, men du ska heller inte ta lika mycket betalt som yrkesfotografer som betalar mer skatt. Men hur många timmars jobb är detta på ungefär 8-9?
Då ska du inte ta mindre än 5000! Det är ungefär vad yrkesfotografer tar för 1 timmes porträttfotografering! SÅ lyssna inte på alla här på bröllopsforum etc. för folk fattar inte hur mycket jobb det ligger bakom dessa bilder. De tror att man är färdig när man har gått därifrån ungefär. Så du ska ta mer betalt och verkligen få någonting för jobbet du lägger ner! och tänk inte att "annars får jag inga jobb", tro mig du får det iallafall! =) Folk är bara giriga och vill inte betala, men då får de nöja sig med skitbilder som moster Sara har tagit....
Hör av dig om du har några frågor eller vill ha tips, dock är jag inget proffs själv men är lite insatt iallafall! ;)
// En som tog alldeles förlite betalt förr innan jag insåg vilket misstag det var.