• LineV

Rimligt pris för en bröllopsfotografering (amatör) ?

Hej på er!

Nu är det så att jag har fått erbjudande om att fota ett pars bröllopsdag. Hon vill att jag ska vara med från förmiddagen med fix och trix till och med bröllopsfesten. Jag har tidigare fotat två bröllop. Vad är egentligen rimligt att ta i betalning för ett sådant här jobb?

• Svar på tråden Rimligt pris för en bröllopsfotografering (amatör) ?
  • Wedding Shooter

Hej!

Det är en svår fråga eftersom alla tycker olika. Utgå i första hand ifrån dina omkostnader och hur mycket tid du kommer lägga på bearbetning etc. Du kan ju prova med att ta en "vanlig" timlön på runt 100:- och sen lägga på lite för efterarbetet. Våga ta betalt för din tid men överdriv såklart inte. Lycka till med fotograferingen!

Mvh Jocke 

• daniiel

Vi betalade 700kr för en tjej som var med och fotade i ca 6-7 timmar. Hon hade dock inte fotat bröllop innan och var väldigt ung, men hade hon varit lite äldre och därmed haft lite mer erfarenhet samt fotat bröllop tidigare så hade vi betalat mer. Kanske 2000-3000kr.

• LineV

Tack så mycket för era åsikter.

• Ekna

Jag hade nog lätt kunnat betala 100kr timmen omjag hade en fotograf som ville var med hela dagen. Så tycker de är ett bra pris. Hade även varit värt lite mer kan jag tycka men de är mitt tycke =) Lycka till =)

• SkövdeSophie

Om du inte har ett eget företag får du inte ta emot mer än 999 kr i skattefri ersättning. Om du tar mer betalt är det svartjobb. Självklart kan du även få ersättning för utlägg (bensin, kollektivtrafik osv).

• timide
    SkövdeSophie skrev 2012-02-26 00:56:13 följande:
    Om du inte har ett eget företag får du inte ta emot mer än 999 kr i skattefri ersättning. Om du tar mer betalt är det svartjobb. Självklart kan du även få ersättning för utlägg (bensin, kollektivtrafik osv).

Det finns något som kallas hobbyverksamhet och detta deklarerar man sen och betalar skatt på!
    Dock tycker jag att du ska ta mycket mer betalt än 100 kr i timmen, om du självklart inte räknar in alla timmar du kommer spendera på redigering och urval etc. Det du dock ska tänka på är att du får ABSOLUT inte sänka marknaden, men du ska heller inte ta lika mycket betalt som yrkesfotografer som betalar mer skatt. Men hur många timmars jobb är detta på ungefär 8-9?
    Då ska du inte ta mindre än 5000! Det är ungefär vad yrkesfotografer tar för 1 timmes porträttfotografering! SÅ lyssna inte på alla här på bröllopsforum etc. för folk fattar inte hur mycket jobb det ligger bakom dessa bilder. De tror att man är färdig när man har gått därifrån ungefär. Så du ska ta mer betalt och verkligen få någonting för jobbet du lägger ner! och tänk inte att "annars får jag inga jobb", tro mig du får det iallafall! =) Folk är bara giriga och vill inte betala, men då får de nöja sig med skitbilder som moster Sara har tagit....

Hör av dig om du har några frågor eller vill ha tips, dock är jag inget proffs själv men är lite insatt iallafall! ;)

// En som tog alldeles förlite betalt förr innan jag insåg vilket misstag det var.

• wahlstrm

Om du ska göra allt rätt, så motsvarar 1 dags fotografering ca 1 arbetsvecka innan bilderna är klara och levererade. Omkostnaderna sträcker sig normalt från 1500 - 5000kr beroende på utrustning och vad som ska levereras. Du bör därför ta 1/4 av din normala månadslön + omkostnader + (om du vill följa lagen) Arb.giv. Avgift och moms. Du må vara amatör i den meningen att du inte gjort så många arbeten, men om någon tycker du är bra nog för att fota deras bröllop så är du bra nog för att inte jobba gratis ;) Lycka till :)

Svar på tråden Rimligt pris för en bröllopsfotografering (amatör) ?